Ett alternativ eller komplement till värmelampa, som fungerar också vid stömavbrott, är en djupströbädd.
Den läggs med halm och getternas spillning och urin, varje dag tillförs halm eller hö så att den är ren och torr på ytan. Under natten vattnar och göder getterna bädden som börjar att "bränna" om mängden vatten, gödsel och halm är i balans.
Den bör anläggas i i början av augusti så värmen inte blir för låg. Så här års kan man behöva starta den med 3 skikt halm om 4 cm, med ett tunt puderlager konstgödsel med
kväve emellan, samt genom att man vattnar den jämnt över ytan med varmt vatten och strilkanna. Värmelampan ger också god nytta f,r att starta processen. Nedbrytningen av halmen liknar den som sker i vommen hos getterna (och i blindtarmen hos hästar resp. i grovtarm hos grisar) och ger värme som effekt. Rätt balans mellan strö- och djur-mängd ger en varm, torr förvånadsvärt "ren" tillggyta.
När Du till våren tar ut den skall djupströbädden ut i ett och samma moment. Det har hänt mer än en gång att djurstallar brunnit ner. Detta för att att bonden avbrutit utgödslingen för nattvila. Omrörningen som skett under dagen, i och med den påbörjade utgödslingen har gett åtkomst för syre och d.rmed accentuerad oxidation. Självantänning sker på småtimmarna medan man sover! Detta är dock ingen risk så länge man inte rör i bädden!!!!
Materialet i djupströbädden är ett kraftigt näringssubbstrat, och kan om den inte legat regnskyddad under minst i år efter utgödlingen, skada ffa kvävekänsliga växter.

Eftersom jag gillar mina getter, och en av dem frös sydde jag ett "gettäcke" med vaddfoder. Det skyddade rygg och sidor. Jag gick vidare och sydde en "mag-platta med krage" som kunde fästas i täcket. Den skyddade mage och hals. Jag har nu även sytt täcken och gjort magplattor - med "centrumhål" - för bockarna. De gillar extravärmen när tempraturen kryper under -10 gr, och är ute i -30gr utan att huttra, trots att de kan gå in om de vill. Huruvida det är "normait" att låta ens djur gå klädda i kamoflauge-färjade täcken, med fuskpälskantade kragar, i snöiga hagar kan kanske diskuteras, men getterna gillar att bära dem på vintern.

Det är nog synd om Dina getter. De har ju inte läst någon teoretisk näringslära - utan bara kan använda smaksinne och "medfödd kunskap" - och därför äter lövriset du ger dem! Men det är något konstigt med getter - mina äter också löv ännu!

När Du blivit nära vän med getterna, kanske de kan bära hem lövruskorna själva, om du hjälper getterna med att bunnta riset och klövja dem? Jag hade en bock som var riktigt road av detta.
Tack för bilderna!
/Tt