Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Aldrig mer smuligt bröd!  (läst 7000 gånger)

Mojner

  • Inlägg: 4
    • Gotland
Aldrig mer smuligt bröd!
« skrivet: 30 maj-15 kl 14:58 »
Jag har bakat eget bröd i ca fyrtio år. Många mjölsorter har jag prövat. Föredrar grovt syrligt bröd som kan vara svårt att få bra struktur på. För en tid sedan kom jag på snilleblixten att blanda ner ägg i degen. Genom att höja proteinhalten på detta sätt erhålls ett luftigare, segare och saftigare bröd som inte smular. Ett ägg per halvliter degvätska räcker gott. Jag använder ett paket jäst till en liter degvätska och det fungerar utmärkt.
Mina hälsobullar är väl värda att prova:5 dl mölk, 1 pkt jäst, 1 tsk salt, vetemjöl, vetegroddar, 1 msk kanel, 2 msk honung, 1 dl blötlagda, hackade aprikoser el annan torkad frukt (blötläggs några timmar). Både barn o vuxna gillar dem.

koko

  • Gäst
SV: Aldrig mer smuligt bröd!
« Svar #1 skrivet: 16 jun-15 kl 20:55 »
Bra tips!

Molly333

  • Inlägg: 117
    • Skåne
SV: Aldrig mer smuligt bröd!
« Svar #2 skrivet: 19 jun-15 kl 18:59 »
Kanontips! Blir morgondagens uppgift!
Molly


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

420 gäster, 1 användare
torbjorn

* Forum

* Om tidningen Åter



- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser