Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  foderhäck  (läst 9942 gånger)

Blekinge

  • Inlägg: 186
  • Dom rika kan, vi fattiga försöker
    • Blekinge
foderhäck
« skrivet: 07 jan-12 kl 15:43 »
Har ni ett bra tips på inköp av foderhäck till får? jag vill inte ha mina damer hoppandes uppe i maten jag har gotlandsfår.

Vad har ni andra som ni är nöjda med?

Lorita

  • Inlägg: 1136
    • Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
SV: foderhäck
« Svar #1 skrivet: 07 jan-12 kl 16:22 »
Jag använder gallret runt dom en liters skäl som man ser ibland funkar kanon till mina utan horn
fyra hästar, fem Klövsjöfår i genbank nr 1458 och tre mysiga katter
Länk till mina lamm 2012
http://www.alternativ.nu/index.php?action=media;sa=album;in=389

JBF

  • Inlägg: 1568
    • Småland
SV: foderhäck
« Svar #2 skrivet: 07 jan-12 kl 16:31 »
Jag hade ett par hundgårdsgaller liggande (1*2 meters sektioner) som jag satte ihop till ett V på ben med gavlar. Jag lämnade en ca 7-8 cm bred öppning längst ner där gallren möts så att det sista ratade ensilaget glider/trycks ut där. Denna står utomhus så jag smidigt kan fylla på den! Maskorna är ca 5*7 cm vilket verkar passa min lilla fårras perfekt!
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

mille

  • Inlägg: 2069
  • Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
SV: foderhäck
« Svar #3 skrivet: 07 jan-12 kl 16:37 »
Vi har precis bytt till Siltbergs foderhäckar med fyrkantsnät och presenningstak. Nu står gotlandsfåren på utsidan och äter... ;)
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

Blekinge

  • Inlägg: 186
  • Dom rika kan, vi fattiga försöker
    • Blekinge
SV: foderhäck
« Svar #4 skrivet: 07 jan-12 kl 17:53 »
vilken av slitsberg menar du?

Cokett

  • Inlägg: 702
  • Horn Pär även kallad Plutten
    • Gotland
    • Gotland
SV: foderhäck
« Svar #5 skrivet: 07 jan-12 kl 19:29 »
http://www.alternativ.nu/index.php?topic=75886.msg873344#msg873344

Min foderhäck har fungerat i flera år Det är en gammal morots/potatislåda och en pressening. Inget spill
   MvH Cokett
« Senast ändrad: 08 jan-12 kl 07:11 av Cokett »
Bor på liten gård med några Gotlandslamm, hästar, hundar, katter,man och höns

mille

  • Inlägg: 2069
  • Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
SV: foderhäck
« Svar #6 skrivet: 07 jan-12 kl 20:46 »
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

Nemi

  • Inlägg: 189
    • Gotland
SV: foderhäck
« Svar #7 skrivet: 08 jan-12 kl 16:19 »
Jag kör precis som Cokett med ett par ''rovlådor''. Mycket nöjd. Dock var de rätt slitna när jag fick dem, så nästa år kommer jag att dekonstruera en och bygga två nya. För modellen är toppen! Och så billiga! Så tack för tipset Cokett!
Månskenslammbonde på världens vackraste ö; Gotland.
Här bor jag med mina två härliga blandrashundar, fyra katter och sex Gotländska pälsfår; Saga, Ida, Greta, Klara, Ellen och Aina.

zeina66

  • Inlägg: 1051
    • Värmland
SV: foderhäck
« Svar #8 skrivet: 08 jan-12 kl 20:42 »
Den här är jag mkt nöjd med :)

Är du intresserad så kan du få en enkel beskrivning...blir inte mkt som går till spillo och fåren slipper en hö-nacke...
Allting går - förutom bebisar och tennsoldater

Blekinge

  • Inlägg: 186
  • Dom rika kan, vi fattiga försöker
    • Blekinge
SV: foderhäck
« Svar #9 skrivet: 08 jan-12 kl 20:53 »
den ser fin ut men jag vill kunna fodra med hela rundbalar

Fraggel

  • Inlägg: 28
    • Västmanland
SV: foderhäck
« Svar #10 skrivet: 11 jan-12 kl 21:21 »
Vi har en foderhäck från Kellfri.se, modell 34-SF. Den är enkel och man kan lätt spänna en presenning över. Finns även en rundbom som tillval för att hindra små får och lamm att ta sig in i själva foderhäcken. Den har funkat bra för våra får av blandras.
bor med sambo, 1 fd innekatt, 47 får, 4 hästar och 1 vallhund (under utbildning) på en vacker gård mitt i skogen intill en sjö

Källtorparn

  • Inlägg: 97
    • Västmanland
SV: foderhäck
« Svar #11 skrivet: 12 jan-12 kl 15:05 »
Vi har denna: http://www.siltbergs.se/images/product/pb106.jpg

helt klart den bästa på marknaden, prisvärd, enkel och flyttbar utan problem..

Lina W

  • Inlägg: 353
    • Ångermanland
SV: foderhäck
« Svar #12 skrivet: 12 jan-12 kl 15:08 »
Har Siltbergs rundbalshäck som andra visat och den funkar kanonbra. Riktigt smidig!
Hade fördelen att vi var på Elmia innan jag skulle köpa så vi kunde kolla igenom utbuden i verkligheten och då föll valet på den.
Lappgetter, Värmlandsfår, Dv Kochin, Vaktlar och en riktig bruksschäfer.

vallhunden

  • Inlägg: 3009
    • Västergötland
SV: foderhäck
« Svar #13 skrivet: 12 jan-12 kl 15:23 »
En nackdel med Siltbergs foderhäckar är att man måste ha balen stående upp på högkant, för att kunna använda den.
Jag plockar loss grovfoder från balen för att ge till ungtackorna och då är det bäst att ha balen liggande på sidan. Det är mycket lättare att ta loss grovfodret då... Står balen på högkant så hamnar man lätt i läget att grovfodret blir som en hård kanelbulle som det inte går att riva loss något från!! >:D >:D
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

hustran

  • Inlägg: 1803
SV: foderhäck
« Svar #14 skrivet: 12 jan-12 kl 18:37 »
Vi har både Siltbergs (utan tvärgående band) och Kellfris. Båda funkar för oss beroende av balstorlek.Vi har ju balarna stående och norpar lite från dem innan fåren går löst på dem .Endast en otäck liten tacka smiter in när balen är nästan slut.(Kellfris). Jag gillar "kragen" på Kellfris,den gör att spillet blir mindre faktiskt.

Blekinge

  • Inlägg: 186
  • Dom rika kan, vi fattiga försöker
    • Blekinge
SV: foderhäck
« Svar #15 skrivet: 12 jan-12 kl 20:30 »
hej
nu ska jag prova den från slättö kvarn och se om jag blir nöjd med den

MonaW

  • Inlägg: 978
    • Västmanland
    • Monas sida
SV: foderhäck
« Svar #16 skrivet: 13 jan-12 kl 16:15 »
Vi har denna: http://www.siltbergs.se/images/product/pb106.jpg


Den är bra men har man får med horn bör man istället köpa den utan "tvärgående band" annars kan de fastna med hornen.
Åsenfår, hundar och katter

Maddie

  • Inlägg: 729
    • Uppland
SV: foderhäck
« Svar #17 skrivet: 13 jan-12 kl 19:40 »
Vi köpte slitbergs, samma som Mille visar och det går toppen bra med dem    :)   Har hackat ensilage. Rekommenderar inte de dyra taken för de är knöliga att få av och på när man är ensam, utan presenningen är säkert bättre


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

570 gäster, 2 användare
Erik Forsman, Hantverkaren

* Forum

* Om tidningen Åter



- Supernöjd med den nya tidningen! Ska fixa ny betalning nu så vi har täckt upp det kommande året, ser fram emot att bygga upp ett litet bibliotek av tidningarna. :) Och maken är ivrig att få testa på ölbryggandet som finns med i senaste numret.. :P
/Maria Örni

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser