Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur farliga är ormvråkar för höns?  (läst 10101 gånger)

Paradisgården

  • Inlägg: 1492
    • Västergötland
Hur farliga är ormvråkar för höns?
« skrivet: 19 sep-11 kl 20:49 »
Som rubriken lyder...?

Tror inte jag sett några andra rovfåglar här, men ormvråkar finns det. Vilka rovfåglar bör jag hålla utkik efter.
Duvhök vet jag. Kan några fler ge sig på höns?
Har man, liten gossunge, 4 katter, höns, kaniner och påfåglar. Bor på liten "gård" på landet i Skaraborg.

regnpipan

  • Gäst
SV: Hur farliga är ormvråkar för höns?
« Svar #1 skrivet: 19 sep-11 kl 20:55 »
Ormvråk kan ta höns, men det är mycket ovanligt att de gör det så du behöver inte oroa dig för dem. Duvhöken kan vara riktigt jobbig, speciellt framåt hösten då ungarna börjar söka egen föda. Höns är lockande i all sin enkelhet....

Min personliga bedömning är att det bara är duvhöken som du kan ha anledning att oroa dig för bland rovfåglarna. Möjligen kan kråkfåglar vara ettriga ägg- och kycklingtjuvar men de ger sig näpperligen på vuxna höns.

hönipöni

  • Inlägg: 58
    • Skåne
SV: Hur farliga är ormvråkar för höns?
« Svar #2 skrivet: 19 sep-11 kl 21:01 »
Men hur är det med Gladan?

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Hur farliga är ormvråkar för höns?
« Svar #3 skrivet: 19 sep-11 kl 21:13 »
vi hade en ormvråk som tog många höns för flera år sedan.. den drog ut dem genom nätet med hövvet före.. generellt brukar ormvråkar inte vara några stora hönstjuvar men vissa exemplar kan lära sig att hönsgården är lättfångad mat..  brun kärrhök tror jag att det var som en bekant råkade ut för..slog alla ankor på några dagar..    de flesta rovfåglar skyggar för människor..stäng om hönsen ordentligt när du åker hemifrån så är det förmodligen ingen fara..
Fjäderfän och kaniner

Azoo-Lina

  • Inlägg: 7326
  • Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Hur farliga är ormvråkar för höns?
« Svar #4 skrivet: 19 sep-11 kl 21:31 »
Men hur är det med Gladan?
Gladan är en lat fågel och föredrar att någon annan slaktar ::) Vi har massor av glador och har aldrig blivit av med en levande fågel. Däremot har det hänt att dom har stulit döda höns när jag slaktat och gått ifrån för att svara i telefon :-\

Likaså om jag har gett slaktade tuppar till hundarna som dom har lämnat halvätna.

Jag har hört om Glador som tar höns men precis som med Ormvråken är det förmodligen väldigt ovanligt. (Vi har Ormvråk här också)
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Hur farliga är ormvråkar för höns?
« Svar #5 skrivet: 19 sep-11 kl 21:48 »
.....Viss betydelse är ju hur stora Höns man har,dvärghöns=fler tänkbara fiender.Annars är rovfåglar inget problem om man använder insidan av sitt huvud att tänka med. :D

Paradisgården

  • Inlägg: 1492
    • Västergötland
SV: Hur farliga är ormvråkar för höns?
« Svar #6 skrivet: 19 sep-11 kl 21:56 »
Vad skönt. Då behöver jag mest bara vara vaksam på duvhök då. Kärrhök har jag nog aldrig hört talas om och vi har inga våtmarker här omkring - jo lite, t.ex. i fruktträdgården nu när det regnat så grymt ::), men inte i normala fall.

Vi har inga dvärgar - har en av varje av sussex, hedemora, svarthöna (är ju rätt liten förstås, men hon syns ju knappt), gotlanshöna och blandning leghorn/brahma och kanske något mer. Hönsgården har nät över sig - det är när de är ute frågan är aktuell.
Har man, liten gossunge, 4 katter, höns, kaniner och påfåglar. Bor på liten "gård" på landet i Skaraborg.

ullabulla

  • Inlägg: 70
    • Norrbotten
SV: Hur farliga är ormvråkar för höns?
« Svar #7 skrivet: 20 sep-11 kl 08:46 »
Hade en sparvhök som gav sig på tuppen förra veckan men han löste det galant  :) Han är dessutom bara en liten dv kochin..
Nu är det plåttak på hönsgården och dom fick hålla sig inne nån dag när vi inte var hemma. Som tur var har det regnat så dom har mest velat vara inne i sin hönsgård ändå.
Är hushållerska åt Dv.cochiner, 3 hundar ;)

thryll22

  • Inlägg: 10
    • Småland
SV: Hur farliga är ormvråkar för höns?
« Svar #8 skrivet: 30 mar-20 kl 10:43 »
Jag har precis blivit av med en stor tupp, han vägde säkert mellan 4 och 5 kilo, men han var ung, ca 8 månader. Han hade två höns som han skyddade. Nu när jag har lyssnat på fågelläten så vet jag att jag har ormvråk i närheten. Jag har fått minst 6 höns och tuppar slagna av något flygfä. Plus lika många av räven, jättetjurigt!  :( :( >:(

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14375
    • Östergötland
SV: Hur farliga är ormvråkar för höns?
« Svar #9 skrivet: 30 mar-20 kl 12:23 »
Här skriker ormvråken ideligen och cirklar över, men det är bara duvhöken och en gång gladan som slagit höns. Gladan var förresten rätt kass, tuppen överlevde. Duvhöken däremot är det drag i. En granne hade en attack av gladan på en stor anka, men han hann skrämma bort den innan det gick illa.

karsan

  • Inlägg: 1895
    • Södermanland
SV: Hur farliga är ormvråkar för höns?
« Svar #10 skrivet: 30 mar-20 kl 13:15 »
Grejen med hökar är att man inte ser dem. De cirklar inte runt i luften utan sitter och lurar någonstans i närheten  verkar det som.  Enda tillfällena vi har sett hökar är just när de har varit på hönsen.  Aldrig innan.

 

javill

  • Inlägg: 11356
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Hur farliga är ormvråkar för höns?
« Svar #11 skrivet: 30 mar-20 kl 13:26 »
Här är det också duvhök som tagit höns. Inga problem med ormvråk eller glador som också finns i krokarna.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: Hur farliga är ormvråkar för höns?
« Svar #12 skrivet: 30 mar-20 kl 17:50 »
Jag har sett en glada göra fin luftakrobatik bara för att få en liten dunig kyckling som måltid.

Numera tycker jag att gladans närvaro gör att skator och annat håller sig ifrån hönsens inhägnad.
Det är aldrig för sent att ge upp.

mattias_33

  • Inlägg: 1256
    • Hälsingland
SV: Hur farliga är ormvråkar för höns?
« Svar #13 skrivet: 29 jun-20 kl 19:45 »
Jag kan lägga till att havsörn tycker om höns också. Stor som en hund är dom när dom sitter på taket och kollar på tupparna.
Målet är att inte slita ut sig i förtid med att jobba åt nån annan.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

375 gäster, 2 användare
xaelanar, Gröfre Slissing

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser