Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Varför bara raps?  (läst 1538 gånger)

vetig

  • Gäst
Varför bara raps?
« skrivet: 11 aug-07 kl 15:33 »
Har funderat lite på varför det måste vara raps? Den är svårodlad och kräver rätt mycket. Det har redan kommit fram. Men det jag funderat över är fall det inte skulle gå att använda typ lupiner? Har hört att ett hektar med lupiner kan driva ett små hus ett år. Har ingen aning fall detta är riktigt. Men som jag vet är det ingen krävande växt att odla. Den verkar i vilt trivas ypperligt överallt. Men som sagt det skulle vara roligt om någon visste mer om denna vackra växt. Men det kanske funkar bra med maskrosor också. heller någon annan balj växt. Olje rika växter verkar finns så det räcker. Nåja jag vet inte riktigt varför det verkar vara just raps hoppas någon kan ge mej en bra föklaring?

Vattendoktorn fd

  • Inlägg: 664
  • Vatten o Avlopp, på godkännt sätt
Re:Varför bara raps?
« Svar #1 skrivet: 11 aug-07 kl 16:02 »
Kan det bero på fröerna?

vetig

  • Gäst
Re:Varför bara raps?
« Svar #2 skrivet: 11 aug-07 kl 16:38 »
Ur förena får man olja. Växter som man pressar olja ur har funnits och finns ännu. Fröer ur raps ja men även ur typ lupiner. Men som jag har hört så har just även maskrosor används just för syftet att få olja. Det måste finnas massor av växter som går att använda för drivmedel framställning. Det pressas olja ur oliver majs som även säljs i affären. Men det jag undrar över är om det fins något som gör just raps extra bra?


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

414 gäster, 6 användare (1 dolda)
Tli, Idd, Anders Flix, LimJans, Bortan

* Forum

* Om tidningen Åter



Episk tidning! Har följt mig från intresserad till självhushållare med gård och allt.
/Mikael Book

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser