Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Dvärg faverolle laxfärgad vad har hänt (bild)  (läst 2418 gånger)

Nybo

  • Inlägg: 97
    • Västerbotten
Dvärg faverolle laxfärgad vad har hänt (bild)
« skrivet: 11 nov-12 kl 11:21 »
Har en tupp som är ca 1,5 år han har fram till ruggningen nu i höst sett ut som en laxfärgad dv.faverolle
Men har nu fällt ut andra färger i fjäder dräkten  :o Vad har hänt och är det inte längre laxfärgad?
Tack på förhand
Camilla 

 

Nybo

  • Inlägg: 97
    • Västerbotten
SV: Dvärg faverolle laxfärgad vad har hänt (bild)
« Svar #1 skrivet: 11 nov-12 kl 11:23 »
En bild till

Bettan Jernberg

  • Inlägg: 41
    • Värmland
SV: Dvärg faverolle laxfärgad vad har hänt (bild)
« Svar #2 skrivet: 11 nov-12 kl 18:35 »
Hej!

Det ser ut som att det skulle vara andra färger bakom än ren Laxfärgad.

Jag köpte djur som var av olika färger (för exakt 1 1/2 år sen) o på något vis har ju färgerna korsats fram. Helt teoretiskt måste det komma "icke färgrena" djur efter några generationer. I regel slår det tillbaka i tredje generation.

Vart kommer denna ifrån? Är det ifrån mig??? (Stämmer inte på ålder för det) för i så fall borde även jag fått samma resultat.

I vilket fall som hellst så ska du inte använda den tuppen om du vill fortsätta avla färgrent.

Ha det gôtt o lycka till med djuren  :-*

Mvh Bettan
Mormors visdomsord: -Lyssna på andra, men gör som du själv vill...

Nybo

  • Inlägg: 97
    • Västerbotten
SV: Dvärg faverolle laxfärgad vad har hänt (bild)
« Svar #3 skrivet: 11 nov-12 kl 20:22 »
Tack Bettan för informationen.
Djuren kommer inte från dig utan en annan som var lite aktiv här på alternativ för ca 1,5 år sen.
Har ej dv faverolle i avel.Letar nu avelsägg av dvärg faverolle..... Någon?
Därimot så tackar jag dig Bettan för de underbara stora faverolle lax som jag har de är underbara :-* :-*
 :) Camilla

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: Dvärg faverolle laxfärgad vad har hänt (bild)
« Svar #4 skrivet: 12 nov-12 kl 09:40 »

Det är inte helt ovanligt att höns ändrar färg lite  under livets lopp.  T.ex. vitfläckiga djur kan ha väldigt obetydligt med prickar som ungdjur för att sedan bli perfekta nästa år. Hos vissa tilltar det vita alltmer  med åren och de blir övervägande vita. Mina bandade Dv.Wyandotte-tuppar har som unga  vuxna nästan helsvart bröst, bara smal kantteckning,  men med åren ökar teckningen allt mer. Och i dessa fall rör det sig om sedan länge renavlade färger.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Nybo

  • Inlägg: 97
    • Västerbotten
SV: Dvärg faverolle laxfärgad vad har hänt (bild)
« Svar #5 skrivet: 12 nov-12 kl 10:03 »
Tack sonja på slätten för informationen.
Ja jag har läst och märkt att färger på höns kan ändras lite med åren.Men den här tuppen bytte totalt kostym ::)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

794 gäster, 2 användare (1 dolda)
prydnadsfåglar

* Forum

* Om tidningen Åter



Bästa tidningen!
/Malin Eklöv

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser