Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Adoptera en ko  (läst 6051 gånger)

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14410
    • Östergötland
SV: Adoptera en ko
« Svar #20 skrivet: 18 jul-19 kl 13:10 »
Ja, svärfar och svärmor satte friska och lättskötta kor högre än högmjölkande, vilket gjorde att de hade djuren rätt länge innan de behövde tas ur produktion. Små utgifter på veterinär mm gjorde att något lägre mängd mjölk per ko ändå gav vinst.

Här spar vi de bra tackorna länge, och skulle göra så även om vi ville få bättre ekonomi på verksamheten. Det är inte fel att ha vana moderdjur, det sparar mycket besvär.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Adoptera en ko
« Svar #21 skrivet: 19 jul-19 kl 23:05 »
Du drar alldeles för stora växlar på det. Jag tolkar det som att hon inte vill att den skall skickas till slakt efter 2 år som många mjölkkor kanske gör?

Var i all världen har du hört att mjölkkor skickas till slakt efter två år?!? En gnutta verklighetsförankring tack.
En av mina bröder driver en mjölkproduktion, och det är sällan en mjölkko slaktas innan den fött 5-7 kalvar hos honom, minst.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

 

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3918
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Adoptera en ko
« Svar #22 skrivet: 20 jul-19 kl 08:44 »
Tror det är 2 laktationer som avses i inlägget ovan. Om du kollar statistiken har din bror bra mycket äldre kor än den genomsnittliga mjölkbonden.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Adoptera en ko
« Svar #23 skrivet: 20 jul-19 kl 16:06 »
Jag känner till fler mjölkgårdar, och även där är det sällsynt att en ko slaktas redan när den fött 2 kalvar. Statistik har jag ingen aning om...
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Gika

  • Inlägg: 152
SV: Adoptera en ko
« Svar #24 skrivet: 21 jul-19 kl 00:32 »
Vem är sarkastisk? För min del handlar det om att jag lever jordnära och ser saker för vad de är.

Om någon vill "adoptera" en ko men inte vill att den skall gå till slakt, då behöver man kanske upplysas om de primära syftena med att ha en ko. Nämligen öppna landskap som inte växer igen, avkastningen i form av mjölk, livdjur och slaktkött. Finns det andra syften än dessa så är de nog mer sällsynta...

Som jämförelse kan jag nämna om de lantbrukare jag känner som odlar ekologiska sockerbetor i större skala. En av dem utbrast häromveckan till mig när han beklagade att han aldrig kört så många timmar traktor någonsin förut som med eko. Han utbrast; "Tänk om bara miljönissarna på Södermalm hade anat en bråkdel av vilken miljöpåverkan denna galenskap drar med sig när de köper Svenskt socker som är Kravmärkt nu till vintern. Harva harva och harva innan sådd. Sedan bränna alla fälten med mängder av gasol just innan första bladen på betorna når markytan. Sedan alla oändliga timmar och diesel med radhackandet, och så slutligen att släpa betorna med lastbilar över Örersundsbron, över Lilla Bält och Stora Bält-broarna, för att processas i västra Dk, sedan tillbaka till Skåne för att packas som eko. Jag gör verkligen inte detta med eko för miljöns skull, utan enbart för min egen plånbok."

Tur att inte företrädarna för den rödgröna röran i Rosenbad har en aning om detta när de fredagshandlar.  ;) Verklighetsförankring är alltså ledordet - inte sarkasm!
Nåja. Ts efterfrågar ju inte det ni svarat. Läs ts igen så ser du vad hon efterfrågar. Ingen ko hemma hos sig. Att den inte ska gå direkt till slakt. Att en levande varelse tillslut slaktas tror jag nog ts förstår själv. Så de som har kor som direkt går till slakt passar inte in i hennes kriterier. Hon vill betala för att få gosa med en ko. Och att denna ko inte ska vara slaktdjur.

Ts. Jsg hoppas du hittar en ko att gosa med. Kor är väldigt trevliga djur.

Thomas_

  • Inlägg: 2203
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Adoptera en ko
« Svar #25 skrivet: 21 jul-19 kl 17:20 »
Var någonstans läser du in ordet "direkt" om att inte kon ska få slaktas?  ???
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Torpar_student

  • Inlägg: 10
    • Uppland
SV: Adoptera en ko
« Svar #26 skrivet: 27 aug-19 kl 23:03 »
Ganska roligt att läsa kommentarsfältet. Det gick från sockerbetesdebatt till när en ko ska slaktas. Kom med seriösa tips istället för att klanka ner på drömmare.

Iallafall on topic så skulle jag nog säga att du skulle nog testa och kontakta vissa kollektiv eller vissa ekobo-prodjekt. Har läst flera trådar på detta forumet om vissa grupper (oftast veganer) som skaffar lantbruksdjur enbart för sällskap. Kan vara värt att fråga om någon av dem är intresserade.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Adoptera en ko
« Svar #27 skrivet: 28 sep-19 kl 21:26 »
Vet någon hur det har gått?  Tilla85 angav en @-adress i sitt (hittills) enda inlägg.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Ganesha

  • Inlägg: 2
    • -
SV: Adoptera en ko
« Svar #28 skrivet: 28 apr-20 kl 09:38 »
Hej!

Jag skulle så gärna vilja ha "en egen ko"! Ända sen jag var liten och såg ett barnprogram där ett barn hade en ko i garaget som husdjur så har jag drömt om en egen kossa.

Men, som ni vet, så är det ju inte direkt som att gå och köpa sig en hamster..
Jag undrar om det finns någon vänlig själ, gärna i östra Östergötland/södra Södermanland, som skulle kunna tänka sig att låta mig adoptera en kossa? D.v.s. låta henne bo kvar hos dig men hjälpa till med omkostnader i utbyte mot att få besöka henne så ofta det går! Och att hon inte går till slakt förstås!!

Hör gärna av dig!
/Matilda

tilla.matilda85@gmail.com

Jag vet en gård där de tagit hand om flera kor och tjurar och där ingen går till slakt. Flera av kossorna har kommit dit i vuxen ålder och är ändå väldigt tillgivna. Går såklart att ha kossor utan att slakta dom för köttet. Men som någon var inne på. Att ha en ensam ko skulle nog inte göra den lycklig då de är flockdjur.

kretslopp

  • Inlägg: 2246
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Adoptera en ko
« Svar #29 skrivet: 28 apr-20 kl 15:00 »
Hoppas det går bra för dej att skaffa ko. En jättebra ide som värmer mitt gamla bonnahjärta.
kretslopp


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

532 gäster, 7 användare (2 dolda)
Be, xaelanar, von tratt, Hantverkaren, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser