Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  jordfelsbrytare stänger av tvättmaskin  (läst 6919 gånger)

mulen

  • Inlägg: 347
    • Lappland
jordfelsbrytare stänger av tvättmaskin
« skrivet: 07 maj-20 kl 15:56 »
När tvättmaskinen ska värma upp vattnet slår jordfelsbrytaren i eluttaget ut och stänger av maskinen. Jag har testat att köra msskinen i ett annat uttag (utan jordfelsbrytare) och då fungerar maskinen. Det går även att köra maskinen i jordfelsbrytaruttaget om jag inte väljer några grader. Alltså kall maskin.
Vad är problemet och hur ksn jag lösa det?
Det är en cylinda.

 

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: jordfelsbrytare stänger av tvättmaskin
« Svar #1 skrivet: 07 maj-20 kl 16:05 »
Troligen jordfel i värmeelementet i tvättmaskinen. För felsökning, prova att lossa kablarna till värmeelementet och isolera kabelskorna, kör igång maskinen och se om den låter bli att lösa ut jordfelsbrytaren.
En annan felsökningsmöjlighet är att, med elementet bortkopplat, ohmmäta mellan en av dess anslutningar och jord. Det ska vara oändlig resistans oavsett hur du polvänder multimetern.
Om du kan fastställa att det är värmeelementet som är boven, så är det bara att byta det.

mulen

  • Inlägg: 347
    • Lappland
SV: jordfelsbrytare stänger av tvättmaskin
« Svar #2 skrivet: 07 maj-20 kl 16:21 »
Men maskinen funkar i vanligt eluttag,  är det ändå fel på värme elementet då?

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: jordfelsbrytare stänger av tvättmaskin
« Svar #3 skrivet: 07 maj-20 kl 16:37 »
Men maskinen funkar i vanligt eluttag,  är det ändå fel på värme elementet då?
Ja.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: jordfelsbrytare stänger av tvättmaskin
« Svar #4 skrivet: 07 maj-20 kl 16:54 »
Jag har en diskmaskin som har en svag krypström ut i chassit. Den får en lös (vek?) jordfelsbrytare jag har att lösa ut, och kör jag den på ojordat så får man en svag stöt av den. På elcentralen löser inte jordfelsbrytaren ut. Maskinen är 20 år i år och går fortfarande, så felet är i alla fall inte beroende av vatten för då hade det inte fungerat länge. Upptäckte det efter något år.

Jag skulle inte köra min diskmaskin utan jordfelsbrytare och enbart lita på att säkringen går om det bryter igenom totalt, det kan fräsa och spraka ett tag innan den går ;D

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: jordfelsbrytare stänger av tvättmaskin
« Svar #5 skrivet: 07 maj-20 kl 18:41 »
Ja.

Men kanske inte så länge till. När det blir jordfel i ett sånt där värmeelement, så brukar orsaken vara att det har gått hål i skyddsröret (fräthål, spricka etc), vatten har trängt in så att isoleringen börjar bli fuktig. Då dröjer det inte länge förrän motståndstråden har ärgat av så det blir avbrott och elementet slutar värma.

Ett tips, förresten: Prova att vända stickproppen i vägguttaget (det som matas via JFB), så att fas och nolla byter plats. Om jordfelet inte är alltför allvarligt, och dessutom ligger nära ena änden av elementet, så kan det tänkas att felströmmen blir så låg att JFB inte löser ut, om man har stickproppen vänd så att felet hamnar närmast nollan.

mulen

  • Inlägg: 347
    • Lappland
SV: jordfelsbrytare stänger av tvättmaskin
« Svar #6 skrivet: 20 nov-20 kl 17:40 »
Ok. Vad jag inte förstår är varför fungerar värmeelementet när tvättnaskin är kopplad till ett icke jordat uttag? Men inte i jordat.
Och att det hela kommer lösas om jag byter till ett nytt värmeelement...
Verkar enkelt däremot att byta elementet och ibye kosta många hundralappar att köpa ett.
Känns bättre att köpa nytt element om det är lösningen på problemet än mixa med elen.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14416
    • Östergötland
SV: jordfelsbrytare stänger av tvättmaskin
« Svar #7 skrivet: 20 nov-20 kl 17:56 »
Om du har maskinen kopplad till ett jordat uttag så är maskinens hölje jordat, och då kan ström som kommer till höljet försvinna vidare. När mer än 30 mA smiter så löser jordfelsbrytaren ut.

Är den kopplad till ojordat uttag så smiter inte strömmen förrän du håller i något jordat och slickar på maskinen ;D


Troligast är elementet, så det är nog rätt val att byta det.

mulen

  • Inlägg: 347
    • Lappland
SV: jordfelsbrytare stänger av tvättmaskin
« Svar #8 skrivet: 21 nov-20 kl 22:02 »
I vvb var värmeelementet helt igenkalkat... finns det risk att den är det i tvättmaskin med?

Går ju att köra på hamdtvättprogram i kallt vatten 😁

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: jordfelsbrytare stänger av tvättmaskin
« Svar #9 skrivet: 22 nov-20 kl 08:54 »
Ja, värmeelementet kan kalka igen även i tvättmaskiner. I synnerhet om man använder tvättmedel som innehåller mycket zeoliter och/eller överdoserar tvättmedlet. Har man hårt vatten brukar det löna sig att köra någon sur s k tvättmaskinsrengöring emellanåt. Lidl har en bra sort i flytande form som brukar dyka upp som tillfälligt erbjudande ett par gånger om året.

mulen

  • Inlägg: 347
    • Lappland
SV: jordfelsbrytare stänger av tvättmaskin
« Svar #10 skrivet: 22 nov-20 kl 17:48 »
Skulle kanskr kunna vara det då  för vi har väldigt hårt vatten. Får kolla om jag får ut elementet innan jag köper ett nytt. För det räcker inte att bara avkalka så funkar det igen?
Brukar köra ättika då och då i maskinen.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: jordfelsbrytare stänger av tvättmaskin
« Svar #11 skrivet: 22 nov-20 kl 22:22 »
Nej, det hjälper inte att avkalka när elementet redan är sönderkört.

Ättika är kanske inte den bästa syran att avkalka med, den tränger inte in så bra på djupet i tjocka avlagringar. Dessutom har jag en känsla av att den är onödigt aggressiv mot vissa metaller, jämfört med t ex fosforsyra.

Luffsen

  • Inlägg: 548
    • -
SV: jordfelsbrytare stänger av tvättmaskin
« Svar #12 skrivet: 24 nov-20 kl 00:31 »
Var hittar man fosforsyra?
Visst är man ett barn av sin tid, när man kallar scrapbooking för hantverk?

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: jordfelsbrytare stänger av tvättmaskin
« Svar #13 skrivet: 24 nov-20 kl 09:28 »
Var hittar man fosforsyra?

Enklast i något färdigblandat avkalkningsmedel, t ex Hessa Kalkbort som säljs på många lågprislador (ÖoB m fl).


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

528 gäster, 1 användare
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Underbar tidning eftet att jag läst flera nummer hos en väninna är det nu dags för egen prenumeration
/lena S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser