Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Geleaktigt vin  (läst 2468 gånger)

Biodlerska

  • Inlägg: 9
    • Skåne
Geleaktigt vin
« skrivet: 03 sep-17 kl 03:57 »
Jag gjorde vin av äpplen och krusmynta förra året, smaken är jätte god och det är lite mousserande MEN! Konsistensen är inget vidare det är liksom lite tjockt och geleaktigt. Jag trodde att det kanske skulle falla till botten och klarna men icke! Har någon ett tips kring hur jag kan rädda upp det hela så vore det toppen


Postat med Alternativ.nu´s app

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Geleaktigt vin
« Svar #1 skrivet: 03 sep-17 kl 04:10 »
Det är nog för mycket pektin, och det kan man nog inte göra något åt, man kan tillsätta enzymer som bryter ned pektiner (pektinaser) men om de är tillgängliga för hobbytillverkare vet jag inte

Sommartorparn

  • Inlägg: 2834
SV: Geleaktigt vin
« Svar #2 skrivet: 03 sep-17 kl 15:39 »
Det är nog för mycket pektin, och det kan man nog inte göra något åt, man kan tillsätta enzymer som bryter ned pektiner (pektinaser) men om de är tillgängliga för hobbytillverkare vet jag inte

Jag gjorde kvittenvin häromåret och det fungerade bara när jag tillsatte enzymer. "Antigeliermittel" från Vina, köpt hos den stora tyska trädgårdscenterkedjan Dehners, men det kanske finns att beställa på nätet.

Berberis

  • Inlägg: 1579
    • Närke
SV: Geleaktigt vin
« Svar #3 skrivet: 03 sep-17 kl 17:53 »
Pektolase heter det. Det är enzymer som bryter ner pektin. Finns både flytande och pulver i små påsar med 5 gram. Sådana påsar finns där man säljer vinsatser och utrustning till bryggning. Om du har 25 lite vin, prova med 5 gram. Om du har 10 liter vin, prova med en tesked. Rör om ordentligt och låt stå några dagar.

 

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Geleaktigt vin
« Svar #4 skrivet: 03 sep-17 kl 19:00 »
Det fungerar säkert bra när man gör vin, men om det redan har blivit gelè av det  så blir det ju svårt att blanda om.

Berberis

  • Inlägg: 1579
    • Närke
SV: Geleaktigt vin
« Svar #5 skrivet: 04 sep-17 kl 16:17 »
Det fungerar säkert bra när man gör vin, men om det redan har blivit gelè av det  så blir det ju svårt att blanda om.
Det har du nog rätt i, men jag tycker att det är värt ett försök. Det kostar så lite.
Pektolase skall egentligen tillsättas vid bryggstarten, men det används också som klarningsmedel, främst när vinet är "dimmigt".

Biodlerska

  • Inlägg: 9
    • Skåne
SV: Geleaktigt vin
« Svar #6 skrivet: 04 sep-17 kl 19:16 »
Åh, tusen tack för tipsen!! jag ska absolut prova. Det är inte helt tjockt utan mer simmigt i konsistensen så det bör fungera:) det blev så god smak på det så ... synd att inte kunna dricka.


Skickat från min iPad med Alternativ.nu


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

488 gäster, 7 användare (1 dolda)
Själv är bäste dräng, xaelanar, per.martinsson, Jon.b, Anders Flix, Lucy Rist

* Forum

* Om tidningen Åter



- Längtar alltid till nästa nummer. De kommer aldrig tillräckligt ofta!
/Annelie R

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser