Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vilka lådor/kärl odlar ni i?  (läst 5223 gånger)

frökenfräken

  • Inlägg: 97
    • -
Vilka lådor/kärl odlar ni i?
« skrivet: 28 mar-20 kl 11:20 »
Hur resonerar ni kring odlingskärl av plast? Jag brukar odla i olika stora lådor o tunnor i växthuset, lätt att byta jord mellan varven då. Men vad är bäst att satsa på? Jag tycker det känns lite tveksamt med vissa kärl som är av icke livsmedelsgodkänd plast, undrar vad som läcker över i jorden... Sist köpte jag slaktbackar på lantmännen, men dom har brutits ner av solljuset o blivit jättespröda på bara några år.

Vad använder ni andra? Jag vill ha något som håller länge!

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SV: Vilka lådor/kärl odlar ni i?
« Svar #1 skrivet: 28 mar-20 kl 11:29 »
Jag använder hinkar av livsmedelsgodkänd plast. Borrar flera hål längst ned runt botten så att jag inte råkar dränka plantorna. Driver upp växterna i pluggbrätten, sen flyttar jag till plastkrukor sen till hinkarna. Jag använder livsmedelsgodkända 15 l hinkar från Jula https://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/farg-och-fog/kakel-murarverktyg/hinkar-och-baljor/hink-164010/ som kostar 30 kr så det är ingen stor sak om de går sönder. Hittills har alla hållit och går nu in på tredje säsongen.
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

rikardn

  • Inlägg: 188
    • Västergötland
SV: Vilka lådor/kärl odlar ni i?
« Svar #2 skrivet: 28 mar-20 kl 12:45 »
Jag har använt plasthinkar som snittblommor kommer i till butik.
Tulpaner, rosor å liknande.

Borrat hål i en ring ca 2cm upp från botten i sidorna.
Dom är ganska tunna i botten medan väggarna är tjockare.

Bör kunna gå att förhandla sig till hos en florist eller liknande.
Jag fick mina från coop i stan. Osäker om dom har nu, detta var två år sedan.

 

Mellby

  • Inlägg: 1
    • Västergötland
SV: Vilka lådor/kärl odlar ni i?
« Svar #3 skrivet: 30 mar-20 kl 12:01 »
Jag har provat stora sylthinkar från bageri/konditori/storkök. De är ju livsmedelsgodkända, håller ok samt att det blir återbruk.

rikardn

  • Inlägg: 188
    • Västergötland
SV: Vilka lådor/kärl odlar ni i?
« Svar #4 skrivet: 30 mar-20 kl 20:41 »
Justja, dom glömde jag.
Stora 10L-hinkar som hållt saltgurkor mm till salladsbarer i butiker och 5L glasstråg. Oxå några år sedan de skaffades, har tyvärr inte sett några större sånna i butikerna nu.
Kanske finns där livsbutikerna har egna deli/chark mfl där det lagas mat?

Radar

  • Inlägg: 1689
    • Jämtland
SV: Vilka lådor/kärl odlar ni i?
« Svar #5 skrivet: 30 mar-20 kl 22:14 »
Restauranger, pizzerior, hamburgerhak osv slänger sina hinkar. Där kan man fråga om man får återanvända deras.
Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.

frökenfräken

  • Inlägg: 97
    • -
SV: Vilka lådor/kärl odlar ni i?
« Svar #6 skrivet: 31 mar-20 kl 09:10 »
Tack för bra förslag, men är inte många av de kärl som föreslås ganska små? 15l låter lite för en rejäl tomatplanta tycker jag?

Radar

  • Inlägg: 1689
    • Jämtland
SV: Vilka lådor/kärl odlar ni i?
« Svar #7 skrivet: 31 mar-20 kl 11:01 »
Du har nog fått svar efter hur frågan ställdes. Ingen visste vad du vill ha i kärlen.
Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16854
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Vilka lådor/kärl odlar ni i?
« Svar #8 skrivet: 31 mar-20 kl 11:55 »
Jag skulle gärna bytt ut mina murarbaljor. 
Men dom finns och fungerar bra.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Anders Flix

  • Inlägg: 1695
  • Lever för att leva!
    • -
SV: Vilka lådor/kärl odlar ni i?
« Svar #9 skrivet: 31 mar-20 kl 12:02 »
Vi använder plåt och keramikkrukor. Tycker de håller bättre i längden.

Ju större desto bättre.

20-50 liter. Flyttbara med en pirra, säckakärra.

Vi har också pallkragar med byggplast på insidan och jord hela vägen ner till marken. De är inte flyttbara så enkelt. Men de står i växthuset.
Om alla vore 5% mer positiva skulle världen vara 50% gladare.

Problemet är att de som behöver vara mer positiva aldrig förstår detta.

magnus.g

  • Inlägg: 4
    • Östergötland
SV: Vilka lådor/kärl odlar ni i?
« Svar #10 skrivet: 31 mar-20 kl 15:32 »
Odlar i dubbla murbruksbaljor. Har vatten i den undre. Småkrukor, hål och rör i den övre. Så har den undre som vattenmagasin.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16854
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Vilka lådor/kärl odlar ni i?
« Svar #11 skrivet: 31 mar-20 kl 16:11 »
Odlar i dubbla murbruksbaljor. Har vatten i den undre. Småkrukor, hål och rör i den övre. Så har den undre som vattenmagasin.
Smart lösning.
Jag kör med enkel balja som jag lägger ett lager träflis i botten som vattenmagasinering.
Ett rör i sidan så jag ser hur det ligger till med vattenläget.
I år kommer jag att använda mig av blümat bevattning för första gången ska bli rätt så bekvämt att slippa springa med kannan.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SV: Vilka lådor/kärl odlar ni i?
« Svar #12 skrivet: 31 mar-20 kl 16:40 »
Tack för bra förslag, men är inte många av de kärl som föreslås ganska små? 15l låter lite för en rejäl tomatplanta tycker jag?


Jag trodde det var ok. Kan det vara en anledning till att mina tomater blev ledsna förra året? Hade ovan nämnda hinkar (15 l) med tomatplantor som uppbundna blev knappt 2 m höga och när tomaterna mognat blev plantorna lite ledsna och fick bruna blad. Jag hade alltså en hink per planta.
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

von tratt

  • Inlägg: 1697
    • Skåne
SV: Vilka lådor/kärl odlar ni i?
« Svar #13 skrivet: 01 apr-20 kl 04:47 »
Jag ska nog testa ikeas plast-skoskåp i år.
Jag bor i lägenhet så jag är inte trovärdig.

jörmundur

  • Inlägg: 459
    • Medelpad
SV: Vilka lådor/kärl odlar ni i?
« Svar #14 skrivet: 12 maj-20 kl 11:12 »
Jag har gjort ramar av syrafast plåt 15 ock 20 cm höga, dem har jag sen format till stora hjärtan ;D är ca 1 kvm i varje. dock står de utomhus o inte i ngt växthus.
Bor på en gård med dotter, Älskar skog o åker. pysslar med smide,Timmring, hantverk, slöjd, choklad,, Vänner, Hundar, Höns, vatten o naturen.....
God mat, musik, valmet 604, lite odling.
http://www.youtube.com/watch?v=vC_c87xJwvc

Tångräkan

  • Inlägg: 1963
    • Åland
SV: Vilka lådor/kärl odlar ni i?
« Svar #15 skrivet: 13 maj-20 kl 09:17 »
Jag är, precis som Frökenfräken, skeptisk till plast. Det var ju det frågan handlade om. Blommor i plastkrukor är en sak men sånt som jag ska äta försöker jag undvika att odla i plast. Det ska i så fall vara plast godkänd för livsmedel. Men precis som du säger bryta det ner med tiden och vart hamnar det då? Mikroplaster verkar vara ett allt större problem, det finns nu överallt i naturen. Ska vi bidra till det? Det tycker inte jag. Men ibland känns det som att man inte har något val. Hemskt att det gått så långt. Det har ju i alla tider gått bra att odla utan plast.
Var dig själv, alla andra är redan upptagna.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16854
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Vilka lådor/kärl odlar ni i?
« Svar #16 skrivet: 13 maj-20 kl 14:39 »

Jag trodde det var ok. Kan det vara en anledning till att mina tomater blev ledsna förra året? Hade ovan nämnda hinkar (15 l) med tomatplantor som uppbundna blev knappt 2 m höga och när tomaterna mognat blev plantorna lite ledsna och fick bruna blad. Jag hade alltså en hink per planta.

Det fungerar med ganska små kärl även till tomater men det krävs mer av en.
Dom behöver rejält med vatten, ibland flera gånger per dag.
Man behöver även ge dom extra näring, ofta..

Det går att lösa med hjälp av tex en bevattningsanläggning som ger dom vatten när det behövs.
Har man en separat tank så kan man blanda i näringslösningen i tanken så får den det tillsammans med vattnet.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

316 gäster, 3 användare
xaelanar, Storlyckans Anna, Palle500

* Forum

* Om tidningen Åter



- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser