Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  "Stenåldersägg"  (läst 2839 gånger)

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
"Stenåldersägg"
« skrivet: 12 jan-06 kl 23:48 »
 Jag har för mig att denna fråga varit uppe förut, men hittar den inte nu...
 Jag ska gå över till Stenålderskost har jag tänkt.
Enligt boken jag läser ska man äta ägg berikade med Omega 3. Dessa ägg ska "tillverkas" genom att hönsen får foder som innehåller Omega 3. Är det något man skulle kunna försöka sig på själv?(Utan att äventyra hönsens hälsa såklart!). Ge dem linfrö tex? Om det skulle vara möjligt, hur mycket bör dom få för att det skulle märkas någon skillnad på äggens Omega 3 innehåll? Någon som har en aning?
                     Mvh
                   Charlotte
« Senast ändrad: 12 jan-06 kl 23:48 av Charlotte »
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Archibald

  • Inlägg: 302
Re:"Stenåldersägg"
« Svar #1 skrivet: 13 jan-06 kl 07:43 »
Nu blir jag nyfiken... VARFÖR skall du gå över till stenålderskost? Bara äta det du kan odla själv, eller?

Kicki

  • Inlägg: 721
  • Den som ser framtiden i motvind går åt fel håll.
    • Dalarna
    • Ensgårdens hemsida
Re:"Stenåldersägg"
« Svar #2 skrivet: 13 jan-06 kl 08:32 »
Jag har för mig att denna fråga varit uppe förut, men hittar den inte nu...
 Jag ska gå över till Stenålderskost har jag tänkt.
Enligt boken jag läser ska man äta ägg berikade med Omega 3. Dessa ägg ska "tillverkas" genom att hönsen får foder som innehåller Omega 3. Är det något man skulle kunna försöka sig på själv?(Utan att äventyra hönsens hälsa såklart!). Ge dem linfrö tex? Om det skulle vara möjligt, hur mycket bör dom få för att det skulle märkas någon skillnad på äggens Omega 3 innehåll? Någon som har en aning?
Jag kanske kan svara. Jag har själv ätit stenålderskost i flera år och håller numera kurser i det.  Vilken bok har du läst? Det finns många bra böcker på svenska.
Nackdelen med att ge fiskrens kontinuerligt och i stora mängder är att både ägg och kött får bismak. Att ge linfrö, antingen i form av linfröolja, rena frön eller linfröpellets ger ett omega 3-tillskott som ger äggen en sammansättning som påminner om de vilda fåglarnas.
Det är detta tänkande som gjort att jag för flera år sedan slutade med pelletsfoder till alla mina djur och istället försöker ge också dem mer ursprungligt foder.

Archibald: Stenålderskost innebär inte självhushållning med egenodlad gröda utan går ännu längre bak i tiden. Det man gör är helt enkelt att återgå till den kost människan åt före bondesamhällets tid, då vår urfarfar var jägare/samlare. Därför finns ingen säd, inget socker och ingen raffinerad mat över huvud taget i den kosten. Man använder bara rena råvaror och den paleolotiska kosten består av kött, fisk, skaldjur, ägg, grönsaker, rotsaker (där potastisen endast ses som en rotsak bland andra och inte som en huvuddel i måltiden) , svamp, bär och ev. lite honung.
« Senast ändrad: 13 jan-06 kl 08:33 av Kicki »
Ensgården, 1 mil norr om Rättvik: Foundernära genbanksbesättning av Hedemorahöns   
 
Har kursverksamhet!

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
Re:"Stenåldersägg"
« Svar #3 skrivet: 13 jan-06 kl 09:28 »
 Tack så mycket för svar!
 Kanske jag kan starta en tråd på Mat, Övriga Recept och ställa lite mera frågor? ;)
 Archibald: Om du går in på den tråden ska jag försöka förklara varför jag vill försöka börja med stenålderskost.
                     Mvh
                   Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Björn76

  • Gäst
Re:"Stenåldersägg"
« Svar #4 skrivet: 16 jan-06 kl 10:14 »
Enligt vetenskapliga undersökningar ska fribete (eller hö på vintern) ge drastiskt bättre förhållande mellan omega-3 och omega-6 fettsyror. Det är fettsyrorna i de flesta cerealier (som vete, havre, raps) som ger dåligt fettinnehåll i äggen som säljs i affärer, dock ej linfrö som du nämner (ger istället förbättring). Ekologiska ägg kan vara bättre men reglerna för ekologiska ägg är sådana att man inte kan vara säker på att det är någon större skillnad vad gäller fettsyra. Även ekologiska ägg ges huvudsakligen cerealier som foder (behöver ej vara något linfrö i det). Fisk ger även det bättre fettsyreinnehåll och ger ingen dålig smak för vita ägg från t ex Leghorn och Leghorn-hybrider. Däremot blir det lätt dålig smak för bruna ägg, både av fisk och linfrö.

Med hö menar jag här både gräshö och t ex lucern-hö. Lucern-pellets är ett alternativ om du kan hitta det att köpa i någon affär.
« Senast ändrad: 16 jan-06 kl 10:34 av Björn76 »


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

301 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



-  Nya tidningen "goare" att läsa. Innehållet lika intressant som det varit de 14 år vi haft den. Lycka varje gång den kommer i lådan ! :-D
/Magdalena Gustavsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser