Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Förslag på uppvärmning.  (läst 5792 gånger)

Väinämöinen

  • Gäst
Förslag på uppvärmning.
« skrivet: 02 nov-07 kl 20:11 »
Jag har en sovplats i en byggnad som är nån slags Kåta eller Yurta men mycket större. Den är rund till formen med en eldstad i mitten. Den är byggd i trä och vi har isolerat den med asfaltspapp och håller på att isolera den med torv.

Problemet är att byggnaden är så stor att värmen från elden inte når fram till sovplatsen. Just nu går det bra med sovsäck och renhud. Problemet är att jag får lite klaustrafobi av att sova i en sovsäck som är stängd.

Jag kan inte heller ha en eld brevid min sovplats eftersom rökhålet är för långt ifrån. Jag ska bygga en säng så att jag kommer upp från marken.  

Är det nån som har förslag på nån fiffig form av uppvärmning bara över natten (som inte innebär brandfara och rök.)

Eulalia

  • Gäst
Re:Förslag på uppvärmning.
« Svar #1 skrivet: 02 nov-07 kl 23:35 »
wow  :o gillar det! ett liknande tips är vattenflaskor..men tror fanken att tegestenar håller värmen bättre!

Ett annat tips är att göra tygtak och gardiner till din sovalkov...låt det stå öppet och suga åt sig av eldvärmen under dagen. ¨Stäng till gardinerna på natten så att värmen hålls kvar, och din kropp avger ju också lite värme... elden i stora rummet falnar väl ibland?
« Senast ändrad: 02 nov-07 kl 23:35 av Eulalia »

Väinämöinen

  • Gäst
Re:Förslag på uppvärmning.
« Svar #2 skrivet: 02 nov-07 kl 23:38 »
Lägg tegelstenar eller stenar intill elden och låt dem värmas upp. Linda in i handduk eller filt och ta med in under täcket. Håller varmt i flera timmar. Låt ständigt nya stenar ligga på uppvärmning vid elden och byt ut om du börjar frysa.



Det är en bra idé. Jag ska ju bygga en säng och funderar på att bygga en ram som jag kan ha stenarna på (så jag slipper ligga på dom).
« Senast ändrad: 02 nov-07 kl 23:54 av Väinämöinen »

Väinämöinen

  • Gäst
Re:Förslag på uppvärmning.
« Svar #3 skrivet: 02 nov-07 kl 23:41 »
wow  :o gillar det! ett liknande tips är vattenflaskor..men tror fanken att tegestenar håller värmen bättre!

Ett annat tips är att göra tygtak och gardiner till din sovalkov...låt det stå öppet och suga åt sig av eldvärmen under dagen. ¨Stäng till gardinerna på natten så att värmen hålls kvar, och din kropp avger ju också lite värme... elden i stora rummet falnar väl ibland?

Förra gången hade vi eldvakt hela natten efter ett tag. Det blev faktiskt varmare (och inte lika rå luft) men inte tillräckligt. Tygtak och gardiner är också en bra idé. Som ett litet tält.
« Senast ändrad: 02 nov-07 kl 23:42 av Väinämöinen »

Filip Skräplund

  • Inlägg: 4577
Re:Förslag på uppvärmning.
« Svar #4 skrivet: 03 nov-07 kl 00:00 »
Eldvakt är nog nödvändigt.
Gör som ett litet tält nära eldstaden så ni får maximal nytta av strålningsvärmen.
Ev skärma av eldstaden på motsatta sidan med plåtar eller nåt, så att värmen reflekteras mot sovplatsen.
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Väinämöinen

  • Gäst
Re:Förslag på uppvärmning.
« Svar #5 skrivet: 03 nov-07 kl 00:59 »
Vi är såpass mycket folk att vi inte alla får plats att sova runt eldstaden. Nu verkar jag vara en av dom som är mest frusen så visst kan jag lägga mig vid elden (som jag gjorde sista natten förra gången) men jag vill ändå  försöka hitta en lösning så jag kan sova på min egen sovplats. Jag tror med torven, värmestenar, renskinn, filtar, tygtak(vägg), gardiner, eld, raggsockar, långkalsonger, en varm tröja och några filtar ska jag nog klara mig.

Filip Skräplund

  • Inlägg: 4577
Re:Förslag på uppvärmning.
« Svar #6 skrivet: 03 nov-07 kl 10:42 »
Skaffa frigolit hos nån vitvaruförsäljare och isolera en liten koja med den.
Funkar bra för uteliggare också (har ej testat själv :P)
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Jorlan

  • Inlägg: 230
    • Skåne
Re:Förslag på uppvärmning.
« Svar #7 skrivet: 03 nov-07 kl 11:17 »
Du skriver inte hur golvet ser ut? Ett stort steg på vägen kan vara att isolera sovplatsen från golvet. Inte bara från kylan i marken, utan även från att din kroppsvärme ska sippra ut.

Är det en öppen eldstad? Eller en kamin? Öppen eld är ju inte det mest energieffektiva som finns. En kamin ka man experimentera lite med syretillförsel och liknande, för att få bättre förbrännig och mer värme. Har man öppen eld för mysfaktorn, kan man komplettera med en kamin för värmen?

Blomme

  • Gäst
Re:Förslag på uppvärmning.
« Svar #8 skrivet: 03 nov-07 kl 15:35 »
En gasolvärmare är billigt och varmt.

Väinämöinen

  • Gäst
Re:Förslag på uppvärmning.
« Svar #9 skrivet: 05 nov-07 kl 12:15 »
Du skriver inte hur golvet ser ut? Ett stort steg på vägen kan vara att isolera sovplatsen från golvet. Inte bara från kylan i marken, utan även från att din kroppsvärme ska sippra ut.

Det finns inget golv. Bara bar mark som jag har lagt granris och renskinn på. Därför ska jag bygga en säng. Eller menar du att jag borde isolera från sängen ner till golvet? Det kanske är en bra idé, sängen kommer att bli ganska låg.

Citera
Är det en öppen eldstad? Eller en kamin? Öppen eld är ju inte det mest energieffektiva som finns. En kamin ka man experimentera lite med syretillförsel och liknande, för att få bättre förbrännig och mer värme. Har man öppen eld för mysfaktorn, kan man komplettera med en kamin för värmen?

Vi har öppen eldstad och har pratat om att fixa kamin men vi la ner den idén eftersom stämningen är viktigt för själva projektet.

Hasse

  • Gäst
Re:Förslag på uppvärmning.
« Svar #10 skrivet: 05 nov-07 kl 12:25 »
Hur fungerar det nu för er med rök och kolmonoxid? Någon som hostar? Eller går röken (och värmen) fort ut genom rökhålet?

För länge länge sedan, när man inte hade skorsten utan bara ett rökhål, såg man till att begränsa hålet så att det blev en rejäl kudde med rök och värme i taket, som sedan strålade ner värmen till stackars hostande människor på golvet.

Jag tycker det är en jättedålig idé att bo på det här sättet. Om ni vill ha varmt med öppen eld måste ni minska ventilationen på natten och får då ta risken med rök och kolmonoxidförgiftning. Annars får ni ha bra ventilation och frysa.

Filip Skräplund

  • Inlägg: 4577
Re:Förslag på uppvärmning.
« Svar #11 skrivet: 05 nov-07 kl 12:35 »
Javee, gör kåtan till ett rökpörte.
Borde passa en finne som hand i handske.
Eller rökpastu.
Så kan ni springa kåta in och kåta ut.

http://sv.wikipedia.org/wiki/R%C3%B6kstuga

http://www.kilen.fi/page.php?l=1&c=3&p=13
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Eulalia

  • Gäst
Re:Förslag på uppvärmning.
« Svar #12 skrivet: 05 nov-07 kl 13:33 »
 ;D

Även om ni avsagt er kamin för stämningens skull, kanske ni ska bygga upp nån eldstad i sten.
Eller mer som en häll..som magasinerar värmen och kan stråla även om elden skulle råka slockna?
« Senast ändrad: 05 nov-07 kl 13:36 av Eulalia »

Väinämöinen

  • Gäst
Re:Förslag på uppvärmning.
« Svar #13 skrivet: 05 nov-07 kl 13:40 »
Hur menar du då? Vi har ju en eldstad med stenar runt. Eller menar du att vi ska bygga upp den med sten som en slags spis?

Jag tycker att det är lite för mycket fokus på elden som primär värmekälla.

Nu fick jag ett förslag från en email-lista om att ha en hink med fuktig sågspån med en veke i mitten som man tänder på natten. Personen skrev att det gör dom i Afganistan där det kan bli 40 grader kallt på natten.
« Senast ändrad: 05 nov-07 kl 13:44 av Väinämöinen »

Eulalia

  • Gäst
Re:Förslag på uppvärmning.
« Svar #14 skrivet: 05 nov-07 kl 13:46 »
ja precis, att ni bygger upp eldstaden lite, då blir stenen under värmemagasin.
och ska man spåna vidare, så skulle jag bygga ett helt golv av sten, med rökgångar i...men överkurs va?


Citera
Jag tycker att det är lite för mycket fokus på elden som primär värmekälla.

hur menar du då?

ok andra värmekällor: du kan få ett gäng katter att värma fötterna med  ;)
Och vad sägs om att ha nån slags yta på utsidan av kåtan som suger åt sig solvärmen? Vad har ni i nuläget?

Filip Skräplund

  • Inlägg: 4577
Re:Förslag på uppvärmning.
« Svar #15 skrivet: 05 nov-07 kl 13:48 »
Sågspån i Afghanistan måste väl va bra sällsynt.

Jajustde, en sån där reflekterande "rymdfilt" kanske vore nåt.
Jag kände en kille som bodde bland indianerna i Peru, han sov med en sån över sovsäcken under kalla nätter,
det blev nästan för varmt.
« Senast ändrad: 05 nov-07 kl 13:53 av zeke »
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Hasse

  • Gäst
Re:Förslag på uppvärmning.
« Svar #16 skrivet: 05 nov-07 kl 13:56 »
Om ni vill leva vääääldigt ursprungligt, kan ni göra som dom gjorde i Norrland för 9000 år sedan: Bygg ett långhus i en sluttning. Mura en rökgång av sten i/under golvet från den ena änden till den andra. Tänd en eld i den övre öppningen så det blir drag nerifrån. Tänd en eld i den nedre öppningen. Njut av värmen som lagras i stenarna i rökgången!

Väinämöinen

  • Gäst
Re:Förslag på uppvärmning.
« Svar #17 skrivet: 05 nov-07 kl 14:09 »
ja precis, att ni bygger upp eldstaden lite, då blir stenen under värmemagasin.

ok. det är en bra idé.

Citera
och ska man spåna vidare, så skulle jag bygga ett helt golv av sten, med rökgångar i...men överkurs va?

finns inte tid för sånt. men det är en bra idé till senare.

Citera
hur menar du då?

jag menar att min idé var att kompletera den värmen man redan får från elden med några smarta lösningar (som värmestenar).

Citera
ok andra värmekällor: du kan få ett gäng katter att värma fötterna med  ;)

det låg en jättestor ekorre i en av sängarna för nån dag sen fick jag höra. jag kanske kan ligga och gosa med den.

Citera
Och vad sägs om att ha nån slags yta på utsidan av kåtan som suger åt sig solvärmen? Vad har ni i nuläget?

vi har asfaltspapp och håller på att bygga på med torv.
« Senast ändrad: 05 nov-07 kl 14:16 av Väinämöinen »

sivan48

  • Inlägg: 516
    • Uppland
Re:Förslag på uppvärmning.
« Svar #18 skrivet: 05 nov-07 kl 14:11 »
Låter som en bra tanke Hasse?
En horisontal rökgång,hur skulle det funka med draget då ? Kanske nån fläkt,eller så?

Vet du kanske om metoden finns beskriven någonstans?
De gamla, ursprungliga metoderna är ju oftast de bästa...Kanske då i mix med ny teknik...

Hasse

  • Gäst
Re:Förslag på uppvärmning.
« Svar #19 skrivet: 05 nov-07 kl 14:53 »
Draget får man alltså dels genom att man bygger i en sluttning och dels genom att ha en eld i den övre änden. Jag har inte sett någon bruksanvisning, det är ju 9000 år sedan.

Filip Skräplund

  • Inlägg: 4577
Re:Förslag på uppvärmning.
« Svar #20 skrivet: 05 nov-07 kl 17:04 »
Gamla tiders sängar, såna där man kan se på t ex Skansen, väggfasta och korta så man måste sova halvsittandes,
brukar ju ha luckor ut mot rummet och en sänghimmel, där man kunde hänga upp säckväv? och lägga filtar och annat ovanpå,
då det var som kallast.
Med ett sånt krypin och sen några varma stenar därtill så kanske vinterkylan gick att uthärda även om det var is på vattenhinken.
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Väinämöinen

  • Gäst
Re:Förslag på uppvärmning.
« Svar #21 skrivet: 05 nov-07 kl 17:30 »
Det där med varma tegelstenar under täcket, var mycket vanligt under första hälften av förra århundradet.
Jag och mina syskon har själv levt under sådana förhållanden där det ofta var nollgradigt i sovrummen under nätterna. Ingen centralvärme eller någon som helst uppvärmning förekom. Murstocken som gick genom övervåningen kunde sprida lite värme och oftast hålla temperaturen över nollstrecket.
I vedspisens ugnar och på den, staplades under kvällarna mängder av tegelstenar för uppvärmning. Dessa användes senare under natten för att värma i sängarna. Ofta räckte det med en eller två riktigt heta stenar nere vid fötterna för att hålla behaglig värme. Fler behövdes dock när det var riktigt blåsigt och bitande kallt ute. Varma inlindade stenar skall man ha mellan täcket och madrassen, inte under madrassen. Dessa stenar byttes ibland ut av våra föräldrar som gick runt på natten och skiftade stenarna. På så vis slapp man gå upp och släppa ut den värmen som bildats under täcket.
Givetvis överlever man i den temperaturen även utan stenar. De användes som ren lyx. Många familjer gjorde sig aldrig sådant besvär för sina barn. Rimfrost runt näsan var inget ovanligt, berättades det senare i skolan.
Att bädda ner sig alltför tätt kan lätt medföra att det blir fuktigt och man fryser då lättare. Luftning under madrassen eller sängen bör man nog ha.
Hur klarade du natten Väinämöinen? Berätta gärna lite vad ni gör och varför ni bor i kåta :)

Det var shysst att läsa om dina egna erfarenheter. Hur upplevde du det? Tyckte du att det var jobbigt med kylan eller var det så att du inte visste något annat? Jag menar, det är lätt att tycka det så fantastiskt och ursprungligt när man är en turist som jag... :-[

Vi ska ut igen om några veckor när det är fullmåne och va där i en vecka. Det är en del i ett projekt med en teatergrupp. Jag vill inte berätta för mycket eftersom jag känner att det tar bort magin i det vi håller på med men jag kan nämna att vi har ingen tillgång till TV, internet, mobiltelefoner (förutom en i nödfall), tidningar eller klockor under den tiden.  

Eulalia

  • Gäst
Re:Förslag på uppvärmning.
« Svar #22 skrivet: 05 nov-07 kl 20:44 »
hmmmm!  :o
Väinämöinen, slå två flugor i en smäll : gör en kokgrop under din säng. På dagen värmer du stenar, massor med stenar vid en utomhuseld ..sen på kvällen bär du in dem till din kombinerade kokgrop/säng. Slänger i nåt gott (inslaget i folie eller hur man nu lagar mat i kokgrop) lägger på nåt slags skydd, sedan ditt sänggaller, madrass och voila! du sover varm o trygg, och på morgonen har du varm frukost   ;D
« Senast ändrad: 05 nov-07 kl 20:45 av Eulalia »

Väinämöinen

  • Gäst
Re:Förslag på uppvärmning.
« Svar #23 skrivet: 05 nov-07 kl 21:01 »
hmmmm!  :o
Väinämöinen, slå två flugor i en smäll : gör en kokgrop under din säng. På dagen värmer du stenar, massor med stenar vid en utomhuseld ..sen på kvällen bär du in dem till din kombinerade kokgrop/säng. Slänger i nåt gott (inslaget i folie eller hur man nu lagar mat i kokgrop) lägger på nåt slags skydd, sedan ditt sänggaller, madrass och voila! du sover varm o trygg, och på morgonen har du varm frukost   ;D

Jag hade faktiskt nån sån idé sen en person berättade hur mysigt och varmt det var att sitta på en säng med varma grytor under.

Väinämöinen

  • Gäst
Re:Förslag på uppvärmning.
« Svar #24 skrivet: 05 nov-07 kl 21:02 »
Fast jag har ju förstås hört betydligt värre berättelser från svinkalla Finland, om femton personer eller så, i ett rum och i samma säng för att inte frysa ihjäl ;D

Tell me about it. Jag bodde ett år i norra finland som tolvåring. men vi hade i alla 14 grader varmt inomhus.
« Senast ändrad: 05 nov-07 kl 21:02 av Väinämöinen »


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

331 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Underbar tidning eftet att jag läst flera nummer hos en väninna är det nu dags för egen prenumeration
/lena S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser