Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Snabbärtsoppa.  (läst 6491 gånger)

Wernher Hingsk

  • Gäst
Snabbärtsoppa.
« skrivet: 06 jan-10 kl 11:50 »
Hej!  Kanske denna fråga finns annorstädes på detta forum? Jag hinner dessvärre inte kontrollera just NU. En av mina vänner som är förtjust i ärtsoppa tycker sig ha märkt att den numera existerande snabb-ärtsoppan INTE får samma (goda) smak som den korekta ärtsoppan!  Är detta riktigt? Har näringsvärdet försämrats på samma/liknande sätt som i fallet "potatis?" Jag är själv ingen finsmakare ; all färdig mat är god, i varje fall ätbar, och födans nytta går när det gäller mig, före dess smak! Jo, visst är vissa rätter godare än andra, det medges.

Hälsningar från snöigt Småland!  W  H.
« Senast ändrad: 06 jan-10 kl 11:57 av Wernher Hingsk »

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Snabbärtsoppa.
« Svar #1 skrivet: 06 jan-10 kl 11:57 »
Köper du ärtsoppa på korv så klyfta en gul lök o koka med och dra på lite extra mejram eller timjan så blir de bra, glöm inte senapen :)
Fjäderfän och kaniner

Wernher Hingsk

  • Gäst
SV: Snabbärtsoppa.
« Svar #2 skrivet: 06 jan-10 kl 12:01 »
Hej, "grimbart!"  Tack för svaret! Jag menar den ärtsoppa som nu finns i vanliga kartonger, och kan kokas utan blötläggning! Ärterna tycks ha ångbehandlats och skalats innan kartongering!
Hälsningar!  W  H

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Snabbärtsoppa.
« Svar #3 skrivet: 06 jan-10 kl 12:06 »
Den har jag aldrig sett, blötlägger man ärtor blir soppan som godast,korven får man för halva priset mot en konserv... när man e lat..
Fjäderfän och kaniner

Edgar

  • Inlägg: 3246
    • -
    • Kennel Hustomten
SV: Snabbärtsoppa.
« Svar #4 skrivet: 06 jan-10 kl 13:32 »
Hej, "grimbart!"  Tack för svaret! Jag menar den ärtsoppa som nu finns i vanliga kartonger, och kan kokas utan blötläggning! Ärterna tycks ha ångbehandlats och skalats innan kartongering!
Hälsningar!  W  H

Förmodligen har man plockat bort några "E-nummer" i dessa hemliga kocken tider.

V-kaos

  • Inlägg: 175
    • Övriga världen
    • http://www.hyperbrain.me
SV: Snabbärtsoppa.
« Svar #5 skrivet: 06 jan-10 kl 14:38 »
Hej!  Kanske denna fråga finns annorstädes på detta forum? Jag hinner dessvärre inte kontrollera just NU. En av mina vänner som är förtjust i ärtsoppa tycker sig ha märkt att den numera existerande snabb-ärtsoppan INTE får samma (goda) smak som den korekta ärtsoppan!  Är detta riktigt? Har näringsvärdet försämrats på samma/liknande sätt som i fallet "potatis?" Jag är själv ingen finsmakare ; all färdig mat är god, i varje fall ätbar, och födans nytta går när det gäller mig, före dess smak! Jo, visst är vissa rätter godare än andra, det medges.

Hälsningar från snöigt Småland!  W  H.

Hej, jo det stämmer att ärterna har skalats och behandlats innan (minns inte om det var ånga som du sa, men troligtvis). Jag kände ingen större smakskillnad måste jag säga och man måste inte skumma av och lyfta ut skal som med vanliga ärter. Om man har bråttom duger det allt tycker jag, men annars föredrar jag obehandlade ekologiska ärter.
V-kaos gillar historiskt återskapande, Permakultur, odling i upphöjda bäddar, hantverk, vackra kallblodshästar och akademisk ridkonst, tidig musik, black metal och mycket mycket mer. Driver bloggen http://www.hyperbrain.me

Wernher Hingsk

  • Gäst
SV: Snabbärtsoppa.
« Svar #6 skrivet: 07 jan-10 kl 10:27 »
Hej, "V-kaos!" Tack för ditt svar! Intressant att Du skriver :".... man måste inte skumma av och lyfta ut skal som med vanliga ärter."  Jag har aldrig provat att skumma bort skalen!
Jag undrar också om inte min kamrat fick något annorlunda smak på soppan genom att koka den på skinkspad!  Men jag tyckte den var god i alla fall!  Hälsningar! (det snöar fortfarande)  W H.

V-kaos

  • Inlägg: 175
    • Övriga världen
    • http://www.hyperbrain.me
SV: Snabbärtsoppa.
« Svar #7 skrivet: 07 jan-10 kl 13:09 »
Hehe, nja man måste ju inte göra det förstås, men det är rekommenderat. Jag brukar också "fuska" och låta skalen vara kvar. De gör mig ingenting - bara mer att tugga på. Menar mer att det är den främsta skillnaden, att snabbärterna inte har något skal som lossnar och flyter upp.
Skinkspad låter smart. Om jag har det tillgängligt någon gång ska jag prova det. Brukar bli lite för svag fläsksmak annars så det är säkert en bra lösning.
V-kaos gillar historiskt återskapande, Permakultur, odling i upphöjda bäddar, hantverk, vackra kallblodshästar och akademisk ridkonst, tidig musik, black metal och mycket mycket mer. Driver bloggen http://www.hyperbrain.me

Ebba G

  • Inlägg: 8
    • Jämtland
SV: Snabbärtsoppa.
« Svar #8 skrivet: 26 feb-10 kl 19:42 »
Snabbärtsoppa!! ! Vad är det??? En himla god ärtsoppa brukar gubben göra på gröna ärtor. Blötlägges under natten. Använd rökt bog (hyfsat billigt) rensa bort fläsket och tärna det och lägg också i benet och svålen, låt alltsammans koka 4 timmar, sköter sig självt. Salta efter smak och lägg i lite hel kryddpeppar (använd tesil till så slipper man spotta pepparkorn på varann) Vansinnigt god, längtar redan efter den...
Bor med på landet "Hook" och tonåringar, hundar, katter och ett helt gäng möss i uthusen. Vill ha genbanksanslutna klövsjöfår och hedemorahöns till att börja med. Och sen vill jag ha........

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
SV: Snabbärtsoppa.
« Svar #9 skrivet: 03 mar-10 kl 10:33 »
Man vet ju inte riktigt vad som är i korvar och processade ärtor. Någon gång har man ju tid, och då gör man en storsats, som man fryser in, och kommer man bara ihåg att ta ur frysen, blir det inte så många långkok.

Ärtsoppa är en av de rätter som bara blir bättre av att kokas i storsats, och värmas upp igen.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

V-kaos

  • Inlägg: 175
    • Övriga världen
    • http://www.hyperbrain.me
SV: Snabbärtsoppa.
« Svar #10 skrivet: 04 mar-10 kl 16:05 »
Japp, precis som de flesta andra soppor. Åtminstone mer rustika sådana med rotfrukter (med eller utan kött) är utmärkta att värma igen och får mer smak om man låter dem stå en dag eller två i kylen först (eller fryser in). Samma sak med kryddstarka curryrätter.

Klart bättre än att fuska med snabbvarianter så det håller jag med om.
V-kaos gillar historiskt återskapande, Permakultur, odling i upphöjda bäddar, hantverk, vackra kallblodshästar och akademisk ridkonst, tidig musik, black metal och mycket mycket mer. Driver bloggen http://www.hyperbrain.me

Gröfre Slissing

  • Inlägg: 1631
    • -
SV: Snabbärtsoppa.
« Svar #11 skrivet: 01 maj-17 kl 13:50 »
Hej!
Frågan flyttad till "Klagotråd!"

G S
« Senast ändrad: 02 maj-17 kl 11:08 av Gröfre Slissing »
"Klar låg himlen över viken; solen stekte hett.." ("Vackert väder") (Fröding)
"Tjock låg oljan över viken; ingen stekte fläsk..("Gulfkriget")(Henric Pllebsen)

Håkan B

  • Inlägg: 604
    • Värmland
SV: Snabbärtsoppa.
« Svar #12 skrivet: 01 maj-17 kl 14:15 »
Så lat får man inte bli  ;) bättre att göra storkok och ha i frysen .

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Snabbärtsoppa.
« Svar #13 skrivet: 01 maj-17 kl 15:24 »
Nu verkar inte GoGreen sälja Snabbärtor längre, så kanske det inte var någon hit


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

366 gäster, 4 användare
Lynga, JuliaM, torbjorn, Tiomilaskogen

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superinspirerande! Nu är jag prenumerant!
/ Pia T

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser