Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Solfläkt något att ha tro?  (läst 3637 gånger)

Tinyliving

  • Inlägg: 87
    • Västergötland
Solfläkt något att ha tro?
« skrivet: 31 mar-21 kl 12:22 »
Hej

Snublat över denna lösning.
https://www.solkungen.nu/produkter/full-black-slim-edition-42045612

Det är en solfläkt från solkungen i GBG. Tänkt att ha som stödvärme till gäststuga. Enligt deras info ska den kosta ca 10kr i drift/år (hur det kan vara möjligt) och ge effekt upp mot 1000kWh värme. Låter nästan för bra för att vara sant till det priset. Men det är iofs en enkel lösning.

Tankar?

malarmaster

  • Inlägg: 5252
    • Småland
SV: Solfläkt något att ha tro?
« Svar #1 skrivet: 31 mar-21 kl 13:00 »
Det är ju ingen ny produkt. Går att bygga själv till låg kostnad. Däremot tror jag inte ett skvatt att den skulle funka om inte solen var framme eller om det är många minus utan sol.
driftskostnaden är väl elförbrukningen på fläkten . Har själv värmeflyttarfläktar inomhus och deras förbrukning är försumbar så den kan nog stämma. 10 kr i el är ju runt 5-7kWh och det är mycket för en liten fläkt. Nattetid lär den inte funka oavsett. Men bra komplementvärme höstar o vårar,även vårvinter.

Tinyliving

  • Inlägg: 87
    • Västergötland
SV: Solfläkt något att ha tro?
« Svar #2 skrivet: 31 mar-21 kl 13:11 »
Tack för svar. Hur mycket effekt (kwh) kan det behövas för att hålla en stuga på 13m2 på typ 18 grader? Har dålig koll eftersom jag bara bott i lgh än så länge.

Kommer vara 95mm träfiber i väggar och 120mm i tak som det ser ut. Ca 3-4m2 fönster av äldre sort.

kretslopp

  • Inlägg: 2246
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Solfläkt något att ha tro?
« Svar #3 skrivet: 31 mar-21 kl 13:56 »
Jag har haft en luftsolfångare. Den var monterad för att hålla min källare varm. Jo jag tyckte den gjorde ett bra jobb, men som sagt, den ger nog bara värme när solen skiner. Så om du kommer hem till en varm stuga efter att ha varit borta en hel solig dag är ju värt en hel del. Din stuga med så få kvadratmeter  blir snabbt varm eftersom den är liten. Så om solen inte skiner och det är kallt ute behöver du en eldstad att elda i för att hålla värmen.
kretslopp

Torik

  • Inlägg: 5
    • Västergötland
SV: Solfläkt något att ha tro?
« Svar #4 skrivet: 09 apr-21 kl 23:22 »
Luftombyte är alltid prima så därför är det en bra grej. Är det plus fem ute och sol så kommer det nog bli ca 18-20 inne medans solen skiner på panelen. Är det varmare blir det till att vädra friskt. Ett alternativ är att koppla den soldrivna fläkten till ett nedgrävt kalluftsintag som kan ta över vid önskad temperatur. Soldriven luftkonditionering  Yess

von tratt

  • Inlägg: 1709
    • Skåne
SV: Solfläkt något att ha tro?
« Svar #5 skrivet: 10 apr-21 kl 00:19 »
Jag tror att det är vettigt i rätt läge. Inte minst hålla ouppvärmda stugor lite varmare än uteluften och få bort råheten.
En kul bygga själv-lösning är baserad på ölburkar, bör gå att googla fram.
Jag bor i lägenhet så jag är inte trovärdig.

[nomnom]

  • Inlägg: 41
    • Västergötland
SV: Solfläkt något att ha tro?
« Svar #6 skrivet: 10 apr-21 kl 06:30 »
Var ju en mycket seriösare presentation av effekten än vissa andra jag sett, så det var ju bra.

Problemet är väl att du får majoriteten av de där 1000kWh när du inte vill ha dom.
Det motsvarar ungefär ett extra fönster i samma storlek i värmeinstrålning.

Kostade ju dessutom en del. (går som sagt bygga "enkelt", skippa bara ölburkarna, plåt eller svart nät)
Du ska nog räkna på hur lång tid det tar att betala tillbaka sig, jämfört med t.ex. ett 400W element eller vad det nu krävs i en stuga av den storleken.


kretslopp

  • Inlägg: 2246
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Solfläkt något att ha tro?
« Svar #7 skrivet: 10 apr-21 kl 09:18 »
Jag hade en variant av solluftvärmare som tog uteluft som den värmde upp. Problemet då blev att när den uppvärmda luften kyldes av så blev det fuktigt och unket. När den tar ut inneluft och värmer försvinner det problemet. Den får också betydligt större effekt när det är kallt ute eftersom inneluften inte är så kall som uteluften.
kretslopp

[nomnom]

  • Inlägg: 41
    • Västergötland
SV: Solfläkt något att ha tro?
« Svar #8 skrivet: 11 apr-21 kl 06:51 »
Kostade ju dessutom en del. (går som sagt bygga "enkelt", skippa bara ölburkarna, plåt eller svart nät)

Felskrivning, "skippa ölburkarna, plåt eller svart nät är det som gäller" vad var jag ville skriva egentligen..

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Solfläkt något att ha tro?
« Svar #9 skrivet: 11 apr-21 kl 08:56 »
Jag hade en variant av solluftvärmare som tog uteluft som den värmde upp. Problemet då blev att när den uppvärmda luften kyldes av så blev det fuktigt och unket. När den tar ut inneluft och värmer försvinner det problemet. Den får också betydligt större effekt när det är kallt ute eftersom inneluften inte är så kall som uteluften.

Låter ju inte så trevligt, hade tänkt bygga en relativt stor sådan solfångare som skulle förvärma tillluften, som tillsats till min existerande solfångare som värmer inneluften.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: Solfläkt något att ha tro?
« Svar #10 skrivet: 11 apr-21 kl 10:26 »
Så länge du inte tar in mer tilluft än vad du normalt behöver är det ju inga problem, det är när du enbart värmer med tilluft det kan bli problem. Ungefär som när man ventilerar en torpargrund.

DennisCA

  • Inlägg: 2638
    • Finland
SV: Solfläkt något att ha tro?
« Svar #11 skrivet: 18 apr-21 kl 07:08 »
Planen var nog att värma med den, en fläkt med termostat skulle köra då luften i solfångaren översteg inomhustempen, då skulle jag haft tre olika uppvärmningslösningar i verkstan, oljeelementet, solfångaren och denna.

Det kan ju gå att bygga om den till vanlig värmare dock och bara värma mer inneluft.

 

malarmaster

  • Inlägg: 5252
    • Småland
SV: Solfläkt något att ha tro?
« Svar #12 skrivet: 18 apr-21 kl 09:16 »
tittade  på solfångarlösning för många år sedan. avfärdade den med motiveringen att det ger ganska marginellt tillskott. satsade istället på en luftvärmepump till huset..
det installerades en ny sådan för 1 1/2 månad sedan i verkstan. Hade bara ett fläktelement där innan. nu kom elräkningen och som jag trodde har förbrukningen halverats i verkstan samtidigt som jag har fått 18 grader jämn temp där ute. Så den har redan börjat betala sig.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

635 gäster, 7 användare (2 dolda)
xaelanar, alternaiv, von tratt, Frida Hagman, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superinspirerande! Nu är jag prenumerant!
/ Pia T

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser