Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  enkel odling i naturträdgård  (läst 2476 gånger)

Patricius

  • Gäst
enkel odling i naturträdgård
« skrivet: 30 jun-05 kl 12:03 »
Jag har tummen mitt i handen och knappast några grönar fingrar alls. Dessutom är jag lat... men jag gillar ändå att äta eget! Vad har ni för tips på grönsaker som mer eller mindre sköter sig själva?

Alba

  • Inlägg: 897
    • Södermanland
Re:enkel odling i naturträdgård
« Svar #1 skrivet: 30 jun-05 kl 19:00 »
Har du en tomt eller balkong?
Sommarsquash är mitt förslag. Bäst direkt i backen men går att odla i stor kruka.

Ger bra skörd med ganska lite skötsel. Sommarsquash är oftast i form av en buske, men det finns även rankande sorter. Hur lättskött den än är krävs ändå ett förarbete i form av lucker jord, gödsel och senare rensning och ev gödsling. Står den i kruka måste man ha koll på vattningen och gödsla. Frukterna måste skördas regelbundet då de annars växer sig större och större och blir färre.

Tomater är rätt lättskötta de också.

Men det hänger på att man gör rätt saker först och sen följer upp med vatten och näring och ev rensning under säsongen.

/ Alba
Trädgårdsmästare, viltrehabiliterare, mångsysslare som bor med sambo, finaste dottern och två sällskapskaniner i ett litet torp vid vägs ände

olof

  • Inlägg: 2715
    • Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
Re:enkel odling i naturträdgård
« Svar #2 skrivet: 30 jun-05 kl 22:29 »
Plocksallad, jordärtskocka och potatis (resistent sort). Ingen av dem går att misslyckas med oavsett hur du lite du sköter om dem.
« Senast ändrad: 30 jun-05 kl 22:29 av dgqlof »

Nina W

  • Inlägg: 3993
    • Värmland
Re:enkel odling i naturträdgård
« Svar #3 skrivet: 01 jul-05 kl 23:26 »
Hej Latmask !!

Mitt tips ær att odla i sandbænk.
Jag ær borta mycket, dærfør har jag anlagt ett par lættskøtta
små rutor med lite sallad, persilja, lågvæxande sockerærtor
och blommor.

Jag skaffade pallkragar från en transportfirma, sand och
en slags kraftig, vit væv på lantmænnen som slæpper genom
vatten men hindrar ogræsen.
Pallkragarna ær av gran så dom penslade jag med ett par varv linolja och terpentin så att dom inte ruttnar alltfør lætt.
Klipppte till væven så att den går upp på kanterna av pallkragen, fyllde i sand, vattnade, sådde, tæckte med græsklipp mellan såraderna och la en agrylvæv øver som skydd mot allt mellan katter och skadeinsekter.
Nær grønsakerna blivit størrre så kan jag ta bort den dær agrylvæven.
Alltså rætt mycket jobb att starta, men desto lættare sedan før man slipper ogræs. Skulle det ændå flyga dit någonting så ær det lætt att dra upp, alla røtter føljer med.
Bænken ska funka många år utan sandbyte.

 Glad sommar

 Nina


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

676 gäster, 3 användare
von tratt, ärt, GE202

* Forum

* Om tidningen Åter



- Alltid lika härligt när åter trillar ner i brevlådan.
/EmelieT

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser