Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad odlar man i fd grishagen?  (läst 2746 gånger)

kobbe

  • Inlägg: 1173
    • Småland
    • Ekoplantan
Vad odlar man i fd grishagen?
« skrivet: 27 mar-05 kl 10:29 »
Vi slaktar våra första grisar om nån vecka. Dom har gått hela hösten/vintern i en hage på ca 200 kvm och den är härligt gyttjig nu när det töar. Tänker gräva gångar och göra upphöjda bäddar när det torkat upp.

Vad kan man odla första året i denna frodiga gödselbädd?
Omvänd från rik, anställd, stressad & frustrerad storstadsbo till fattig, lugn & glad egen företagare, tillika självhushållare i glesbygd med fru, katter, odlingar, får, mjölkgetter, kaniner, bin och höns.
Bloggar sen flera år om självhushållning på www.ekoplantan.se

Monica

  • Inlägg: 535
Re:Vad odlar man i fd grishagen?
« Svar #1 skrivet: 27 mar-05 kl 22:06 »
ALLT  ;D........det är bara din egen fantasi som sätter stopp  ;D

kobbe

  • Inlägg: 1173
    • Småland
    • Ekoplantan
Re:Vad odlar man i fd grishagen?
« Svar #2 skrivet: 28 mar-05 kl 10:49 »
Tack för ditt positiva svar  ;) men jag undrar verkligen VAD som gillar så mycket gödsel!!
Omvänd från rik, anställd, stressad & frustrerad storstadsbo till fattig, lugn & glad egen företagare, tillika självhushållare i glesbygd med fru, katter, odlingar, får, mjölkgetter, kaniner, bin och höns.
Bloggar sen flera år om självhushållning på www.ekoplantan.se

kobbe

  • Inlägg: 1173
    • Småland
    • Ekoplantan
Re:Vad odlar man i fd grishagen?
« Svar #3 skrivet: 23 apr-05 kl 09:34 »
Eftersom ingen tycks veta eller vilja svara så får jag väl prova mej fram. Som jag ser det är 200 kvm en väldigt liten bit mark om två grisar har gått där och bökat & gödslat i åtta månader. Kvävehalten borde vara väldigt hög.

Jag kan ju tänka mej att det skulle fungera t ex med kål och squash, men sätter man ut tomatplantor får man kanske gräva ett hål till varje planta och fylla ut med lite magrare jord för att plantan ska vilja sätta frukt alls.

Eftersom vi är på god väg att bli självförsörjande på mat så tror jag att jag  helt enkelt jag provar med lite olika sorter och inte sätter hela årsförbrukningen av morötter just där...

Monika
Omvänd från rik, anställd, stressad & frustrerad storstadsbo till fattig, lugn & glad egen företagare, tillika självhushållare i glesbygd med fru, katter, odlingar, får, mjölkgetter, kaniner, bin och höns.
Bloggar sen flera år om självhushållning på www.ekoplantan.se

DunderBettan

  • Inlägg: 40
    • Skåne
Re:Vad odlar man i fd grishagen?
« Svar #4 skrivet: 29 apr-05 kl 10:14 »
Hej!

Jag har ingen praktisk erfarenhet av grönskaksodling, utan det jag vet har jag läst i böcker (Den naturliga trädgården av John Fedor rekomenderas varmt). Men kanske jag kan ge dig några tips ändå.
Sockermajs, pumpor, spuash, huvudkål, sallat och purjolök tycker alla om kväverik jord. Kvävet kan däremot göra så att blomkål får mjuka huvuden liksom brysselkål, som också kan få glest mellan dem. Varken kålrot eller lök vill ha så där mycket kväve. Men det problemet är ju lätt löst genom att blanda i äldre kompost.
Varför ska du blanda i magrare jord till tomaterna? ??? De vill ju ha massor med näring.

 Lycka till!!!

kobbe

  • Inlägg: 1173
    • Småland
    • Ekoplantan
Re:Vad odlar man i fd grishagen?
« Svar #5 skrivet: 30 apr-05 kl 09:19 »
Vad jag vet sätter inte tomater frukt om de får för mycket näring, tomaterna blir inte lika goda och inte så hållbara. Kanske handlar det om NÄR man gödslar, jag vet faktiskt inte riktigt...
Monika
Omvänd från rik, anställd, stressad & frustrerad storstadsbo till fattig, lugn & glad egen företagare, tillika självhushållare i glesbygd med fru, katter, odlingar, får, mjölkgetter, kaniner, bin och höns.
Bloggar sen flera år om självhushållning på www.ekoplantan.se

pussling

  • Inlägg: 249
  • Notorisk stickare
    • Dalsland
Re:Vad odlar man i fd grishagen?
« Svar #6 skrivet: 05 maj-05 kl 10:33 »
Rabarber brukar trivas på sk sophögar så fd grishage kanske de gillar. Nässlor också...om du vill odla för mat och/eller spånadsväxt.  :)
Nu tog min fantasi slut...
En dag utan stickning är en förlorad dag.
En dag utan ny kunskap är nästan lika illa.
LeWi=jag


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

747 gäster, 1 användare
isa

* Forum

* Om tidningen Åter



- Å vilken härlig tidning
/Susanne

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser