Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tips på dragsele som passar människa?  (läst 3832 gånger)

mattias_33

  • Inlägg: 1256
    • Hälsingland
Tips på dragsele som passar människa?
« skrivet: 15 okt-17 kl 20:22 »
Jag drar hem den mesta av min ved i pulka. Men börjar ledsna på att gå med armarna rakt bakåt, särskilt då det blir tunga uppförsbackar. Vill få händerna fria helst så jag kan ta tag i träd å hjälpa till.
Har sett några selar man har runt magen. Men det ser hemskt ut om man har en 100kg ved på pulkan. Rädd jag spyr eller skadar nåt inre organ.
Vore skönt att kunna koppla stockar i samma sele och dra fram där dom är lättare att såga också.
Bör ju finnas nån som har en aning om hur folk gjorde förr utan häst å maskiner.

Antar detta hamnar inom kategorin skogsbruk. Men var osäker.
Målet är att inte slita ut sig i förtid med att jobba åt nån annan.

WP

  • Inlägg: 168
    • Södermanland
SV: Tips på dragsele som passar människa?
« Svar #1 skrivet: 15 okt-17 kl 22:36 »
Segebadenpulka och sele, fungerar kanon när föret väl vill!


Skickat från min iPad med Alternativ.nu

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14412
    • Östergötland
SV: Tips på dragsele som passar människa?
« Svar #2 skrivet: 15 okt-17 kl 23:29 »
Ett brett bälte som tar över höfterna fungerar bra, mycket bättre än att dra med armarna. Men skall du gå utför så fixa skaklar som bromsar pulkan på samma sätt som de hästdragna skogskälkarna gör. Jag drar nästan bara pulka på sjöar och då slipper man bli påkörd av den om man drar med linor, men det går inte så bra i skogen.

Rassemouse

  • Inlägg: 261
    • -
SV: Tips på dragsele som passar människa?
« Svar #3 skrivet: 17 okt-17 kl 11:08 »
kolla selar till fjällpulkor eller barnvagnar med skidfunktion.

mattias_33

  • Inlägg: 1256
    • Hälsingland
SV: Tips på dragsele som passar människa?
« Svar #4 skrivet: 20 okt-17 kl 05:58 »
Ingen som har personlig erfarenhet?
Vid nedfförsbackar så brukar jag gå bakom. Pulkan brukar vara så tungt lastad att när den väl kommer så kommer den. Men jag ser det som att jag får vila då. Skaklar hade varit bra för manövering. Men i en nedförsbacke så blir jag nog för liten att hålla emot.
Målet är att inte slita ut sig i förtid med att jobba åt nån annan.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14412
    • Östergötland
SV: Tips på dragsele som passar människa?
« Svar #5 skrivet: 20 okt-17 kl 10:43 »
Det är det som är fördelen med skaklar som trycks ned i marken av kälkens tyngd, du kan bromsa bättre så än när du går bakom.

Jo, jag har dragit mycket med bälte runt höfterna (brett spännband är skönast, men till och med grovt rep fungerar), men aldrig behövt skaklar. De få gånger det burit utför med last så har vi varit två, och då har den andre bromsat med lina bakom. Jag har testat att dra med sele på överkroppen, men jag tycker det är sämre. Dels får man draget högt, dels blir man varmare.
« Senast ändrad: 20 okt-17 kl 10:53 av Själv är bäste dräng »

WP

  • Inlägg: 168
    • Södermanland
SV: Tips på dragsele som passar människa?
« Svar #6 skrivet: 22 okt-17 kl 00:00 »
Jag vet inte hur tungt jag dragit, men om jag har orkat dra släden framåt så har jag inte haft några problem att köra nedför. Segerbadenpulka med skacklar. Har i o f inte haft något självändamål att dra så tungt som möjligt utan mer att få med mig så mycket som möjligt och ändå hålla god fart.


Skickat från min iPhone med Alternativ.nu

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14412
    • Östergötland
SV: Tips på dragsele som passar människa?
« Svar #7 skrivet: 22 okt-17 kl 09:08 »
Inte så många som svarat, men du har i alla fall två varianter. WP verkar oftast dra med skidor och jag drar oftast utan. 100 kg brukar det inte vara, men det har hänt att det varit så tungt och dåligt före för "pulkan" att jag orkat 50 steg och sedan vilat kraftigt lutad i selen innan nästa 50 steg.

Dra med magen är inte skönt utan det är höfterna som tål belastningen.

mattias_33

  • Inlägg: 1256
    • Hälsingland
SV: Tips på dragsele som passar människa?
« Svar #8 skrivet: 01 nov-17 kl 06:01 »
Hehe ja en segebadenpulka är liten. Den pulkan jag använder är nog 3-4 gånger så stor. Stora björktrum, gissar en vikt på 20-40kg. Dom är ju så pass tung ibland att jag knappt orkar lyfta upp dom på vedklyven. Riktigt stora trum så får det plats 3 i botten på pulkan (50-60cm i diameter). Sen fyller jag tomrummen som blir med mindre trum och kvistar.
Fördelen jag har upplevt med att dra med armarna är att då det blir riktigt tungt i uppförsbackar t.ex så orkar jag dra pulkan en dm i taget med armarna. Men inbillar mig att har jag stavar i nävarna istället så bör jag orka samma eller mer, med fördelen att händerna/handlederna slits mindre.
Vore det inte en sån trevlig syssla så hade jag lejt in en skoter en fyrhjuling som drar hem veden åt mig.

Dock blir jag lika varm om jag går tomt eller fullt lastad. Är sån där som svettas hinkar.
Målet är att inte slita ut sig i förtid med att jobba åt nån annan.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

563 gäster, 4 användare (1 dolda)
xaelanar, ThomasS, Radar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser