Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Avmaska dvärggetter  (läst 3978 gånger)

Gården Lund

  • Inlägg: 21
    • Värmland
Avmaska dvärggetter
« skrivet: 24 jun-13 kl 22:18 »
Hur ofta bör man avmaska dvärggetter? Och måste man gå via en veterinär eller kan man köpa sådant medel på typ granngården eller apoteket? Tacksam för tips  :)

gransmala

  • Inlägg: 102
  • "Livet är en strid."
    • Småland
    • Gransmåla Lantgård
SV: Avmaska dvärggetter
« Svar #1 skrivet: 25 jun-13 kl 05:37 »
Vi hade precis besök av en veterinär. Hon gjorde oss uppmärksamma på att getter är duktiga på att sprida parasiter.
Du ska helst ta träckprov för att få reda på vilka parasiter som finns och sedan rådgöra med veterinär om vilket preparat som är lämpligt och hur ofta.
Nu får jag säker en massa getägare emot mig, men detta var råden vi fick.
Om jag får bestämma vill jag inte maska av alls om det inte är av nöden tvungen för djurets bästa. En god hygien & betesrotering känns som en bra start.
-"Det är tur att dom i sta´n inte vet hur bra vi har det på landet, för då hade vi inte råd å bo här."

Tösen

  • Inlägg: 338
    • Småland
SV: Avmaska dvärggetter
« Svar #2 skrivet: 25 jun-13 kl 09:12 »
Man brukar säga att man ska avmaska först då man misstänker att de har mask, kanske gäller det endast när du har ett fåtal men så sa veterinären till mig iaf.. När de blir angripna smalnar de av särskillt över ryggraden och de kan få uppsvällda magar. Sen kan ju en getmage se ut på 10 olika sätt under en dag allt från slimmad och fin till badbolls form ;)
Jag fick ett busigt tips av veterinären sist han var här för att slippa köpa storförpackning. Axilur vet. 50 ml flaska skulle tydligen fungera även till getter och får, man ger det vanligtvis till hund och katt. (Jag vill bara nämna detta så att du kan rådfråga med din egna veterinär om dosering osv, vill inte sprida felaktig info som kan ta skada. Sen vet jag inte om det är skiljer sig med avmaskning men jag har sällskapsgetter och inte mjölkgetter. Annars är nog som sagt betesväxling och god hygien det bästa sättet att förebygga parasiter :)
Det blir vad du gör det till!

Gården Lund

  • Inlägg: 21
    • Värmland
SV: Avmaska dvärggetter
« Svar #3 skrivet: 25 jun-13 kl 20:37 »
Ska man byta bete varje år då eller? Det är afrikanska dvärggetter jag har (7 st) så det är ingen jätteflock jag har :)Men då ska jag rådfråga veterinären här i området.Tack för råden!

Tösen

  • Inlägg: 338
    • Småland
SV: Avmaska dvärggetter
« Svar #4 skrivet: 25 jun-13 kl 21:47 »
Nja betesväxling menas att du kan flytta djuren med cirkus 2 veckors mellanrum till en "ny" hage och ju fler hagar desto bättre, minst två då i alla fall :) då hinner masken i hagen dö medan djuren är flyttade
Det blir vad du gör det till!

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Avmaska dvärggetter
« Svar #5 skrivet: 25 jun-13 kl 21:51 »
Lilla lungmaskens larver dör inte förrän efter flera år av tufft väder.  Kall vinter och sommar med höskörd "så att solen kommer åt att lysa direkt på marken".  Allra bäst om marken aldrig blir infekterad av såna där äckelkryp.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Tösen

  • Inlägg: 338
    • Småland
SV: Avmaska dvärggetter
« Svar #6 skrivet: 26 jun-13 kl 08:57 »
Ja blääk man hoppas att aldrig drabbas av de där läskiga satans påfunden!!
Det blir vad du gör det till!

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Avmaska dvärggetter
« Svar #7 skrivet: 26 jun-13 kl 13:02 »
;D "Djävulens småboskap" ;D
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

getalina

  • Inlägg: 7186
  • Haui that Skanunga ærliki mææn toco vitar uræt ald
    • Halland
SV: Avmaska dvärggetter
« Svar #8 skrivet: 13 aug-13 kl 15:09 »
Man brukar säga att man ska avmaska först då man misstänker att de har mask, kanske gäller det endast när du har ett fåtal men så sa veterinären till mig iaf.. När de blir angripna smalnar de av särskillt över ryggraden och de kan få uppsvällda magar. Sen kan ju en getmage se ut på 10 olika sätt under en dag allt från slimmad och fin till badbolls form ;)
Jag fick ett busigt tips av veterinären sist han var här för att slippa köpa storförpackning. Axilur vet. 50 ml flaska skulle tydligen fungera även till getter och får, man ger det vanligtvis till hund och katt. (Jag vill bara nämna detta så att du kan rådfråga med din egna veterinär om dosering osv, vill inte sprida felaktig info som kan ta skada. Sen vet jag inte om det är skiljer sig med avmaskning men jag har sällskapsgetter och inte mjölkgetter. Annars är nog som sagt betesväxling och god hygien det bästa sättet att förebygga parasiter :)


Citat från ovan ;Jag fick ett busigt tips av veterinären sist han var här för att slippa köpa storförpackning. Axilur vet. 50 ml flaska skulle tydligen fungera även till getter och får, man ger det vanligtvis till hund och katt.

Ringde just min veterinär och frågade om jag kunde ta det till min get, men det går inte längre säger hon. Förr gick det men nu har parasiterna blivit resistenta mot medlet.

Nu är det Valbazen som gäller och det är på recept i stora förpackningar. Nu var hon så hygglig att jag får komma och få en dos till min get å behöver inte köpa storpack. ( Hon har själv får).

http://www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produkt.jsp?NplID=19851108000014&DocTypeID=4&UserTypeID=1

Jag läste på denna hemsida http://www.svdhv.org/   om parasiter och det gäller tydligen för både får och get.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Avmaska dvärggetter
« Svar #9 skrivet: 13 aug-13 kl 16:29 »
Läge att starta en tråd om samköp kanske?  Vi pratade ju en gång i tiden om att samköpa getböcker, varför inte maskmedel och mineral också?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

462 gäster, 2 användare
Galaxie, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser