Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fråga om gotlandskaniner  (läst 4051 gånger)

kirin

  • Inlägg: 82
    • Västerbotten
Fråga om gotlandskaniner
« skrivet: 24 aug-16 kl 16:08 »
Funderar på att införskaffa lite köttkaniner och eftersom det enbart är för självhushåll är jag intresserad av gotlandskanin.
Jag hade en tanke att ha större kaninboxar åt ungdjuren och låta dem gå tillsammans könssorterat fram till slakt.
Nu läste jag att man slaktar gotlandskanin först vid 7-8 månader.
Kan unghanarna gå ihop så länge eller måste man dela upp dem en och en? :/
Bor på gård i Växtzon 5/6 och har kallblodshästar, Bjurholmshöns, värmlandsfår, gotlandskaniner, hund och katt.

Morsan

  • Inlägg: 2
    • Närke
SV: Fråga om gotlandskaniner
« Svar #1 skrivet: 24 aug-16 kl 19:00 »
Det kan gå med vissa individer men troligen får du dela en och en eller så slaktar du hanarna tidigare. Har dum avsides från honorna kanske det går utan bråk längre men är ingen garanti.

Wolfen69

  • Inlägg: 7
  • Bushcraft-Prepper-Pilbågsgalen-Vikinga-Gubbjävel
    • Närke
    • Thompett Design
SV: Fråga om gotlandskaniner
« Svar #2 skrivet: 13 okt-16 kl 21:05 »
Hejsan
Varför Gotlandskanin, det finns raser om man nu ska ha köttdjur som växer till 3 kg på 4 månader (Nya Zeeland)
Aim small, miss small.
>>>==========)>

Fridhemmet

  • Inlägg: 37
  • Fridhemmet och Krågedal det är jag!
    • Östergötland
SV: Fråga om gotlandskaniner
« Svar #3 skrivet: 14 okt-16 kl 05:28 »
Hej. Kul att du vill ha Gottisar!. Jag har fött upp Gottisar sen 2008, till mitt självhushåll. Ja, oftast går det bra att ha "små pojkarna" tillsammans i ett "häng, med några gömställen ifall att, de blir för mycket "hormonstinna" tidigt.
Ja, Gotlandskanin (ska) klara sig på hö, är inga "pelletskaniner" och en kanin brukar bli en lagom middag för en familj... De är ju ekonomiska, då de ska "bara" ha fri tillgång på hö, dock får mina (just nu) när vi har mycket fallfrukt, äpplen...
Ska själv snart ta o slakta ett gäng..
jag använder även skinnen, och har nyligen lärt mig bereda dess skinn , jättekul.
är en positiv med stort djurintresse. Har hund, katter Gotlandskaniner, Kindahöns, Göingegetter och en Tinkerhäst... Jobbar som hund/kattfrisör. Hemservice, köksbiträde  ;)

mattias_33

  • Inlägg: 1256
    • Hälsingland
SV: Fråga om gotlandskaniner
« Svar #4 skrivet: 14 okt-16 kl 06:06 »
Hejsan
Varför Gotlandskanin, det finns raser om man nu ska ha köttdjur som växer till 3 kg på 4 månader (Nya Zeeland)

För smakens skull. Ju äldre en ras är och desto längre den tar att växa till sig är vad man ska söka efter.
3kg på 4 månader är mer broiler.
Målet är att inte slita ut sig i förtid med att jobba åt nån annan.

Doris och Börje

  • Inlägg: 3736
    • Västergötland
    • Hagalyckans Gröna
SV: Fråga om gotlandskaniner
« Svar #5 skrivet: 14 okt-16 kl 08:47 »
Hejsan
Varför Gotlandskanin, det finns raser om man nu ska ha köttdjur som växer till 3 kg på 4 månader (Nya Zeeland)
För att man är intresserad av äldre svenska lantraser.
Och att man samtidigt kan välja att vara med i genbanksföreningen för att bevara rasen.
Och för att man vill ha kaniner som är lättfödda, det räcker oftast med enbart hö, jämför man köttmängden med priset på att köpa in kraftfoder år rena köttraser är vinsten inte särskilt stor med köttras.
Dessutom är gotlandskaniner trevliga :)
Bor på min lilla gård med min stora familj!

kirin

  • Inlägg: 82
    • Västerbotten
SV: Fråga om gotlandskaniner
« Svar #6 skrivet: 16 nov-16 kl 13:05 »
Varför Gotlandskaniner? För att de kräver mindre kraftfoder och hö tar vi ändå in själva. Sen gillar jag tanken med att bevara lantraser :)
Bor på gård i Växtzon 5/6 och har kallblodshästar, Bjurholmshöns, värmlandsfår, gotlandskaniner, hund och katt.

Vild

  • Inlägg: 491
    • -
SV: Fråga om gotlandskaniner
« Svar #7 skrivet: 23 feb-17 kl 14:19 »
Jag slaktar mina gottisar vid 5 månaders ålder. De kan leva ihop i hägn fram till slakt. Om ngn skulle börja bråka kan man ju slakta den tidigare.

pikaräng

  • Inlägg: 22
    • Uppland
SV: Fråga om gotlandskaniner
« Svar #8 skrivet: 23 apr-17 kl 17:11 »
gotlandskaniner växer förhållandevis sakta,ska man ha köttkaniner kan man med fördel välja annan ras om man ser till mängden kött , gotlandskaninen producerar däremot ett kvalitetskött men därför inte sagt att andra raser producerar lika bra kött.   en fråga att ta upp om ngn e intr e , ang gorlandskaninen som e i mina ögon en välmående ras.  varför satsar man energi på mellerudskaninen som e raktigenom inavel , individerna som va o e från ett o samma hie avskärmat från allt annat sen lång tid tillbaka.   om man inte blandar in annat e de i min mening osunt, men om man blandar in annat e de ju inte mellerudare längre......

Körven

  • Inlägg: 1199
    • Värmland
SV: Fråga om gotlandskaniner
« Svar #9 skrivet: 29 apr-17 kl 05:14 »
Man kan tycka vad som helst om Gottlandskaniner,men någon gammal utrotningshotad "ras" är det inte.
Det är den vanligaste kaninen,möjligen i konkurrens med dvärgar.
Min erfarenhet av dom är att dom gnagat sönder burarna.
Sen det där med genbank,det är ju bara hittepå för att lura i några att dom gör en insats för att bevara en lantras.
Om någon är intresserad av att bevara gamla raser så varför inte börja med Vit lant eller Blå Beveren och liknande raser. Dom är utrotningshotade om något.
Agent i underlättelsetjänsten.
Lurar aldrig den fattige eller förför gammla kärringar.

Fridhemmet

  • Inlägg: 37
  • Fridhemmet och Krågedal det är jag!
    • Östergötland
SV: Fråga om gotlandskaniner
« Svar #10 skrivet: 29 apr-17 kl 06:13 »
vad tråkigt med sån kritik på en av våra svenska lantraser(och vi som jobbar seriöst med dem)... Gotlandskaninen är en seriös förening som har många genbanker som vill att Gotlandskaninen ska "överleva" (det gör den tror jag) Vi är också med i genbanken (som med flera svenska djurslag) dels för att hålla koll och så ser man vad kaninen (eller andra djurslag) är släkt  med om man behöver köpa in nya "avelsdjur"!  Vi alla som har svenska djur, höns, kaniner, gäss, ankor, getter, får, kor (har jag glömt någon?) och som försöker få dem alla att leva, tack vare genbankerna och genbanksystemet. Och alla som är med och hjälper till för bevarandet!(för framtiden!!)
Om då kaninen gnagar på buren , så växer deras tänder.. och de behöver gnaga på grenar, det kan de inte ha för lite av...
Gotlandskaninen är (ofta) en trevlig kanin, som är lätt av avla på får ofta 6-8 ungar i en kull, ofta med många olika fina färger... De ska inte ha någon "pellets" utan hö, gräs /grenar är deras föda, (inte så dyrt). Har själv haft Gotlandskaniner sen 2008, har även Kindahöns (skaffat samma år) och nu även Göingegetter...
är en positiv med stort djurintresse. Har hund, katter Gotlandskaniner, Kindahöns, Göingegetter och en Tinkerhäst... Jobbar som hund/kattfrisör. Hemservice, köksbiträde  ;)

kirin

  • Inlägg: 82
    • Västerbotten
SV: Fråga om gotlandskaniner
« Svar #11 skrivet: 10 maj-17 kl 07:01 »
Tack för alla svar! Förstår att det är olika åsikter och det är intressant att höra dem.
Jag har nu köpt in några gotlandskaniner, blivit genbank och fått de första kullarna. Hittills är jag nöjd, det är friska, trevliga kaniner och lättsamma i uppfödning (hö, kvistar och lite spannmål vid kullar). Än har jag inte slaktat någon, men iom att jag inte kommer skicka på slakteri har jag inget behov av större djur känns det som. Får väl se vad jag tycker efter slakt ;)
Det där med att äta upp buren känner jag dock igen, trots att de får kvistar dagligen, men det kan jag leva med :)
Bor på gård i Växtzon 5/6 och har kallblodshästar, Bjurholmshöns, värmlandsfår, gotlandskaniner, hund och katt.

Gille

  • Inlägg: 1973
    • -
SV: Fråga om gotlandskaniner
« Svar #12 skrivet: 10 maj-17 kl 08:15 »
Man kan tycka vad som helst om Gottlandskaniner,men någon gammal utrotningshotad "ras" är det inte.
Det är den vanligaste kaninen,möjligen i konkurrens med dvärgar.
Min erfarenhet av dom är att dom gnagat sönder burarna.
Sen det där med genbank,det är ju bara hittepå för att lura i några att dom gör en insats för att bevara en lantras.
Om någon är intresserad av att bevara gamla raser så varför inte börja med Vit lant eller Blå Beveren och liknande raser. Dom är utrotningshotade om något.
Och stamtavlor är bara hittepå det också. ;)
Kaninuppfödare och pelargontant.

pikaräng

  • Inlägg: 22
    • Uppland
SV: Fråga om gotlandskaniner
« Svar #13 skrivet: 10 maj-17 kl 20:53 »
bra val att satsa på gotlandskaniner. dessutom e de du som avgör själv vilken ras du vill ha, de ger ett väldigt bra kött. att de växer på sig långsammare an tex new zeeland e kanske att jämföra med hur broilern växer till sig i dag och de e ju ingen höjdare, vilket talar gott för gotlandskaninen , kvlitet före kvantitet.... för att gå tillbaka till att välja själv,...man blir så j-a trött på alla de som jämt går me kommentaren,,varfor den rasen ..det finns ju denna rasen,,,ha då den rasen o ge f-n i vad andra vill ha,,det finns ju inget som säger att de som går in o raljerar på detta vis vet bäst.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

454 gäster, 5 användare (2 dolda)
Garaban, ärt, eremit1

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastisk tidning, börjat prenumerera nu xoxo
/Robbin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser