Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Matförvaring  (läst 2589 gånger)

minmandarine

  • Inlägg: 3
    • Småland
Matförvaring
« skrivet: 02 maj-17 kl 12:58 »
Jag har nyss blivit ägare till ett litet paradis där planen är att hela familjen ska kunna bo helger och somrar mm och på sikt flytta dit när uthuset blir iordning.
Vi räknar med några år på detta.

Att ha mat med sig är en stor fråga. Vi har ingen el än då vi planerar köpa solceller om ett par år.

Kan man gräva ner en frysbox och hålla maten sval?
Andra tips som helst inte kostar mer än ett par tusen?

Postat med Alternativ.nu´s app


Håkan B

  • Inlägg: 604
    • Värmland
SV: Matförvaring
« Svar #1 skrivet: 02 maj-17 kl 13:55 »
Har haft mat i plastpåsar ner firade i brunnen  under den varma årstiden. Har ni jordkällare så är det ett alternativ  beroende på hur pass bra jordkällaren är förstås.   Ja vet bara att nedgrävd frysbox med ventiler uppe och nere funkar att lagra potatis och liknande i under vintern .  Hur det skulle fungera tvärt om vet ja inte . Gräv i så fall på en skuggig plats på nordsidan då den är kallast i allmänhet .Kanske is klampar  frysta vattendunkar i botten för att få ner temperaturen när ni vistas där i torpet  .   Mer idéer än konkreta svar  :)

minmandarine

  • Inlägg: 3
    • Småland
SV: Matförvaring
« Svar #2 skrivet: 02 maj-17 kl 14:20 »
Intressant! Kul med tankar. Tyvärr finns ingen jordkällare. Det ska köpas sen när vi bor där mer permanent.

Postat med Alternativ.nu´s app


torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Matförvaring
« Svar #3 skrivet: 02 maj-17 kl 15:23 »
Finns det ingen gammal matkällare som man kommer åt genom en lucka i köksgolvet heller?

Men att bara gräva ett djupt hål i marken på ett skuggigt och väl dränerat ställe (t ex omedelbart norr om en byggnad eller i en norrsluttning), förvara kylvarorna i botten av det och täcka över med frigolitskivor eller något annat lämpligt isoleringsmaterial kan göra god nytta. Låt gärna en digitaltermometer med max/min-minne ligga i gropen för att hålla koll på vad det verkligen blir för temperatur.

När vädret är torrt kan man utnyttja kyleffekten från vattens avdunstning, men det fungerar ju inte i varmt och fuktigt rötmånadsväder.

Ett mycket oekonomiskt sätt att hålla maten kyld utan tillgång till el, men ibland kanske enda möjligheten, är att använda ett gammalt husvagns- eller båtkylskåp som drivs med fotogen eller gasol.

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: Matförvaring
« Svar #4 skrivet: 02 maj-17 kl 15:46 »
Det mest uppenbara är väl att nöja sig med matvaror som inte kräver kyla. Så gör jag när jag är i stugan utan el. De flesta stapelvaror och grönsaker behöver inte kyla.

Mvh
Magnus

karsan

  • Inlägg: 1897
    • Södermanland
SV: Matförvaring
« Svar #5 skrivet: 02 maj-17 kl 21:41 »
Vi har sommarställe utan el.

Dock har vi en jordkällare, men i augusti kan det bli bortåt 16 grader plus.  Kylvaror har vi en kylväska som står i en frigolitlåda.  Har man frysta varor eller kylklampar i håller sig kylan flera dagar. Det är mest köttvaror då, eller kanske frysta ärtor som kylgrej i kylväskan. Ibland är planering har blivit fel och man får en bit stek över har jag saltat rejält och sköljt bort ett par dar senare när det blir aktuellt.

Annars finns det mycket man kan ha i jordkällaren

ägg håller sig månadsvis utan kyl

mjölk med lång hållbarhet kan stå i rumstemp tills man öppnar - man vänjer sig vid smaken
Yoghurt kanske  en vecka

Grönsaker, potatis och ägg håller sig bäst råa
Kött håller bäst tillagat

Konservburkar i åratal i rumstemp
Glass går bort, men det finns ju andra efterrätter... 

minmandarine

  • Inlägg: 3
    • Småland
SV: Matförvaring
« Svar #6 skrivet: 03 maj-17 kl 06:45 »
Frigolitlåda har vi tänkt lite på. Hur tjock måste frigoliten vara?

Stort tack för alla svar!

Postat med Alternativ.nu´s app


karsan

  • Inlägg: 1897
    • Södermanland
SV: Matförvaring
« Svar #7 skrivet: 03 maj-17 kl 07:57 »
Ett par-tre centimeter tjock frigolit räcker säkert. 

Vårt brunnsvatten är 10-12 grader som varmast.  Bra att dra upp en hink och kyla öl i.  Någon gång har jag också fyllt flaskor med kallvatten och lagt med det som ska vara kallt. Fast för det mesta behövs det inte för vi cyklar till affären ett par ggr i vecken, som regel.


tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: Matförvaring
« Svar #8 skrivet: 03 maj-17 kl 13:25 »
Frigolitlåda har vi tänkt lite på. Hur tjock måste frigoliten vara?

Stort tack för alla svar!

Postat med Alternativ.nu´s app


Frigolitlådor av lämplig storlek används för att frakta akvariefisk i. Det brukar gå att köpa lådor på närmaste zooaffär för 10-20 kr. Annars är väl en kylväska eller kylbox i princip samma sak, fast snyggare.

Ännu lite flashigare är väl en kylbox som drivs på 12 volt. Sådan finns på biltema för 500 kr. Till det ett lagom stort bilbatteri som du antingen laddar hemma eller med solcell i stugan. Det känns både prisvärt och praktiskt om man nu måste ha kyla.

MVH
Magnus


torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Matförvaring
« Svar #9 skrivet: 03 maj-17 kl 18:57 »
Räkna med att en normal kylbox drar ca 50 W, och den är inte termostatstyrd utan drar samma effekt hela tiden oavsett om kylan behövs eller inte. Den drar ur ett fulladdat bilbatteri på 10-15 timmar (under förutsättning att batteriet verkligen är i perfekt skick), om man vill ha en solcell som kan bidra med så mycket energi varje dygn att det går jämnt ut får man räkna minst 150-200 W märkeffekt på den, och då drar ju kostnaderna iväg.

Tallgrinden

  • Inlägg: 824
    • Uppland
    • Kladdnos kennel
SV: Matförvaring
« Svar #10 skrivet: 25 maj-17 kl 08:45 »
Kapar tråden lite.

Bor sedan ett tag i en stuga utan el och kommer bo här 5-7 år iaf. Ska renovera den och kommer behöva gasoldrivna vitvaror. Kyl, frys och spis med ugn.
Vilka siter förutom sunwind finns det att köpa från?  Kan tänka mig privatimport. Har ev. möjlighet att köpa via elektronikbutik också.
Där bilvägen slutar med djur och barn. Pluggar till veterinär och är väldigt singel.

Luffsen

  • Inlägg: 548
    • -
SV: Matförvaring
« Svar #11 skrivet: 05 jul-17 kl 20:37 »
Visst är man ett barn av sin tid, när man kallar scrapbooking för hantverk?

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Matförvaring
« Svar #12 skrivet: 06 jul-17 kl 10:56 »
Kapar tråden lite.

Bor sedan ett tag i en stuga utan el och kommer bo här 5-7 år iaf. Ska renovera den och kommer behöva gasoldrivna vitvaror. Kyl, frys och spis med ugn.
Vilka siter förutom sunwind finns det att köpa från?  Kan tänka mig privatimport. Har ev. möjlighet att köpa via elektronikbutik också.

Innan jag slöt bort gasol i mitt husbilsprojekt, så hittade jag de billigaste gasolprylarna i Tjeckien.

Tallgrinden

  • Inlägg: 824
    • Uppland
    • Kladdnos kennel
SV: Matförvaring
« Svar #13 skrivet: 02 aug-17 kl 12:10 »
Innan jag slöt bort gasol i mitt husbilsprojekt, så hittade jag de billigaste gasolprylarna i Tjeckien.



Har du möjligtvis någon länk att dela med dig av?

Hur mycket billigare var det?
Där bilvägen slutar med djur och barn. Pluggar till veterinär och är väldigt singel.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Matförvaring
« Svar #14 skrivet: 02 aug-17 kl 13:46 »
Googlade på plynová trouba och valde bilder.
Kollade på de spisar som såg intressanta ut och ibland när jag hittade butiker med priser som var låga, letade jag vidare i deras sortiment efter andra produkter.

När jag hittade saker jag ville ha, så googlade jag på beteckningarna efter att jag ställt om Google till Tjeckiska, så hittade jag många fler produkter.

kretslopp

  • Inlägg: 2246
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Matförvaring
« Svar #15 skrivet: 02 aug-17 kl 19:39 »
12 volts kylbox, solcell och eventuellt ett bilbatteri. Tillsammans kostar dom (förutom batteri) mindre än en tusenlapp på Biltema.
kretslopp

 

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Matförvaring
« Svar #16 skrivet: 02 aug-17 kl 20:02 »
12 volts kylbox, solcell och eventuellt ett bilbatteri. Tillsammans kostar dom (förutom batteri) mindre än en tusenlapp på Biltema.

Har redan föreslagits och sågats pga de vanligaste kylboxarnas höga effektförbrukning, se t ex inläggen från den 3 maj i denna tråd.
Solcellslösningen fungerar ju dessutom knappast alls under en längre period med varmt och mulet väder.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

219 gäster, 1 användare
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Reportaget om ostkursen gör att man blir så sugen!
/Sanna h

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser