Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Synpunkter på koldioxidutsläpp önskas!  (läst 1347 gånger)

Henrik_

  • Gäst
Synpunkter på koldioxidutsläpp önskas!
« skrivet: 06 nov-07 kl 15:02 »
Jag försöker läsa på om koldioxid utsläpp och växthuseffekt, men vad ska man tro egentligen?
Jag har ju liksom svårt att tro att det skulle vara helt ofarligt.
Men det finns så många olika syner på hur det egentligen fungerar.
Att koldioxid är helt naturligt och att det inte spelar någon roll att vi spär på med mer och att det bara är 1% av koldioxiden som kommer från människan, resten är naturligt.
Hur resonerar ni, hjälp mig! :'(

Vitis

  • Inlägg: 4111
    • Skåne
Re:Synpunkter på koldioxidutsläpp önskas!
« Svar #1 skrivet: 06 nov-07 kl 17:32 »
Dom som vid det här laget påstår att människans utsläpp av koldioxid genom förbränning av fossila bränslen + skövling av skogar m.m. inte skulle påverka jordens klimatsystem är väl ganska få.

Sen 1700-talet har CO2-halten ökat med ca 35% pga. mänsklig aktivitet.

CO2 har också en viss självförstärkande effekt genom att t.ex. ett varmare klimat ger varmare hav som då binder mindre CO2. (Jmf. att öppna en varm resp. kall öl, koldioxiden sticker från den varma)

Problemet med fossilt kol som vi bränner är att det är CO2 som plockats ur atmosfären under 100-tals miljoner år och stoppats ner djupt i marken medan den "naturliga" mängden CO2 som finns i atmosfären cirkulerar hela tiden, binds i biomassa (allt som växer) och släpps fri igen vid nedbrytning.

Det finns dock andra "växthusgaser", framförallt metan som har många gånger starkare "växthuseffekt". Metan bildas i t.ex. risodlingar och nötköttsproduktion.

Röst i CyberSpace

  • Inlägg: 380
  • Rösta på Sanningen ......... åt helvete med resten
    • Blekinge
Re:Synpunkter på koldioxidutsläpp önskas!
« Svar #2 skrivet: 06 nov-07 kl 17:54 »
Olja-Ålderns sista tårar        
Man kan väl säga att koldioxid i atmosfären är helt naturligt, men inte så här mycket! I alla fall om man jämför med de senaste 400´000 åren.






Forskarna har ansvaret:
Sen hur mycket detta påverkar jordens temperatur måste man lämna till insatta forskare på området att besvara, för vem annars ska vi lyssna på, lobbyister kanske?!
Jag menar, forskarna är ju ändå alltid dem som får stå där och ta skiten typ,..-”varför blev vi inte varnade för?

Helt säkert:
Det man säkert vet är att de blivit varmare,, att vi släpper ut mycket koldioxid,, och att det finns mindre oljereserver nu än när vi startade olja-åldern!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

566 gäster, 3 användare
Lasse-hatten, Krister Dahlin, TindraTyra

* Forum

* Om tidningen Åter



- Förvånansvärt väl sammansatt och innehållsrik tidning! Kanske är det just för att den är skriven av entusiaster, inte professionella skribenter, som den andas så mycket glädje och inspiration.
/Jeuce

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser