Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Husköp-är marken ok för getter?  (läst 3715 gånger)

Jen

  • Gäst
Husköp-är marken ok för getter?
« skrivet: 27 okt-04 kl 13:33 »
Jag och min sambo letar hus där det finns tillräckligt mycket mark med för att kunna ha några getter (2-5 st?) och höns i framtiden.
Bör tilläggas att vi är gröngölingar inom ämnet men läser allt vi kommer över för att lära oss!

Vi har nu hittat ett intressant hus där marken är lite över 7000 kvadratmeter. Marken består av vanlig gräsmatta (kanske 1000 kvadrat) och resten sly, lite buskar och träd, en gammal stenmur och lite stenröse. Marken är ganska "svampig" och lite blöt och mitt i marken går en liten bäck (ganske 50 cm bred).

Skulle det vara möjligt att ha getter på en sådan mark? Eller är marken för blöt etc? Vi tänker i så fall snickra ihop ett hus där getterna kan gå in som dom vill.

/Jennie

Anders

  • Inlägg: 1522
    • -
    • felicia.se
Re:Husköp-är marken ok för getter?
« Svar #1 skrivet: 27 okt-04 kl 18:01 »
Markytan räcker nog till att börja med. Men jag gissar att ni skall ha det till bete. Under icke-betessäsong måste ni getterna hö, som jag antar ni införskaffar utifrån. Ni märker fort om getterna blir för många för er markareal.

Att ha djur på samma betesareal år efter år är inte bra. Dels kan man få problem med parasiter. Dels äter alla djur först upp det dom tycker bäst om. De nära nog utrotar godsakerna och sedan finns bara växter med sämre kvalité kvar. Att låta djuren beta bland sly och buskar och bland sten är mycket bra. Att de har tillgång till rinnande vatten är också väldigt bra.

Getter är ganska så smarta djur. Ni måste ha ett väl fungerande stängsel, men främst måste ni se till att de har tillräckligt med mat de tycker om. Om hönsen eller andra djur kan vara på områden getterna är så bekämpar de varandras inälvsparasiter (till viss del). Fuktig mark är mindre bra än torr. Torr och hård mark sliter bättre på klövar och parasiter har sämre möjlighet att överleva där.

Skaffa ni en bock och en get. Nästa år har ni säkert då fått två killingar, eftersom geten vanligtvis föder tvillingar. Dessa är världens gulligaste och lekfulla varelser man kan tänka sig. Dom slår ni sedan ihjäl och äter upp till hösten. Köttet är utsökt av killing. Mycket bättre än lamm och kalv. Det är dock vidrigt att slå ihjäl killingar. Själv har jag slaktat olika djurslag många många gånger, men killingar var det värsta jag slaktat någonsin (men köttet som sagt supergott). Jag är för blödig, trots mycket blod på händerna, så ihjälslagning av killingar ligger inte för mig längre (och därmed inte heller getskötsel).

Så tänk er för.
Här är lite info från SVA. Får och getter relativt lika till kroppskonstruktion. Däremot ingen annnan likhet.

En absolut förutsättning för god fårhälsa är att kontrollen av parasiter fungerar bra. Det finns tecken på att parasitproblemen hos svenska får har ökat under de senaste åren. En av förklaringarna till detta är den klimatförändring som medför en varmare och fuktigare betessäsong. Den stora magmasken (Haemonchus contortus) har visat sig vara vanligt förekommande och har påvisats i fårbesättningar ända upp till polcirkeln. Aktuell forskning visar att magmasken under svenska förhållanden har utvecklat förmåga att fullständigt övervintra i tackornas löpmagsslemhinna. Tarmparasiten Nematodirus battus finns i landet och kan ge stora problem med diarré och uttorkning hos lamm. Benskabb (Chorioptes ovis) kan vara aktuellt både på får och getter.

Jen

  • Gäst
Re:Husköp-är marken ok för getter?
« Svar #2 skrivet: 27 okt-04 kl 20:06 »
Tack för väldigt mycket nyttig information till oss "gröngölingar"! Uppskattas verkligen!

De dvärggetter vi planerar att ha ska enbart vara avsedda som "husdjur", så någon avel och slakt ska inte förekomma. Förstår att slakt av killingar måste vara fruktansvärt jobbigt.

Vilket leder till frågan, de som har dvärgetter som rent sällskap, hur gör de för att inte få killingar? Kastrerar man bocken??
Eller går det bra att enbart ha tex hondjur eller handjur utan slagsmål etc?

Det vi hade tänkt gjort med marken är att dela upp den i två mindre hagar, så att man på så viss kan cirkulera betet åt getterna (läste någonstans att en get bör ha 250 kvadratmeter... men det lät väldigt lite tycker jag!?).

Förutom betet som finns på marken så tänkte vi ge hö, och kanske en aning kraftfoder till vintern. Getterna lär ju ändå äta hö under vintern när det inte finns bete i hagen?

Vad tror du om det hela då?
Eller avråder du ifrån att ha getter på blöt mark?








Krusmynta

  • Inlägg: 120
Re:Husköp-är marken ok för getter?
« Svar #3 skrivet: 28 okt-04 kl 09:42 »
Getter är verkligen trevliga husdjur!
Ska man ha de som husdjur, rekommenderar jag att antingen ha bara getter, hondjur, eller en kastrerad bock, vilket oxå fungerar utmärkt som sällskapsdjur. Okastrerade bockar luktar ganska mycket, men det gör inte kastraterna.

Att ha två eller flera hagar att variera emellan är en bra ide´. Då blir de inte så slitna, parasiterna klarar sig inte lika bra, man kan tex. låta en hage vara, över en vinter, så dör förhoppningsvis parasiterna.

 Mina getter har en hage, men när vi är hemma, (och ibland när vi är borta, de är luriga att hålla innanför staket) får de gå lösa hemma på hela tomten.

Kraftfoder behövs inte till dvärggetter som inte är dräktiga ell digivande (om ens då). Hö och kanske lite morötter/äpplen är tillräckligt, och förståss lite sly att barka.

Lycka till!

Jen

  • Gäst
Re:Husköp-är marken ok för getter?
« Svar #4 skrivet: 28 okt-04 kl 10:51 »
Tack krysmyna för svaret!

Så getter klarar sig på enbart hö och kanske lite frukt och grönsaker under vinterhalvåret? Jag här läst lite på nätet och sett att ganska många ger sin kraftfoder under vintern, men det är inte növdvändigt då?

Vad säger du om 250 kvadratmeter per get då? Tyckte det lät ganska litet jag... men jag är ju bara gröngöling så jag ska väl inte säga så mycket  ::)

Är det vanligt att getter får parasiter och hur utmärker sig detta?

Anders

  • Inlägg: 1522
    • -
    • felicia.se
Re:Husköp-är marken ok för getter?
« Svar #5 skrivet: 28 okt-04 kl 11:17 »
Om getter får för mycket parasiter i sig så magrar dom. Är paraisterna i balans med geten så spelar det ingen större roll. Man kan inte räkna 250 kvadratmeter per get. Är betet väldigt lågt avkastande så räcker det kanske inte ens med 2000 kvadratmeter. Normalt sett skall fri tillgång på hö räcka för getterna under vinterhalvåret. Men är höet av dålig kvalité så kanske man måste komplettera med kraftfoder. Men varför skall man ge hö av dålig kvalité!? Med dålig kvalité menas att det kan vara sent slaget, det vill säga det viktigaste näringen har gått tillbaka till roten och/eller till fröna och/eller bundits hårt till cellulosan. Dålig kavlité kan också innebära att höet har blivit skämt på olika sätt. Det kan vara regnskadat och mögligt till exempel.

Jen

  • Gäst
Re:Husköp-är marken ok för getter?
« Svar #6 skrivet: 28 okt-04 kl 12:00 »
Om betet är dåligt eller om man håller getter på en yta där bete inte finns (som på vissa djurparker), mår geten dåligt av att alltid äta hö som standardfoder?


Anders

  • Inlägg: 1522
    • -
    • felicia.se
Re:Husköp-är marken ok för getter?
« Svar #7 skrivet: 28 okt-04 kl 15:25 »
Tja, det var ju en knepigare fråga än den ser ut. Svaret är nej, geten mår inte dåligt, men det tillkommer ett men. Det är skillnad på hö och hö, även om kvalitén är god. Ett ängsö, som innehåller en stor mängd olika gräs, örter och blommer tillsammans med lite sly är ett av de förnämsta fodermedlen man kan ge. Hö som odlas, kanske bara innehåller timotej + eventuellt ängssvingel, vitklöver och rödklöver. Detta är ett mycket bra foder men går inte att jämföra med ängshöet.

Visst kan vi människor bara äta knäckebröd, torkade tomater, torkad fisk, torkade bär och frukter med mera och inte behöver vi må dåligt av detta om vi samtidigt är ute i solen och får i oss nödvändiga vitaminer genom denna.

Färska produkter för oss och färskt gräs för geten innehåller hormoner och vitaminer i en  annan koncentration och balans med mera som gör det möjligt för oss att reproducera oss och överleva vinterperioden.

Geten mår inte dåligt av ett åretruntstandardfoder bestående av hö, men den mår garanterat bättre om den får möjlighet att äta färska produkter liksom den mår bättre av att hoppa och klättra i träd om den nu får för sig detta, än att bara ha en slät grusplan att vistas på.

Jen

  • Gäst
Re:Husköp-är marken ok för getter?
« Svar #8 skrivet: 29 okt-04 kl 15:59 »
Ah, förstår ditt resonemang Anders, och håller förstås med i det du säger. Det är ju stor skillnad på att leva eller verkligen LEVA, om man säger så.

Återstår att se alltså om huset (och tomten) håller måttet för ett eventuellt husköp. Är mitt uppe i förhandlingarna, besiktningarna och kontrollerna *puh*.

Förresten, jättekul att det finns ett sånt här forum! Är annars väldigt svårt att få information om bland annat getter.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

399 gäster, 1 användare
skogaliten

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser