Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Cesar Millan  (läst 32250 gånger)

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
SV: Cesar Millan
« Svar #200 skrivet: 24 jan-10 kl 19:43 »
Detta är något som jag inte alls känner igen, de flesta jag känner som tränar tex Agility, med klicker och baklängeskedjning osv, struntar totalt i utställningar, ävan om de har hundar som kanske blir skitigare än andra, eftersom de springer på blöta planer och busar mycket i skogen, men då spolar man av smutsen och sedan är det bra. Själv har jag korthåriga hundar och de är inte borstade en enda gång i hela sitt liv. Och vilken utfodring man väljer har väldigt lite med träningsfilosofi att göra.

Men jag har insett att du och jag alltid kommer att ha olika synsätt i den hör frågan, jag hoppas bara att nya och för den delen gamla hundägare tar och uppsöker olika kurser och funderar på vilken metod som de tycker är mest sympatisk.
Jag har faktiskt inte märkt något sådant samband jag heller ???
Och om så vore, vad skulle det vara för skadligt att ställa ut, borsta, bada, borsta tänderna på hunden ??? Angående torrfoder (som ju du Birgit tycker är rena giftet för hundar i alla lägen) så kan jag ju upplysa om att det är relativt vanligt att man BARFar i de "Mjukiskretsar" jag känner till 8)
 Jag struntar i CMs eventuella utbildning eller ej, men bortser man från de metoder han använder som är helt olagliga i Sverige så finns det bara en ovanligt trist och tråkig attityd till hundar som OM man följde hans råd till punkt och pricka (som enligt honom gäller ALLA hundar, att det bara skulle vara problemhundar som "tar över" och "dominerar" är någon sorts efterkonstruktion som inte tas upp i hans böcker) skulle skapa en promenadrobot ;)
 Men kallar man att lära hunden helt vanlig vett och etikett för CMs uppfinning så är hans metod bra :) Men läser man böckerna och tittar ordentligt på programmen så är det ENDA han belönar en låg, undergiven hund som inte tar några som helst egna initiativ i alla lägen och vad har man för nytta av en sån arbetshund ???
                                Mvh
                              Charlotte
« Senast ändrad: 24 jan-10 kl 19:56 av Charlotte »
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Reverse

  • Inlägg: 2
    • Uppland
SV: Cesar Millan
« Svar #201 skrivet: 25 jan-10 kl 01:07 »
Citera
Och då innebär ett papper på att man är utbildad mer än om man har naturlig känsla för att umgås med djur?

En utbildning är vanligtvis ett kvitto på att man är det man säger att man är, ja, det tycker jag. (Civilingenjör, lokförare, hundexpert, whatever). Vem som helst kan gå och säga att de är hundinstruktör, hundexpert etc och ta betalt för det, eftersom det inte är en skyddad titel. Jag skulle i alla fall vilja ha bevis för att de personer jag anlitar ska få gå lös på mina hundar, mitt hus eller vad det nu må vara. Jag tror inte enbart på deras ord. Man kan förstås gå på referenser och liknande också, Cesars show kan kanske ses som en slags referens för vissa. Cesar har för mig dock inte bevisat att han har någon "naturlig känsla" för djur, inte heller medan jag fortfarande använde hårda metoder själv. Bland annat av de skäl (och klipp) jag redan tagit upp. Utbildning eller inte. Var ju exempelvis även något avsnitt där han hävdade att en hund som jagade ljusreflektioner i huset försökte dominera ljuset... Ursäkta, men det går inte att hävda en högre rank över icke levande objekt...

Citera
Att man missköter hundar genom att vara "för snäll" och genom dåligt ledarskap skapar osäkra och farliga hundar är ju uppenbarligen helt ok?

Jag vet inte vem som sagt att det är ok, men den personen kanske bor så långt ut i skogen att han inte vet om att ouppfostrade hundar påverkar andra än han själv.

"Positivt" betyder inte "tillåtande", som många "antimjukismetodare" verkar hålla stenhårt fast vid att tro. Jag ställer samma krav på mina hundar som jag alltid gjort, jag behöver bara inte tillföra dem något obehag för att få fram mitt budskap.
"För snälla" människor som inte uppfostrar sina hundar gör just det - uppfostrar inte sina hundar. Bland dem finns det både folk som trycker in godis i munnen på hunden hela tiden och de som korrigerar eller trycker till hunden, men de vet inte direkt varför eller hur de ska göra för att faktiskt lyckas uppnå det de vill. Jag skulle inte säga att de är "svaga ledare", de är däremot okunniga.
 
Citera
Jag förespråkar inga hårda metoder generellt, men hundar är olika, vissa hundar behöver mer konkreta metoder vid uppfostran än andra.

Jag tycker både "hårda" och "mjuka" metoder är alldeles utmärkt konkreta.
Hårda: Gör som jag säger, annars---
Mjuka: Gör det jag vill, så händer något bra.

Citera
Förstår man inte sådant och inte heller att Cesar oftast försöker få ordning på hundar som t.om kan vara rent farliga (även om det naturligtvis måste bli lite show-för vem skulle annars betalat för att lansera serien?) för att ägarna inte kunnat ge hunden ett strukturerat liv, så ska man inte döma alla andra som tänker annorlunda än en själv.

Det är ju just för att det måste vara show som det är den typ av "hundrehabilitering" vi kommer fortsätta få se. Forskar man runt själv finns det gott om klipp på "red case"-hundar (som Cesar uttrycker det) som rehabiliteras av hundbehaviorister utan att tillföras något obehag och även utan att personerna själva behövt bli bitna under processen. Merparten av hundarna man ser i hans show ter sig inte alls vara red case-hundar, utan är hundar som exempelvis drar mot andra hundar och människor i kopplet, inte bryr sig om ägaren i kopplet, som skäller och rusar fram när det kommer besök, som gör utfall på bilar/cyklar/skateboards, valpar som rusar runt och hoppar på folk och upp på bord, jagar katter eller andra djur mm... Alla de sakerna kan mycket väl utvecklas till något farligare om man inte tar itu med det, men samtliga av ovanstående problem hade även kunnat hanteras utan obehag. Man hade åtminstone kunnat börja i den änden och personligen tror jag att det hade stannat där.
Vad jag personligen tycker och anser ska inte tolkas som att "alla som inte tycker som jag är dumma i huvudet". Eftersom jag bara läst de senaste inläggen och trådskaparens har jag således ingen direkt aning om vad övriga tycker. Vill man kan man förstås ta illa vid sig av allt som inte stämmer överens med sin egen övertygelse, men bara för att jag skriver att jag inte gillar Cesars metoder och personligen har valt ett annat sätt betyder inte det att jag angriper alla på forumet. Människor tycks ha väldigt lätt för att börja med pajkastningen så fort åsikter går isär och det leder bara till mer pajkastning. Nåväl.  ::) Folk får göra som de vill, men jag personligen såg ingen anledning till att inte gå över till metoder som innebär att jag slipper tillföra obehag, men ändå kan få mina djur att göra det jag begär av dem. För mig personligen funkar det väldigt bra och känns bra, för andra känns något annat rätt och bra. Och när nu någon här på forumet undrade vad andra tyckte om Cesar och om man kanske hade förslag på något annat, så berättar jag hur jag ser det. Vad personen ifråga sedan väljer (har valt) att ta till sig är upp till denne själv.

Iselin

  • Gäst
SV: Cesar Millan
« Svar #202 skrivet: 04 feb-10 kl 14:20 »
för att svara TS:
ja cesars bok "cesars way "är bra.

 

Neiklot

  • Gäst
SV: Cesar Millan
« Svar #203 skrivet: 03 apr-10 kl 15:00 »
Cesar är fruktansvärt duktig på hundar och det bästa av allt är att han INTE förmänskligar hundarna och dessutom använder han inte krångliga, av "duktiga hundmänniskor alá SBK" påhittade metoder. Utan ren hundkunskap!

Och så snackar han inte en massa dynga för att bortförklara "fel och brister" hos hunden, vilket tyvärr alldeles förmånga hundägare/tränare idag gör. Och speciellt! snackar han inte om "rangordning, hunden ska vara längst ner i kedjan osv". (vilket jag är j*vligt trött på att höra från allehanda hundfolk!)

Speciellt, tycker jag, bland hundägare som inte har någon kunskap alls om hundar (vilket det finns många av!) , utan kanske, på sin höjd, gått en valpkurs och sen tror att allt är bra.


Förövrigt: sålla, som med allt annat, och plocka "russinen ur kakan".
Allt passar inte alla, vilket även gäller ex. barnfostan. :)

/Neiklot, som tycker boken är bra, och som dessutom passade på att gnälla lite.  ;D

« Senast ändrad: 03 apr-10 kl 15:08 av Neiklot »


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

734 gäster, 3 användare (1 dolda)
Pohja, krokodil

* Forum

* Om tidningen Åter



- Otroligt mycket läsvärda artiklar. Jag väntar alltid med spänning på nästa nummer, en otroligt bra tidning!
/ Pia Elldalen

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser