Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  getbox i vinterskrud ?  (läst 2554 gånger)

soulflow

  • Inlägg: 101
    • lilla tärnö
getbox i vinterskrud ?
« skrivet: 25 okt-05 kl 20:16 »
hei allesammans *

hur pass bra isolerad behöver en "getbox" vara ? har en bock och en get och de delar på ett litet ministall om ca 10 m2. som det är nu så är det helt oisolerat och det börjar ju bli allt kallare nu. till våren skall vi bygga ett nytt litet stall åt dem av halm och lerputs så vi vill inte lägga ner alldeles för mycket pengar på det som finns. men vill ändå att de ska ha det mycket gott över vintern. vore rikligt tacksam för tankar, råd och DIY tips angående detta.
kanske det funkar med lager på lager av kartong till och med :) har fri tillgång på detta från jobbet. bubbelplast lika så.

loveflow * jenz
CITY LIFE IS A SHITTY LIFE

romboiderna

  • Gäst
Re:getbox i vinterskrud ?
« Svar #1 skrivet: 26 okt-05 kl 09:34 »
Torrt och vindskyddat har jag lärt mig att det ska vara. Vi hade en lantrasget och en afrikansk dvärgget förut. De hade valet att vara ute eller inne dygnet om. Ingången var under ett skärmtak och täckt med dubbla filtar.

Lantrasen valde ibland att sova ute i både snö och blåst. Gränsen verkade gå vid minus 10. Då sov hon inne. Dvärggeten hade en gräns runt ett par minusgrader när hon stannade inne nattetid.

Vi hade en värmelampa över vattenhinken för att förhindra frysning (den värmer inte märkvärt upp rummet). Dvärggeten sov under lampan när det var riktigt kallt (minus 15-20) men lantrasen var helt ointresserad.

Slutsats: Kartongerna borde vara helt OK (låter bättre än plast!) och rikligt med torrt strö så mår de nog bra.


romboiderna

  • Gäst
Re:getbox i vinterskrud ?
« Svar #2 skrivet: 27 okt-05 kl 09:39 »
Oj, jag har visst glömt hur (härliga) getter är. De kommer att äta upp kartongen! Fäst kanterna ordentligt, kanske med en list. Vi hade isolering första året, täckt med masonit. De rev ner masoniten när de fick tag på ett hörn, och strödde ut isoleringen som bevisligen hade minskat i omfång när vi upptäckte huliganernas framfart. De åt upp den! Inte av hunger lovar jag, mer som lite "snacks".

Du har ju visserligen fri tillgång, men det är väl inget rekommenderat mellanmål.   ;)

soulflow

  • Inlägg: 101
    • lilla tärnö
Re:getbox i vinterskrud ?
« Svar #3 skrivet: 27 okt-05 kl 22:15 »
hahaha *

javisst, halva trädgården rök ju under sommaren. till en början tyckte man att - äh, dom smakar ju bar a lite å så *zapp*  vaknar man en morgon och allt är borta. äppelträd, vinbärsbuskar, grönsakslandet, rabatter, krukorna på terassen, växthuset, hönsfodret . . och jasminbuskarna. soprent. som ninjor. detta trots att ALLA vet att getter äter ALLT. trodde verkligen att jag hade örnkoll. dom är kusligt bra.

får muta dem med sly och annat gott under vintern så kanske de låter bli väggarna (yeah right)

tack för tipsen. skönt att höra att de tål en del.

loveflow* jenz

ps. nästa sommar vinner jag. lätt.
CITY LIFE IS A SHITTY LIFE


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

363 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Alltid lika härligt när åter trillar ner i brevlådan.
/EmelieT

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser