Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  gräskarp=ätlig?  (läst 10452 gånger)

greywitch

  • Gäst
gräskarp=ätlig?
« skrivet: 15 jun-05 kl 23:32 »
Läste någon gång någonstans att gräskarp är god....tog det som ett skämt och vandrade vidare.....men nu har jag börjat fundera....går den att äta? hur fiskar man upp sådana.....sätter man grässtrån på metspöt?
Tacksam för all information man kan tänkas få om denna fiskart. Planterade in ett gäng i min damm förra hösten....vill ju gärna veta om de finns kvar och hur jag ska ta reda på det......branddammen är stor och djup.

Jullan

  • Inlägg: 1036
    • Småland
    • Sevedstorp Rådgivning
Re:gräskarp=ätlig?
« Svar #1 skrivet: 14 jul-05 kl 21:18 »
vet inte så noga men prova att sätta ut nät? Har aldrig hört att de ska vara matfiskar, men man äter ju karp i många länder, så varför inte prova??

Neiklot

  • Gäst
Re:gräskarp=ätlig?
« Svar #2 skrivet: 14 jul-05 kl 22:33 »
Jag kommer gärna och fiskar upp dina karpar!
(Och visar hur man gör!!)

Karp är gott, både rökt och kokt!


Du fiskar karp med spö, vilket är både roligt och .. roligt! ;D

Man metar karpen!

Med eller utan flöte, (med flöte är enklast!), bete kan vara konserverade  ärtor/majs eller dyl.



Antalhorvath

  • Inlägg: 10
    • Västergötland
SV: gräskarp=ätlig?
« Svar #3 skrivet: 01 dec-15 kl 13:02 »
Gräskarp gör nytta i överväxta vattendrag och sjöar, dammar. Det är också en god matfisk. Vill du få tag på gräskarp? Kolla www.hh-ss.se
Gräskarp fiskar du med majs, tomat, kokta morötter, kokt potatis till och med med äpple.

Nilsson

  • Inlägg: 100
SV: gräskarp=ätlig?
« Svar #4 skrivet: 08 jul-18 kl 16:31 »
Det här är ju en gammal tråd men någon kanske läser ändå.
Är det verkligen ekonomiskt att äta gräskarp?  Don ör väl väldigt dyra?

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: gräskarp=ätlig?
« Svar #5 skrivet: 08 jul-18 kl 18:35 »
Det här är ju en gammal tråd men någon kanske läser ändå.
Är det verkligen ekonomiskt att äta gräskarp?  Don ör väl väldigt dyra?

Gräskarp är inte särskillt dyrt och väldigt lätt att odla. Vanlig karp kostar under 100 kr per kilo. Skall det bli billigare att föda upp själv så krävs gott om billigt foder.

Värt att nämna: det är i Sverige förbjudet att plantera ut karp i naturliga sjöar och dammar utan tillstånd från länsstyrelsen.

Mvh
Magnus

 

Nilsson

  • Inlägg: 100
SV: gräskarp=ätlig?
« Svar #6 skrivet: 16 jul-18 kl 20:45 »
Gräskarp är inte särskillt dyrt och väldigt lätt att odla. Vanlig karp kostar under 100 kr per kilo. Skall det bli billigare att föda upp själv så krävs gott om billigt foder.

Värt att nämna: det är i Sverige förbjudet att plantera ut karp i naturliga sjöar och dammar utan tillstånd från länsstyrelsen.

Mvh
Magnus

Skulle det fungera att odla i tank inne för matproduktion i så fall?

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: gräskarp=ätlig?
« Svar #7 skrivet: 16 jul-18 kl 22:00 »
Skulle det fungera att odla i tank inne för matproduktion i så fall?

Absolut. Men det är ena riktiga skitgrisar, smarta filteranläggningar krävs för att driva upp dem i storlek. För inomhus produktion av fisk tror jag mer på tilapia. De växer till full storlek på en sommar, är mindre känsliga och äter svävalgerna.

Mvh
Magnus

Skogsvilde

  • Inlägg: 16854
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: gräskarp=ätlig?
« Svar #8 skrivet: 16 jul-18 kl 22:24 »
Det torde fungera ganska bra.
Man använder visserligen regnbågslax hos Pecka och han odlar tomater.
i Storbritannien har jag sett kombinationen med vattenkrasse och i det fallet tror jag det var karp.

http://www.mynewsdesk.com/se/norrlandsfonden/pressreleases/fiskodlade-tomater-fraan-haernoesand-finns-snart-paa-matborden-1842564
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Nilsson

  • Inlägg: 100
SV: gräskarp=ätlig?
« Svar #9 skrivet: 22 jul-18 kl 23:48 »
Absolut. Men det är ena riktiga skitgrisar, smarta filteranläggningar krävs för att driva upp dem i storlek. För inomhus produktion av fisk tror jag mer på tilapia. De växer till full storlek på en sommar, är mindre känsliga och äter svävalgerna.

Mvh
Magnus
Frågan är hur bra det går att sälja tiapila. Vet folk vad det är?

Nilsson

  • Inlägg: 100
SV: gräskarp=ätlig?
« Svar #10 skrivet: 22 jul-18 kl 23:50 »
Det torde fungera ganska bra.
Man använder visserligen regnbågslax hos Pecka och han odlar tomater.
i Storbritannien har jag sett kombinationen med vattenkrasse och i det fallet tror jag det var karp.

http://www.mynewsdesk.com/se/norrlandsfonden/pressreleases/fiskodlade-tomater-fraan-haernoesand-finns-snart-paa-matborden-1842564

Peckas är ju ett spännande bolag, har lite aktier där, men jag tänkte nog i så fall odla lite fisk i betydigt mindre skala.

kretslopp

  • Inlägg: 2244
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: gräskarp=ätlig?
« Svar #11 skrivet: 23 jul-18 kl 15:15 »
När jag var liten fångades sutare i en dyig sjö. Om den tillagades direkt så smakade den dy. Men om den förvarades (levande) i ett badkar eller annat kar med vatten ett dygn innan den blev mat så försvann dysmaken.
kretslopp

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: gräskarp=ätlig?
« Svar #12 skrivet: 24 jul-18 kl 16:13 »
Frågan är hur bra det går att sälja tiapila. Vet folk vad det är?

Det går att sälja tilapia. I Sverige är jag övertygad om att tilapia säljs i mycket större mängd än karp. Den industri producerade tilapia finns i en massa billiga färdigrätter, panerad fisk, fiskgratäng, fiskpinnar osv. En ekologiskt producerad tilapia kräver dock ett annat segment. Den är mycket dyrare, men också mycket godare. Säljargumenten bör ligga kring den miljösmarta produktionen, inte priset.

Mvh
Magnus

Nilsson

  • Inlägg: 100
SV: gräskarp=ätlig?
« Svar #13 skrivet: 26 jul-18 kl 23:43 »
Det går att sälja tilapia. I Sverige är jag övertygad om att tilapia säljs i mycket större mängd än karp. Den industri producerade tilapia finns i en massa billiga färdigrätter, panerad fisk, fiskgratäng, fiskpinnar osv. En ekologiskt producerad tilapia kräver dock ett annat segment. Den är mycket dyrare, men också mycket godare. Säljargumenten bör ligga kring den miljösmarta produktionen, inte priset.

Mvh
Magnus
Intressant.  Viste inte att det fanns i färdigrätter.  Äter inget sånt.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

331 gäster, 3 användare
xaelanar, von tratt, Tur-Johan

* Forum

* Om tidningen Åter



- Dessa välarbetade tidningar ger stor inspiration till att klara sig själv.!
/Inspiration

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser