Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vara självförjande som vegan i Sverige  (läst 10939 gånger)

  • Gäst
SV: Vara självförjande som vegan i Sverige
« Svar #40 skrivet: 18 mar-19 kl 00:38 »

Det blir i den kontexten, år 2019, lite konstigt att man skall vara förbjuden i ett sånt här forum att nämna detta ämne


Antingen ignorerar du det, eller så har du inte alls läst innehållet i tråden 'Moderering av klimataspekter'.

Anledningen till nämnda gränsdragning är synnerligen evidensbaserad!

Lte mer konkret, erfarenheten från de som varit aktiva på forumet länge + moderatorer, är att trådar med politiska argumentation urartar.

Tjatigt, men återigen : det här forumets inriktning är praktisk självhushållning.

Det finns ingen brist på andra ställen på internet att diskutera politik.

Forumets sköts av frivilliga, det finns en stor trötthet att behöva moderera innehåll som kan bosätta sig på andra forum.

Om dessa frivilliga tröttnar och detta forum blir nedlagt, så finns det inget annat forum att gå till. No Planet B, för att citera känd politiker.

  • Gäst
SV: Vara självförjande som vegan i Sverige
« Svar #41 skrivet: 18 mar-19 kl 01:11 »
Tack Skogsvilde för beskrivning från din landsända. Det verkar som att förnuft och småskalighet får lov att finnas där.

Här i andra ändan av riket ser det annorlunda ut.

Några mjölkkor ser man knappt till längre. Om de finns är de i s f stallade året runt. Enstaka sk ammkor med kalvar förekommer.

Stora tankbilar med texter som berättar att de innehåller foder för kor och andra djur kör omkring.

Väldigt mycket betesmark går det numera hästar på under sommarhalvåret. Lite sämre åkermark konstgödslas år ut och år in för att producera
hö/ensilage som mycket går till hästarna på vintern, ev i någon mån till de mjölkkor som man aldrig ser men som ev finns.

Långa stora ladlimpor med grisar som aldrig får gå ut. Jag misstänker att deras mat kommer med de 'tankbilar' som jag nämnde innan. Gödseln från dessa grisar sprids på åkrar.
Men i framtiden åker denna gödseln nog in i dessa storfarmers biogasanläggningar, som det redan finns en o annan av. Så blir det avstängning kan nog traktorerna tuffa på gasen så
länge som det finns mat till grisarna som bajsar.

Annars på åkrarna raps, raps och åter raps. På senare år även majs, som används som djurfoder. Off Topic: åkrarna får numera nästan aldrig 'vila' t e x med att få ett år med vall.

Annars: det som du Skogsvilde skriver om din egen odling, kvalar inte det in som veganodling? Du verkar ju mest använda vegetabilier som gödsel.

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SV: Vara självförjande som vegan i Sverige
« Svar #42 skrivet: 18 mar-19 kl 07:56 »
 (:)  Ta diskussionen om modereringen och vad som hör hemma på forumet och inte hör hemma här i någon annan tråd på avdelningen "Innehållet i forumet" https://www.alternativ.nu/index.php?board=85 så slipper jag hacka sönder även den här tråden. Tack. /Torpjens
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16890
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Vara självförjande som vegan i Sverige
« Svar #43 skrivet: 18 mar-19 kl 11:17 »
Tack Skogsvilde för beskrivning från din landsända. Det verkar som att förnuft och småskalighet får lov att finnas där.

Här i andra ändan av riket ser det annorlunda ut.

Några mjölkkor ser man knappt till längre. Om de finns är de i s f stallade året runt. Enstaka sk ammkor med kalvar förekommer.

Stora tankbilar med texter som berättar att de innehåller foder för kor och andra djur kör omkring.

Väldigt mycket betesmark går det numera hästar på under sommarhalvåret. Lite sämre åkermark konstgödslas år ut och år in för att producera
hö/ensilage som mycket går till hästarna på vintern, ev i någon mån till de mjölkkor som man aldrig ser men som ev finns.

Långa stora ladlimpor med grisar som aldrig får gå ut. Jag misstänker att deras mat kommer med de 'tankbilar' som jag nämnde innan. Gödseln från dessa grisar sprids på åkrar.
Men i framtiden åker denna gödseln nog in i dessa storfarmers biogasanläggningar, som det redan finns en o annan av. Så blir det avstängning kan nog traktorerna tuffa på gasen så
länge som det finns mat till grisarna som bajsar.

Annars på åkrarna raps, raps och åter raps. På senare år även majs, som används som djurfoder. Off Topic: åkrarna får numera nästan aldrig 'vila' t e x med att få ett år med vall.

Annars: det som du Skogsvilde skriver om din egen odling, kvalar inte det in som veganodling? Du verkar ju mest använda vegetabilier som gödsel.

Nja...   man får inte lov att stalla in djur hela året.
Dom ska beta under sommaren eller åtminstone gå ute.
Att se foderbilen är inte heller egentligen något konstigt, djurenheterna är så stora att det egna fodret inte räcker, och dessutom så är allt inte direkt lämpligt ur tillväxtmålen på djuren.
Detta gäller framförallt grisbönderna.

Jo, våra odlingar kan antagligen klassa in i veganklassen eller närapå.
Vi använder animalier i hushållet och dessa komposteras på olika sätt. Dock främst i varmkomost.
Men att fullständigt bli vegansk odlare...  nä...  jag kulle inte ens fundera på att bli kravodlare.
Eller ekoodlare.
Även om det är skönt att kunna visa upp papper på att man när man säljer sina produkter kan visa att man uppfyller vissa standarder.

Jag har tidigare täckodlat med kaningödsel och deras strö. Med väldigt gott resultat.
Hönsgödseln har jag som regel lagt på gräsmattorna så dom har växt och frodats gott för att få rejäla mängder täckmatrial.
Som du skrev indier PM så handlar det enormt mycket om att anpassa sig till de förutsättningar som finns, vi har tex flera som håller hästar i närområdet.
Och jag är inte speciellt petig annat än om dom använt en del mediciner till dessa för att tyckandet det kan vara ett alternativ för att kunna bygga upp bäddarna och snabbt få en bra produktion av dom.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Vara självförjande som vegan i Sverige
« Svar #44 skrivet: 18 mar-19 kl 12:28 »
Det här med helt renlärig vegan kanske inte är det som jag tänker på, för det är då allt blir så motsägelsefullt och komplicerat. Men grunden, att inte använda sig av ryggradsdjur i odling och som föda är ju intressant. Vare sig vi är vegetarianer eller köttätare så måste vi ju återföra de ämnen vi för bort från åkrar och vallar, eftersom vi inte cirkulerar allt. Och förr kunde folk leva i stort sett på potatis, så det borde väl gå att leva "veganskt" som självförsörjande i Sverige?

Toll

  • Mr Toll
  • Global Moderator
  • Inlägg: 138
  • Ack ack
    • -
SV: Vara självförjande som vegan i Sverige
« Svar #45 skrivet: 18 mar-19 kl 12:36 »
https://www.facebook.com/Vegantradgard/

är en intressant sida på Facebook.

Vi är inte veganer men försöker odla mer perenner och olika växter för att täcka vårt behov av näringsämnen. Dessutom sprider vi riskerna när det är torka, regnigt, kallt och eländigt.

Tångräkan

  • Inlägg: 1968
    • Åland
SV: Vara självförjande som vegan i Sverige
« Svar #46 skrivet: 18 mar-19 kl 17:27 »
Det här med helt renlärig vegan kanske inte är det som jag tänker på, för det är då allt blir så motsägelsefullt och komplicerat. Men grunden, att inte använda sig av ryggradsdjur i odling och som föda är ju intressant. Vare sig vi är vegetarianer eller köttätare så måste vi ju återföra de ämnen vi för bort från åkrar och vallar, eftersom vi inte cirkulerar allt. Och förr kunde folk leva i stort sett på potatis, så det borde väl gå att leva "veganskt" som självförsörjande i Sverige?

 Yess  Och tack för klarsynt kommentar!
Var dig själv, alla andra är redan upptagna.

skogaliten

  • Inlägg: 1288
    • -
SV: Vara självförjande som vegan i Sverige
« Svar #47 skrivet: 18 mar-19 kl 18:28 »
Det här med helt renlärig vegan kanske inte är det som jag tänker på, för det är då allt blir så motsägelsefullt och komplicerat. Men grunden, att inte använda sig av ryggradsdjur i odling och som föda är ju intressant. Vare sig vi är vegetarianer eller köttätare så måste vi ju återföra de ämnen vi för bort från åkrar och vallar, eftersom vi inte cirkulerar allt. Och förr kunde folk leva i stort sett på potatis, så det borde väl gå att leva "veganskt" som självförsörjande i Sverige?

Hur menar du att "folk kunde leva i stort sett på potatis"?

Om du menar att befolkningen överlevde, med kort livslängd, mycket sjukdomar, och hög barnadödlighet, så är jag med. Det var dock ännu värre före potatisen...

Men vill vi ha det så?

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Vara självförjande som vegan i Sverige
« Svar #48 skrivet: 18 mar-19 kl 19:03 »
Det är väl inte många som vill ha det så, men min poäng är att det gick att leva så. Jag vill inte leva som vegetarian, för jag tycker om kött, men den som vill borde väl kunna klara sig rätt bra på vad marken kan ge även i Sverige? Idag när vi har varma hus, lite kroppsarbete och bra sjukvård.

Tångräkan

  • Inlägg: 1968
    • Åland
SV: Vara självförjande som vegan i Sverige
« Svar #49 skrivet: 18 mar-19 kl 19:19 »
Håller helt med Bäste drängen!

"men vill vi ha det så?" 
Inte vet jag. Det är väl upp till var och en? Ingen tvingar dig. Jag får inte skriva vad jag tänker här men så länge folk kan göra egna val som inte skadar andra och har möjlighet att driva det till sin spets och odla själv behöver väl ingen ha problem med det?

Det som frågan handlar om har vi fortfarande inte fått svar på. Jag väntar med spänning. Tills dess kanske alla som inte är vego eller vet nåt om veganers kost, näringsbehov och odlarkunskaper skulle pausa lite? Snälla...  :-\
Var dig själv, alla andra är redan upptagna.

Radar

  • Inlägg: 1689
    • Jämtland
SV: Vara självförjande som vegan i Sverige
« Svar #50 skrivet: 19 mar-19 kl 09:05 »
Vad är egentligen syftet med den här tråden?
Av trådstarten får man intrycket att TS vill veta vad och hur man odlar lämpliga vegetabilier.
Jag undrar om det är någon vegan på detta forum som är uthålligt, d v s långvarigt, helt eller till övervägande del, självförsörjande med livsmedel genom odling och detta i Sverige.

Även odlare som man hört talas om.

Undrar över följande:
Vilka proteinrika grödor odlar man?

Hur gödslar man eller tillför / återbördar till jorden de näringsämnen som man avlägsnar genom odlingen?

Hur hanteras sk dåliga odlingsår?
Här har TS blandat in klimathotet och tråden börjar handla o det i stället.
En fråga som diskuteras  mycket idag i samhället är klimathotet. Denna debatt återkommer på det här forumet.
Ofta framförs i debatten att mjölk och kött konsumtion är mycket stora bovar när det gäller klimatutsläpp. Företrädare för veganrörelsen och djurrättsaktivister säger att detta är ytterliggare ett argument för sin kosthållning.
Så småningom återgår tråden till den ursprungliga frågan och de flesta inlägg tar upp detta.
Men TS styr åter in tråden till klimatförändringarna och hänvisar även till en annan tråd som inte alls har med ursprungsfrågan att göra.
TS tar även upp djurhållning, foder och odling i grannskapet.

Alltså verkar TS inte vara särskilt intresserad av frågan i trådstarten. Jag uppfattar det som att frågan ställdes i en för den lämplig tavla för att sedan kunna smyga över till att kunna ta upp klimathotet i stället.
Om detta var det egentliga syftet bedriver TS falskspel och det borde övervägas att flytta eller låsa tråden.
Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Vara självförjande som vegan i Sverige
« Svar #51 skrivet: 19 mar-19 kl 09:25 »
Nu är du nog lite väl konspiratorisk, Radar ;) Piggetröska hör väl inte till de bråkigare på det här forumet, och att hans tankar irrar iväg en smula borde vi väl tåla?

Om vi skall vara petiga så är både mitt och ditt inlägg off topic, och stör bara trådens huvudfråga...

Radar

  • Inlägg: 1689
    • Jämtland
SV: Vara självförjande som vegan i Sverige
« Svar #52 skrivet: 19 mar-19 kl 09:41 »
Det är möjligt att jag är lite väl misstänksam. Jag insåg också kort efter att jag postat mitt senaste inlägg att jag skulle lagt det på ett annat ställe i forumet.
Jag har heller inte ansett "Piggetröska" som någon som ställt till något rabalder här.
Hoppas vi får klarhet av denne vilket syfte tråden har.
Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.

  • Gäst
SV: Vara självförjande som vegan i Sverige
« Svar #53 skrivet: 19 mar-19 kl 11:14 »

Hoppas vi får klarhet av denne vilket syfte tråden har.


Syftena har varit flera, och jag tycker att de behöver belysas av varandra.

Klimataspekten har varit ett centrum. Jag vet inte om du också sett att jag samtidigt startade en tråd "Moderering av klimataspekten" i en annan tavla.

På 2010talet så har i samhället klimataspekten och minskning av CO2 utsläpp seglat upp som en stor fråga. Det är också något som vi i forumet måste beakta, anser jag.

Då CO2 utsläpp kopplas till hållandet av köttdjur så aktualiseras frågan om mathållning, d v s köttätare kontra veganism, inom självhushållningen också nu på forumet ur en ny vinkel.

Samtidigt, anser jag, så har det inte funnits någon samsyn i forumet i vad en vegansk mathållning är. Inte heller om den går att hållbart odla själv i Sverige.

Därav frågorna i trådens start: vilka vegetabilier som proteinkälla, hur odla dessa hållbart. Har specifikt frågat efter gödslingen.

Hade inte klimatfrågan, för mig = CO2 utsläpp, varit viktig så hade jag inte startat tråden. Jag äter mjölkprodukter och lite kött, så jag kan inte kalla mig vegan.

Samtidigt har det inte funnits någon tavla på forumet för klimataspekter. När Trollmor startade tråden Äta kött?  i tavlan Liv och hälsa, och den tråden kom in på tavlans ämne i kombination med klimataspekter, så blev det moderator-tillsägelser på OffTopic.

Jag startade då den här tråden då jag ville att diskussionen från Äta kött? skulle kunna fortsätta. Och det har ju den kunnat göra. Samtidigt har det kommit klargörande från Petter B att klimataspekten skall kunna få finnas med i alla tavlor alla trådar.

Sedan har diskussionen i denna tråd ibland spretat. Jag har t e x framfört att utöver klimataspekten så finns det dessutom anledning att ha kunskap om vegansk självhushållning, då det vid en utdragen samhällskris utan importmöjligheter kommer bli svårt att i hela svenska samhället få tillgång till bränsle för lantbruksmaskiner och konstgödsel. En del självhushållare har få eller inga djur utan tillför gödsel från konventionellt jordbruk.
« Senast ändrad: 19 mar-19 kl 11:28 av piggetröska »

Be

  • Inlägg: 377
    • Finland
SV: Vara självförjande som vegan i Sverige
« Svar #54 skrivet: 19 mar-19 kl 12:33 »
Egentligen kan jag inte säga något om den inledande uppställningen (är inte självförsörjande och inte bor jag i Sverige heller), men är odlande vegan så kan ju säga något om hur jag ser på självförsörjande och hur det förhåller sig till mitt odlande.

1. Jag tror inte det är realistiskt eller ens önskvärt att befolkningen ska klara sig på självförsörjning (varken veganskt eller övrigt). Att det finns de som vill hålla på med det är inte något jag ser som skadligt, men hela befolkningen kan inte göra det, varken globalt eller i Norden. Har heller själv inget intresse av att bo på landet (har växt upp på landet och är nöjd så), så odlar i stan.
2. Jag ser inte import som ett problem i sig, utan det handlar om vad vi importerar och hur. Jag tänker också att produktion i större skala har vissa fördelar (även om mycket av dagens storskaliga jordbruksproduktion inte är hållbar) och att också förvaring ibland är effektivare i centrallager (i jämförelse med att alla har större bostadsyta med utrymmen för livsmedelsförvaring).
3. Tänker att det viktiga främst är att öka graden av egenproduktion också i urbana miljöer. Både för att producera mer av den mat vi behöver (särskilt den som är mer problematisk att transportera, se nedan) och för att öka ytan av grönområden och den biologiska mångfalden.
4. Mitt eget odlande syftar till att (gradvis) ersätta de bitar som jag tänker att är mer problematiska att transportera eller importera. A) De uppenbart mest problematiska produkterna, såsom jordgubbar eller sparris (som flygs in). B) Produkter som är lättskämda eller energikrävande att odla, typ sallat och tomat (särskilt vintertid förstås). C). Produkter som innehåller mycket "överflödig" vätska som gör transporten oproportionerlig i förhållande till substansen, t.ex. juice/saft, äppelcidervinäger. D) En massa annat bara för att det är roligt eller enkelt (kul att vara självförsörjande på vitlök och kryddor t.ex.). Däremot tänker jag att det är förnuftigt att importera t.ex. många typer av bönor. Transport havsvägen står som bekant för en relativt liten del av alla utsläpp, det är viktigare att grödorna är ekologiskt odlade och i övrigt gynnar miljö, klimat och hälsa.
« Senast ändrad: 19 mar-19 kl 13:21 av Be »
Ingen människa är illegal

  • Gäst
SV: Vara självförjande som vegan i Sverige
« Svar #55 skrivet: 19 mar-19 kl 20:03 »

är odlande vegan så kan ju säga något om hur jag ser på självförsörjande och hur det förhåller sig till mitt odlande.


Tack för din input till tråden som odlande vegan. Den är efterlängtad!

Med självförsörjande så avser jag också i vidare bemärkelse att en självhushållare kan sälja ev överskott. Att den allmäna matproduktion är så pass reko att ingen av annan anledning känner att den behöver tillverka sina egna livsmedel för att få OK mat. Det skulle kunna innebära att Sverige, som fram till slutet av kalla krigets, var 80% självförsörjande med livsmedel, återigen blev det. Med tillägget att den här gången skulle maten vara eko.

Handel, en form av arbetsfördelning länder emellan, tycker jag är bra.

Men när den återkommande, utan större förändringar, sker på den ena partens bekostnad, tycker jag den inte är så bra.

Trots FN:s verksamhet under årtionden, diskussioner i världssamfundet o s v så har inga varaktiga påtagliga förändringar i det som man kallar Nord- Syd konflikten eller ojämlikheten mellan i och u-länder inträffat. Många u-länder får skicka iväg kanske sina bästa livsmedel till rikare länder. Utvecklingen har snarare gått bakåt när en ny kapitalstark aktör på världsscenen, Kina, börjat köpa upp stora odlingsytor i tredje världen. Sk landgrabbing. Detta för att säkra matförsörjningen till den egna befolkningen.

Det här tillståndet verkar inte kunna förändras på en kafferast. Inte ens den mest optimistiska person, anser jag, skulle våga säga att mönstret i grunden kommer att förändras i ett 20-30 årigt perspektiv. Den mest pessimistiska skulle kanske säga hundratals år. Under tiden pågår klimatproblematiken/krisen.

Har plockat bort lite text som mer handlade om politik än odling. Diskussionen är intressant, bra om odling finns med som en röd tråd hela vägen.  (:)
« Senast ändrad: 19 mar-19 kl 21:07 av javill »

borsdorfer

  • Inlägg: 337
    • Skåne
SV: Vara självförjande som vegan i Sverige
« Svar #56 skrivet: 28 maj-20 kl 16:28 »
Först vill jag tipsa om några  böcker som alla som diskuterar detta ämne borde läsa.
Small is beautiful. E. F. Schumacher.
Ekologisk kris.  Sigmund Kvalöy
Alternativa livsformer i 70-talets Sverige. Britta Johnsson
Should we all be vegan.  Molly Watson
Growing Green. Jenny Hall

Problemet ligger i odling av säd. Att så, skörda, tröska och mala småskaligt ger en enorm arbetstid för att få 400kg vetemjöl+ rågmjöl.
 
400kg vetemjöl+rågmjöl är vad en familj  på 4 personer behöver på ett år.
Bovete är ännu mer problematiskt än vete och råg.
Att odla potatis, kålrot, morot, rödbeta, palsternacka, tomat, vitkål,  lök, purjolök, frukt, bär är inga större problem att göra småskaligt. Jag känner till veganer (kollektiv och privatpersoner) som är nästan självförsörjande.
5000 kvadratmeter torde med god marginal räcka för en familj på 4 personer.
« Senast ändrad: 28 maj-20 kl 19:20 av borsdorfer »

karsan

  • Inlägg: 1896
    • Södermanland
SV: Vara självförjande som vegan i Sverige
« Svar #57 skrivet: 28 maj-20 kl 22:40 »
Ovanstående  verkar vara en diet helt utan matfett.  Och mycket låg i fullvärdigt protein.  Så klart att man kan odla rätt mycket av olika slags grönsaker i Sverige. Men frågan var ju:  Är det möjligt att få en fullvärdig kost på det man odlar själv om man är vegan? I Sveriges klimat alltså.   

Innan vi började importera en massa, fram till åtminstone 1800-talet, var ju de flesta hushållen på landet i princip självförsörjande.  Spannmål var ju grunden i kosten, men mjölk och mjölkprodukter samt fisk åt man ju regelbundet, även om man inte hade kött varje dag.  Den kosten bygger på vad som växer och lever i Sverige: Massa gräs under sommaren, massa vattendrag med fisk i (innan de blev förstörda av 'utvecklingen'.  När potatisen kom med bl.a. C-vitamin blev det ännu bättre.

 

Skogsvilde

  • Inlägg: 16890
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Vara självförjande som vegan i Sverige
« Svar #58 skrivet: 28 maj-20 kl 22:54 »
Ovanstående  verkar vara en diet helt utan matfett.  Och mycket låg i fullvärdigt protein.  Så klart att man kan odla rätt mycket av olika slags grönsaker i Sverige. Men frågan var ju:  Är det möjligt att få en fullvärdig kost på det man odlar själv om man är vegan? I Sveriges klimat alltså.   

Innan vi började importera en massa, fram till åtminstone 1800-talet, var ju de flesta hushållen på landet i princip självförsörjande.  Spannmål var ju grunden i kosten, men mjölk och mjölkprodukter samt fisk åt man ju regelbundet, även om man inte hade kött varje dag.  Den kosten bygger på vad som växer och lever i Sverige: Massa gräs under sommaren, massa vattendrag med fisk i (innan de blev förstörda av 'utvecklingen'.  När potatisen kom med bl.a. C-vitamin blev det ännu bättre.

Samtidigt så trängde potatisen ut en bra proteinkälla som gråärten.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Tångräkan

  • Inlägg: 1968
    • Åland
SV: Vara självförjande som vegan i Sverige
« Svar #59 skrivet: 29 maj-20 kl 08:36 »
Samtidigt så trängde potatisen ut en bra proteinkälla som gråärten.

Precis! Protein är inget problem. Och nyttiga fetter finns i massor av nötter och frön. Folk som inte äter vegetariskt har inte så god koll på detta.
Var dig själv, alla andra är redan upptagna.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

468 gäster, 1 användare
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



Vilken underbar inspiration!
/Anneli Ullergård

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser