Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  När kommer ni få börja jaga tranor?  (läst 1814 gånger)

mattias_33

  • Inlägg: 1256
    • Hälsingland
När kommer ni få börja jaga tranor?
« skrivet: 01 maj-21 kl 07:20 »
Jag tycker det är högtid att ni jägare börjar kämpa för att ändra lite lagar när det gäller tranor.
Dom finns ju överallt numera.
Varför. Jag antar det är dom som äter upp alla humlor och grodor. Under dom åren jag bott här. Avrundat till 10 år. Grodor och humlor har nog minskat med 90%.
Tycker dock jag ser ett tran par på varje åkerbit.
Målet är att inte slita ut sig i förtid med att jobba åt nån annan.

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: När kommer ni få börja jaga tranor?
« Svar #1 skrivet: 01 maj-21 kl 08:07 »
livsmiljön för grodor har på många håll försämrats.. grodor behöver fuktig miljö för att överleva, vattensamlingar fylls igen, slyskog röjs bort och torkar upp, rishögar och löv körs till tippen eller eldas istället för att läggas som vinterbostad.. Trafiken dödar otroligt många grodor, senaste torra somrarna har tagit styggt på grodorna. Själv har jag gjort min trädgård till en biotop för reptiler och amfibier. Jag har stenrösen, rishögar, död ved, öppen gödselhög, en stor damm och en kantzon med sly/fukt.. I år är det 18-20 samlingar med grodägg i dammen, jag har sett både skogsödlor och kopparödlor, grodor och paddor.

Jag har gott om humlor också då jag har tänkt på pollinatörerna, sälg och pil blommar tidigt, krokus mm, sen odlas honungsört, blodklöver, cikoria, mm och maskrosor, vitklöver ,ljung, digitalis, mm kommer naturligt utöver alla frukt och bärbuskar. Humlorna bor gärna i gamla musbon, du kan skapa bon åt humlor genom att ställa lerkrukor uppåner i rabatterna, fyll dem med gräs/papper/mm från musbon.

I övrigt kan jag hålla med om att tranorna skulle klara av att jagas då de finns i mängder, likaså hägern som är en styggelse i grod och fiskdammar.
Fjäderfän och kaniner

simon.arvestrand

  • Inlägg: 785
    • Östergötland
SV: När kommer ni få börja jaga tranor?
« Svar #2 skrivet: 01 maj-21 kl 16:49 »
Jag tycker det är högtid att ni jägare börjar kämpa för att ändra lite lagar när det gäller tranor.
Dom finns ju överallt numera.
Varför. Jag antar det är dom som äter upp alla humlor och grodor. Under dom åren jag bott här. Avrundat till 10 år. Grodor och humlor har nog minskat med 90%.
Tycker dock jag ser ett tran par på varje åkerbit.

Håller med. men lite positivt är att man faktiskt fått en del ok till skyddsjakt på tranor den senaste tiden.
jag hoppas vi får större möjligheter framöver. diskussionerna är igång

javill

  • Inlägg: 11387
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: När kommer ni få börja jaga tranor?
« Svar #3 skrivet: 01 maj-21 kl 22:17 »
Det måste vara uppåt landet det är gott om tranor. Ser dem passera här och ett par har stannat kvar för att häcka.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: När kommer ni få börja jaga tranor?
« Svar #4 skrivet: 02 maj-21 kl 09:20 »
Nog finns det gott om tranor, och det vore naturligt att de då fick jagas. Men det gäller att det dels finns några som vill jaga dem, dels att samhället i övrigt accepterar det.

Här har hägrar och tranor inte lyckats reducera grodor och salamandrar, men torrsomrarna 2018-19 verkar nästan ha utrotat dem här. Har inte koll på svampsjukdomen som också kan påverka, men när våtmarkerna i området torkar ut fullständigt så är det inte lätt att vara groda.

Humlorna tror jag inte påverkas av tranorna.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16941
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: När kommer ni få börja jaga tranor?
« Svar #5 skrivet: 02 maj-21 kl 10:58 »
Det borde bli allmän jakt på folk som dikar ut och torrlägger våtmark.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

 

Körven

  • Inlägg: 1199
    • Värmland
SV: När kommer ni få börja jaga tranor?
« Svar #6 skrivet: 10 maj-21 kl 08:36 »
Någon tranjakt för min del blir det inte.
Agent i underlättelsetjänsten.
Lurar aldrig den fattige eller förför gammla kärringar.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

807 gäster, 2 användare
Anna 123, Sebastian Berggren

* Forum

* Om tidningen Åter



- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser