Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Afrikansk dvärgget ont i magen!  (läst 1256 gånger)

åke nilsson

  • Inlägg: 1
    • Skåne
Afrikansk dvärgget ont i magen!
« skrivet: 15 maj-10 kl 16:19 »
Bettyboop (vår afrikanskadvärgget) har ont i magen.
I två dagar har hon varit slö och velat ligga ner. Ibland sitter hon på bakdelen som en hund, hon ligger även helt på sidan. Hon har ingen feber. Hon äter, dricker, kissar lite och bajsar lite. Verkar för övrigt ganska pigg kan både gå och springa om hon måste. (När vi har tagit ut henne.) Gillar INTE om man trycker henne mitt under magen. (inte allt för hårt.)  Är uppblåst i magen. Har fått både parafinolja och matolja, i samråd med veterinär. Äter glatt knäckebröd samt lite lite gräs, hö.

Har läst här på forumet att man kan ge bikarbonat. Men hur ska detta ges? (mängd?) Hur blandas det?

Har någon råkat ut för detta nyligen eller tidigare??

Hör av er vi behöver hjälp!!
TACK!
MVH BettyBoop/Emma, Emil

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Afrikansk dvärgget ont i magen!
« Svar #1 skrivet: 24 maj-10 kl 23:28 »
Bagerijäst?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Torptomten

  • Inlägg: 916
  • Ljuset lyser i mörkret ...
    • -
SV: Afrikansk dvärgget ont i magen!
« Svar #2 skrivet: 25 maj-10 kl 21:27 »
Försök med att skaffa ris av t ex sälg,alm, asp, lind, och rönn eller äppleträd samt tallgrenar med tunn bark!  Ju fler sorter ju bättre ! Var försiktig med kraftfoder och knäckebröd ( i synnerhet råg) men ge henne gärna lite hö morgon och kväll.
Mineralfoder skall helst enligt mina getter vara Lantmännens röda Får mineral MED koppar.
Pröva att smaksätta vattnet med Svart Vinbärssaft om Ni vill öka drickandet!
Lycka till!
Tt
Djurägare, medmänniska på landsbygden och en liten del av den oändliga Skapelsen.

Motto: Ora et Labora!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

484 gäster, 1 användare
Nell

* Forum

* Om tidningen Åter



- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser