Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  profibus node  (läst 1746 gånger)

Okulärbesiktning av Byrålåda

  • Inlägg: 232
    • Blekinge
profibus node
« skrivet: 20 jan-20 kl 20:06 »
ja var finns grundläggande info om detta, länka gärna mvh byrålådan

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: profibus node
« Svar #1 skrivet: 20 jan-20 kl 21:46 »
Har du provat att googla? Och vad är det du behöver veta?  Profibus är ju en i mängden av olika sorters fältbussar, det finns ju alla möjliga sådana. Lin, CAN, Modbus, RS-485 och allt vad de nu heter.
Du kan börja med att studera vad Wikipedia skriver om bussen, https://de.wikipedia.org/wiki/Profibus .

simon.arvestrand

  • Inlägg: 777
    • Östergötland
SV: profibus node
« Svar #2 skrivet: 20 jan-20 kl 22:02 »
Vad är det du har för en nod?
Profibus är som nämnt ovan en buss och den använder rs485.
Börjar smått fasas ut och byts mot Ethernetbaserade bussar som profinet mfl.

Okulärbesiktning av Byrålåda

  • Inlägg: 232
    • Blekinge
SV: profibus node
« Svar #3 skrivet: 20 jan-20 kl 23:07 »
Har du provat att googla? Och vad är det du behöver veta?  Profibus är ju en i mängden av olika sorters fältbussar, det finns ju alla möjliga sådana. Lin, CAN, Modbus, RS-485 och allt vad de nu heter.
Du kan börja med att studera vad Wikipedia skriver om bussen, https://de.wikipedia.org/wiki/Profibus .
ja jag har googlat,, men vill ha grunderna har svårt att se helheten,   ett ex om en ventil öppnas och ventilsvaret går vidare till vad? plc? eller noden?

Okulärbesiktning av Byrålåda

  • Inlägg: 232
    • Blekinge
SV: profibus node
« Svar #4 skrivet: 20 jan-20 kl 23:10 »
Vad är det du har för en nod?
Profibus är som nämnt ovan en buss och den använder rs485.
Börjar smått fasas ut och byts mot Ethernetbaserade bussar som profinet mfl.

förklar vad noden gör och dess uppgift, tack

simon.arvestrand

  • Inlägg: 777
    • Östergötland
SV: profibus node
« Svar #5 skrivet: 21 jan-20 kl 06:23 »
Noden är en insamlare och utdelare ute i verkligheten som pratar med plcn via bussl.
Noder finns med in och utgångar .
Plcn får info från noderna om givarststatus m.m och skickar info till dom för att styra saker.
Hittade en bild som jag använde för att diskutera nodlösning med en kund.
asibuss i detta fall men fungerar likadant
« Senast ändrad: 21 jan-20 kl 07:47 av simon.arvestrand »

Okulärbesiktning av Byrålåda

  • Inlägg: 232
    • Blekinge
SV: profibus node
« Svar #6 skrivet: 21 jan-20 kl 11:22 »
kanske skulle komma med någon förklaring varför jag ställer denna fråga på detta forum,jo det är så att jag har mitt pengaarbete på en tillverkande industri och är där mek, svetsar byter motorer mm ja mera "Analoga"
jobb, men i bland ställs jag inför sådana här jobb och måste då sätta mig in i det och lösa det hela.

Okulärbesiktning av Byrålåda

  • Inlägg: 232
    • Blekinge
SV: profibus node
« Svar #7 skrivet: 21 jan-20 kl 11:28 »
En bild på felmeddelande

 

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: profibus node
« Svar #8 skrivet: 21 jan-20 kl 14:51 »
Mest troligt betyder det väl att den där noden inte svarar när PLC:n försöker prata med den via Profibus, eller svarar på ett felaktigt sätt.
Ungefär samma sak som när en dator i ett nätverk inte svarar på ping.

Kolla hur kablaget är draget och om det finns andra noder som ligger bortom Nod 5 på samma kabel, som det går bra att kommunicera med. Då kan du till att börja med få en fingervisning om det finns anledning att misstänka kabelskada eller inte.
Kolla sen fysiskt på noden där den sitter om den överhuvudtaget verkar vara vid liv, vad ev lysdioder på den indikerar mm. Det kan ju tänkas att den t ex inte får någon strömförsörjning. Det finns säkert en manual för den där noden som kan vara bra att läsa på i.

Finns det inte några dokumentationspärmar som den som har projekterat anläggningen har lämnat efter sig, som kan vara bra att börja med att studera? Manualer från tillverkaren av PLC:n och andra prylar som ingår där kan också vara bra att ha.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

550 gäster, 5 användare (1 dolda)
xaelanar, Själv är bäste dräng, Anders Flix, Palle500

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser