Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kläcka ägg  (läst 3900 gånger)

kackelo

• Skåne
    • Solåkra
Kläcka ägg
« skrivet: 11 nov-10 kl 15:36 »
Hur förvarar/hanterar man bäst ägg som man samlar ihop för att kläcka..dvs:

Hur många dar kan ett befruktat ägg ligga oruvat och ändå ge kyckling? Vilken tempratur skall man förvara dem i? Kan de bara ligga eller måste man vända dem även innan man lagt in dem till hönan/i kläckaren?
Får: Finull och Dorset/finull. Höns: Faverolle, Dvärg Kochin, Isbar (endast hönor), Maran (endast hönor), Maran (endast hönor)...och så hundar, katt och bin såklart :)

J.palmgren

• Gäst
SV: Kläcka ägg
« Svar #1 skrivet: 11 nov-10 kl 15:49 »
Nybörjare som jag är men iaf så här gör jag:
Sparar äggen max 10-12 dagar i en temp på 11-13 plusgrader, vänder dem minst två ggr per dag :) jag har en sval eller vafan de nu heter under kylen som ligger på perfekt temperatur  ;D

Blev du klokare?
Mvh Johanna

jag71

• varma höns
    • Skåne
« Svar #2 skrivet: 14 nov-10 kl 21:02 »
Tror att man brukar säga att de ska ligga max två veckor för att kläckas. Man kan använda äldre ägg men då går kläckprocenten ner.
Lägg äggen i en äggkarton och sätt en bok under ena kanten, flytta boken morgon och kväll så räcker det. (Har även läst att om man lägger äggen i kläckare eller under en höna inom tio dagar så behöver maninte vända de under de tio dagarna)
har lite djur... mest fjäderfän. ;)

AnetteA

• Västergötland
    • Lantisarna
« Svar #3 skrivet: 15 nov-10 kl 09:35 »
Förvara äggen med luftblåsan upp, dvs. den spetsiga ändan nedåt. Tvätta inte äggen, det tar bort ett skyddande lager som kommer från hönan. Allt för smutsiga ägg rekommenderas inte att kläcka fram, men vill man tvätta bort lite skit använder vissa mycket fint sandpapper, andra en lätt fuktig trasa. Vill du desinficera äggen kan du antingen doppa dom snabbt i eller spraya med Virkon S-lösning, och sedan låta dem självtorka. Vissa lägger fram äggen i rumstemp några timmar innan de skall in under hönan för att det skall bli en jämnare temp.övergång. Skriver du datum på dem brukar man använda blyerts, tuchpenna kan tränga in & förgifta ägget.

Ja, lite kuriosa...  ;)
www.lantisarna.webs.com - En inblick i ett pars vardag när dom tillsammans återupplivar en gård i västgötska skogarna. Höns, Gäss, Kalkoner, Kaniner, Får, Hästar & 2 dårar till folk. :D

Elin Winér

« Svar #4 skrivet: 20 jun-24 kl 16:32 »
Jag har 2 hönor som ruvar på ägg just nu, ett av äggen har kläckts under en höna och när jag skulle gå ut och kolla till äggen var ägget som inte hade kläckts under hönan med en kyckling sprucket men inte trasigt, så att säga det var en spricka på ägget som såg ut som att  kycklingen hade försökt picka sig ut men inte lyckats. Ska ja då krossa ägget o låta den krypa ut eller ska ja ba vänta tills kycklingen dör i ägget? (Eller om det är nått annat ja ska göra?) Svar så snabbt som möjligt då det kanske är akut

//mvh Nybörjare på äggkläckning

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #5 skrivet: 20 jun-24 kl 23:24 »
Låt du hönan sköta det där själv.

I kläckare kan man hjälpa dem lite, men det lyckas inte alltid för det.

Dela detta:

* Inloggade just nu

537 gäster, 1 användare
Hanna Bakke

* Forum

* Om tidningen Åter

- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser