Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur mkt ved bör jag beställa? Och lite andra funderingar [emoji848]  (läst 6806 gånger)

Gurkmeja

  • Gäst
Tabellen ska man nog ta med en mycket stor nypa salt. Värmevärdet per enhet vikt är i stort sett samma för all ved, sen beror det på hur kompakt och tung veden är, hur stort värmevärdet per volym blir. Snabbvuxna porösa träd får sämre värmevärde (men brinner fortare och ger tillfälligt högre effekt) än senvuxna träd av samma slag.  Ved från grenar är ofta mer kompakt än ved från stammen.
Olika träslag har ju också diverse andra egenheter, som finns väl beskrivna i tidigare trådar här på forumet, som man bör ta hänsyn till.

En stor fördel med de lätta träslagen är att de brukar vara lätta att tända och elden tar sig fort. De är alltså bra att ha om man snabbt ska få varmt i ett utkylt hus eller som kaffeved på morgonen. Men tyngre ved är enklare att få att brinna länge utan att man behöver "surelda", så om det gäller att hålla värmen uppe i ett hus som redan är uppvärmt, och inte lägga alltför mycket arbete på eldningen, så kan de vara att föredra då.

I varje fall så krävs det att man lär känna sina eldstäder och hur de fungerar med olika slags ved, för att kunna elda optimalt. Räkna med att skaffa erfarenheter under den första vintern i torpet och använd dem vid nästa års vedaffärer! En annan viktig sak är att komma fram till hur grov- eller finkluven ved som fungerar bäst på respektive ställe, och se till att man får veden kapad i lagom längd för respektive eldstad.
Ja, denna vinter blir sannerligen att testa sig fram till vad som funkar & lära. Ja, inte bara i vinter för den delen. Nya utmaningar, nya lärdomar. Det blir bra det

Postat med Alternativ.nu´s app


Lingonberry

  • Gäst
Torpet är av timmer med en utvändig panel. Då finns nog inga spån emellan? Timmerväggarna under lär vara lerklinade. Iaf är en "mellanvägg" på övervåningen blottad. Den är huggen i för lerklining.
Det finns en bild på vedbon. Den har inte blivit förevigad så mkt av ngn anledning

Mitt torp är också timrat med lerklining och eftersom det stått tomt sedan 50-talet, så var det galet fuktigt första vintern. Så ha gott om ved om ditt torp inte bebotts på höst och vintern på länge (fuktig luft känns kallare) och rejält med ylletröjor, yllemössor, torgvantar osv. Och ta inte dit något som är känsligt för fukt, min symaskin rostade sönder invändigt den vintern.

mattias_33

  • Inlägg: 1256
    • Hälsingland
Torpet är av timmer med en utvändig panel. Då finns nog inga spån emellan? Timmerväggarna under lär vara lerklinade. Iaf är en "mellanvägg" på övervåningen blottad. Den är huggen i för lerklining.
Det finns en bild på vedbon. Den har inte blivit förevigad så mkt av ngn anledning

Postat med Alternativ.nu´s app


Däri kan du ställa trädgårdsmöbeln och gräsklipparen. Men inte ved. Höns skulle trivas däri.
Om du ska ha ved däri bör den vara torr först. Och lägga en bra pressening på taket. Ser ut att kunna läcka fint.
Ska veden torka bra så tänk dig en hundgård. Fast med plåttak. Sen när den är torr kan du flytta in den i den dära timmerhuset.
Målet är att inte slita ut sig i förtid med att jobba åt nån annan.

Gurkmeja

  • Gäst
Mitt torp är också timrat med lerklining och eftersom det stått tomt sedan 50-talet, så var det galet fuktigt första vintern. Så ha gott om ved om ditt torp inte bebotts på höst och vintern på länge (fuktig luft känns kallare) och rejält med ylletröjor, yllemössor, torgvantar osv. Och ta inte dit något som är känsligt för fukt, min symaskin rostade sönder invändigt den vintern.
Men oj! om symaskinen rostar sönder...då är det fuktigt

Postat med Alternativ.nu´s app


Gurkmeja

  • Gäst
Däri kan du ställa trädgårdsmöbeln och gräsklipparen. Men inte ved. Höns skulle trivas däri.
Om du ska ha ved däri bör den vara torr först. Och lägga en bra pressening på taket. Ser ut att kunna läcka fint.
Ska veden torka bra så tänk dig en hundgård. Fast med plåttak. Sen när den är torr kan du flytta in den i den dära timmerhuset.
Tänkte den skulle renoveras vad det lider, men just nu får den stå. Måste väl vara bättre att ha veden i sädesmagasinet? Några höns vill jag ha så småningom. Men först då jag har ordnat ett mer ombonat & mysigt hus, det ska va gott att leva, för alla Blir nog vedbod där igen efter en ev upprustning. Kanske hittar jag på ngt annat åt hönsen. Funderar på möjligheter att hålla fräscht & lättstädat åt dem...2 på ngt sätt identiska hönshus som kan alterneras kanske .

Postat med Alternativ.nu´s app


Gurkmeja

  • Gäst
Däri kan du ställa trädgårdsmöbeln och gräsklipparen. Men inte ved. Höns skulle trivas däri.
Om du ska ha ved däri bör den vara torr först. Och lägga en bra pressening på taket. Ser ut att kunna läcka fint.
Ska veden torka bra så tänk dig en hundgård. Fast med plåttak. Sen när den är torr kan du flytta in den i den dära timmerhuset.
Jag missade....torkar den inte i magasinet?  Är det för tätt ändå? Torra veden jag köper får in i magasinet isf då, och det som blir från tomten får torka ute luftigt under tak..

Postat med Alternativ.nu´s app


bergshyddan

  • Inlägg: 12
    • Småland
Det är verkligen konstigt att ingen tillverkare snappat upp på att en hel del folk i äldre hus skulle vilja ha ett annat utseende på elspisarna, typ att de ser lite ut som gjutjärnsspisar. Finns lite äldre stil när det gäller gasspisar, men gasugnar är så värdelösa.

Jag har tänkt det samma om alla fula luftvärmepumpar, dom passar varken in på gamla eller nya hus. Började skissa på lite roligare modeller för några år sedan, kanske ska ta upp idén igen.

Nina W

  • Inlägg: 3982
    • Värmland
Tabellen ska man nog ta med en mycket stor nypa salt. Värmevärdet per enhet vikt är i stort sett samma för all ved, sen beror det på hur kompakt och tung veden är, hur stort värmevärdet per volym blir. Snabbvuxna porösa träd får sämre värmevärde (men brinner fortare och ger tillfälligt högre effekt) än senvuxna träd av samma slag.  Ved från grenar är ofta mer kompakt än ved från stammen.
Olika träslag har ju också diverse andra egenheter, som finns väl beskrivna i tidigare trådar här på forumet, som man bör ta hänsyn till.

En stor fördel med de lätta träslagen är att de brukar vara lätta att tända och elden tar sig fort. De är alltså bra att ha om man snabbt ska få varmt i ett utkylt hus eller som kaffeved på morgonen. Men tyngre ved är enklare att få att brinna länge utan att man behöver "surelda", så om det gäller att hålla värmen uppe i ett hus som redan är uppvärmt, och inte lägga alltför mycket arbete på eldningen, så kan de vara att föredra då.

I varje fall så krävs det att man lär känna sina eldstäder och hur de fungerar med olika slags ved, för att kunna elda optimalt. Räkna med att skaffa erfarenheter under den första vintern i torpet och använd dem vid nästa års vedaffärer! En annan viktig sak är att komma fram till hur grov- eller finkluven ved som fungerar bäst på respektive ställe, och se till att man får veden kapad i lagom längd för respektive eldstad.

-Tyvärr är det inte kilopris på ved utan kubikpris och jag tycker tabellen ser ut att stämma, utifrån min erfarenhet.

Gurkmeja

  • Gäst
Jag har tydligen en 16A säkring.
Fick min första elräkning nyss (för 3 v förbrukning),
Kostnaden för elhandeln var så låg att den skulle tillföras nästa faktura. Destå intressantare läsning var fakturan från Vattenfall som är Elnäts ägare..bara just delen för avgift för abonemanget hos dem ligger på 3464 kr per år. I proportion till förbrukningen av elen såg det ju löjligt ut.

Hur mkt kan det kosta att få upp solpanel för att driva runt vattenpump, en kombi kyl/frys & ladda mobilen?

Jag kan väl misstänka att abonnemangskostnaden kan bero på att detta levereras till mig långt ute i skogen. Dvs, jag har inga grannar dit elledningen fortsätter. Har en stolpe precis mitt på tomten (helt sanslös placering) som blir ett framtida projekt att få väck...

Postat med Alternativ.nu´s app


ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
Här uppe tar vattenfall 4080 kr/år för abonnemanget, så ditt är billigare av nån anledning

Vad får du betala i elöverföring? Här är det 27,20 öre/kWh
Vad är det för energiskatt? Här är det 23,50 öre/kWh

Alla priser är + moms 25%

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
Hur mkt kan det kosta att få upp solpanel för att driva runt vattenpump, en kombi kyl/frys & ladda mobilen?

Bättre att tala om solcell istället för solpanel. När folk säger solpanel vet man aldrig om de menar solcell (för elproduktion) eller solfångare (för att värma luft eller vatten).

Med dina tilltänkta belastningsobjekt så är det nog kyl/frys som kan få kostnaderna att dra iväg mest, eftersom den är ständigt igång och förbrukar energi, medeleffekten per dygn blir alltså förhållandevis stor.  När det gäller vattenpumpen kan det bli en del besvär med den kortvariga startströmmen som den tar varje gång den ska komma igång, i synnerhet om det är en billig enfasdriven pumpautomat. Mobilladdning är helt försumbar jämfört med de andra belastningarna, likaså måttlig belysning inomhus.

Tänk på att du förmodligen inte bara vill ha ström klara sommardagar då solcellerna producerar som mest, utan att du måste dimensionera anläggningen så att du klarar dig någorlunda även då det är som mörkast på vintern (förvisso går det ju att klara sig utan kyl och kanske även frys då), eller under en regnig höst då det är genommulet och solcellerna knappt producerar något alls på flera veckor.

Förutom kostnaden för inköp och installation av anläggningen så får du inte räkna med att den blir helt kostnads- och besvärsfri när den väl är på plats. Saker kommer att gå sönder då och då - t ex pga åska.  Batteribanken har begränsad livslängd, man ska vara glad om den klarar mer än 5 år. Osv osv.

Jag vågar nog påstå att om man redan har indragen el från elnätet, så blir det praktiskt taget aldrig ekonomiskt lönsamt i längden att gå offgrid. Åtminstone inte om man är tvungen att betala för all materiel till offgridanläggningen och inte har egen kompetens att fungera som driftingenjör på heltid.

Gurkmeja

  • Gäst
Elöverföringen är precis samma som din. Men min energiskatt är högre, 33,10 öre/kWh...

Postat med Alternativ.nu´s app


Gurkmeja

  • Gäst
Bättre att tala om solcell istället för solpanel. När folk säger solpanel vet man aldrig om de menar solcell (för elproduktion) eller solfångare (för att värma luft eller vatten).

Med dina tilltänkta belastningsobjekt så är det nog kyl/frys som kan få kostnaderna att dra iväg mest, eftersom den är ständigt igång och förbrukar energi, medeleffekten per dygn blir alltså förhållandevis stor.  När det gäller vattenpumpen kan det bli en del besvär med den kortvariga startströmmen som den tar varje gång den ska komma igång, i synnerhet om det är en billig enfasdriven pumpautomat. Mobilladdning är helt försumbar jämfört med de andra belastningarna, likaså måttlig belysning inomhus.

Tänk på att du förmodligen inte bara vill ha ström klara sommardagar då solcellerna producerar som mest, utan att du måste dimensionera anläggningen så att du klarar dig någorlunda även då det är som mörkast på vintern (förvisso går det ju att klara sig utan kyl och kanske även frys då), eller under en regnig höst då det är genommulet och solcellerna knappt producerar något alls på flera veckor.

Förutom kostnaden för inköp och installation av anläggningen så får du inte räkna med att den blir helt kostnads- och besvärsfri när den väl är på plats. Saker kommer att gå sönder då och då - t ex pga åska.  Batteribanken har begränsad livslängd, man ska vara glad om den klarar mer än 5 år. Osv osv.

Jag vågar nog påstå att om man redan har indragen el från elnätet, så blir det praktiskt taget aldrig ekonomiskt lönsamt i längden att gå offgrid. Åtminstone inte om man är tvungen att betala för all materiel till offgridanläggningen och inte har egen kompetens att fungera som driftingenjör på heltid.
Tack för svar. Då jag verkligen inte är ngt tekniskt underbarn, får eventuella liknande planer läggas på framtiden. Väntar in vintern & ser hur den kommer att te sig.  Folk som köpt solcellspaneler på tyska ebay för en spottstyver & sen lever off grid happy ever after...det kanske ligger lite mer jobb bakom det hela ändå

Postat med Alternativ.nu´s app


 

Gurkmeja

  • Gäst
Bättre att tala om solcell istället för solpanel. När folk säger solpanel vet man aldrig om de menar solcell (för elproduktion) eller solfångare (för att värma luft eller vatten).

Med dina tilltänkta belastningsobjekt så är det nog kyl/frys som kan få kostnaderna att dra iväg mest, eftersom den är ständigt igång och förbrukar energi, medeleffekten per dygn blir alltså förhållandevis stor.  När det gäller vattenpumpen kan det bli en del besvär med den kortvariga startströmmen som den tar varje gång den ska komma igång, i synnerhet om det är en billig enfasdriven pumpautomat. Mobilladdning är helt försumbar jämfört med de andra belastningarna, likaså måttlig belysning inomhus.

Tänk på att du förmodligen inte bara vill ha ström klara sommardagar då solcellerna producerar som mest, utan att du måste dimensionera anläggningen så att du klarar dig någorlunda även då det är som mörkast på vintern (förvisso går det ju att klara sig utan kyl och kanske även frys då), eller under en regnig höst då det är genommulet och solcellerna knappt producerar något alls på flera veckor.

Förutom kostnaden för inköp och installation av anläggningen så får du inte räkna med att den blir helt kostnads- och besvärsfri när den väl är på plats. Saker kommer att gå sönder då och då - t ex pga åska.  Batteribanken har begränsad livslängd, man ska vara glad om den klarar mer än 5 år. Osv osv.

Jag vågar nog påstå att om man redan har indragen el från elnätet, så blir det praktiskt taget aldrig ekonomiskt lönsamt i längden att gå offgrid. Åtminstone inte om man är tvungen att betala för all materiel till offgridanläggningen och inte har egen kompetens att fungera som driftingenjör på heltid.
Idag finns på torpet en Al-KO HW 6000 FMS pump. Verkar ju fungera ok. Om man leker med tanken om en 12 v helautomatisk tryckvattenpump istället, så verkar just en sådan inte vara några stora pengar. Sommaren är ju också den tid panelen för pumpen behöver göra sitt jobb.
Elen behöver dras om i vilket fall som. Sen kan man ju leka med tanken att i framtiden ta en sak i taget så långt man orkar & vill experimentera med det där. Bara för att

Postat med Alternativ.nu´s app


Nina W

  • Inlägg: 3982
    • Värmland
Idag finns på torpet en Al-KO HW 6000 FMS pump. Verkar ju fungera ok. Om man leker med tanken om en 12 v helautomatisk tryckvattenpump istället, så verkar just en sådan inte vara några stora pengar. Sommaren är ju också den tid panelen för pumpen behöver göra sitt jobb.
Elen behöver dras om i vilket fall som. Sen kan man ju leka med tanken att i framtiden ta en sak i taget så långt man orkar & vill experimentera med det där. Bara för att

Postat med Alternativ.nu´s app


Jag hörde på radio en dag att många byter ut all el i gamla hus i onödan. Det är i regel ingen fara med själva ledningarna utan bara med kontakterna och elskåpet - det räcker att byta ut dem. Visst, det kostar en del det också för man får ju tänka på lampkontakter och allt, men det blir i alla fall mindre än om man byter allt.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16854
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
Jag hörde på radio en dag att många byter ut all el i gamla hus i onödan. Det är i regel ingen fara med själva ledningarna utan bara med kontakterna och elskåpet - det räcker att byta ut dem. Visst, det kostar en del det också för man får ju tänka på lampkontakter och allt, men det blir i alla fall mindre än om man byter allt.

Skulle säga ett nja på den.
Om man inte rör i det gamla systemet så håller det bra.
Men när man börjar byta dosor och sånt så faller ledningarnas isolering i allt för många fall i sönder och man får en potentionell risk.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Gurkmeja

  • Gäst
Jag hörde på radio en dag att många byter ut all el i gamla hus i onödan. Det är i regel ingen fara med själva ledningarna utan bara med kontakterna och elskåpet - det räcker att byta ut dem. Visst, det kostar en del det också för man får ju tänka på lampkontakter och allt, men det blir i alla fall mindre än om man byter allt.
Jasså, där ser man..Hade ju varit skönt bara behöva byta kontaktuttagen. Jag ska ta dit en elektriker att kolla upp elen. Ledningarna ser i detta fallet tuvärr rejält ofräscha & läskiga ut. Väldigt krackelerade & så..

Postat med Alternativ.nu´s app


torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
Vad är de gamla ledningarna av för typ?  Tvinnade enledare på porslinsknopp, kuhlo (EKR), eller är de indragna i rör i väggarna?

Kuhloledningar som är så pass moderna att innerledarna har plastisolering (dvs från mitten av 50-talet eller senare) kan man gott ha kvar, men äldre sådana med gummi- eller pappersisolerade innerledare brukar vara så dåliga vid det här laget att de bör bytas.

Är det frågan om en infälld installation med enledare i rör så brukar den som regel vara acceptabel om det är plastisolerade ledare, men äldre tyg- eller gummiisolerade ledare bör bytas.
Infällda installationer av äldre slag där apparatdosorna saknar monteringsringar och kanske inte ens har normala standardmått kan vara rätt irriterande om man ska börja byta vägguttag och strömbrytare - moderna apparater går helt enkelt inte att montera på ett vettigt sätt.

Det kan vara klokt att göra ett isolationsprov på en gammal elanläggning, jag vill dock varna för att anlita en elektriker som inte kan teorierna bakom utan bara vet hur man knappar på ett halvintelligent "användarvänligt" mätinstrument för att få ett ja- eller nej-svar. Sådana mätningar bör göras av en gammal erfaren besiktningsman eller elkraftingenjör som har tillräckligt med omdöme och erfarenhet för att bedöma tveksamma mätvärden.

Gurkmeja

  • Gäst
Vad är de gamla ledningarna av för typ?  Tvinnade enledare på porslinsknopp, kuhlo (EKR), eller är de indragna i rör i väggarna?

Kuhloledningar som är så pass moderna att innerledarna har plastisolering (dvs från mitten av 50-talet eller senare) kan man gott ha kvar, men äldre sådana med gummi- eller pappersisolerade innerledare brukar vara så dåliga vid det här laget att de bör bytas.

Är det frågan om en infälld installation med enledare i rör så brukar den som regel vara acceptabel om det är plastisolerade ledare, men äldre tyg- eller gummiisolerade ledare bör bytas.
Infällda installationer av äldre slag där apparatdosorna saknar monteringsringar och kanske inte ens har normala standardmått kan vara rätt irriterande om man ska börja byta vägguttag och strömbrytare - moderna apparater går helt enkelt inte att montera på ett vettigt sätt.

Det kan vara klokt att göra ett isolationsprov på en gammal elanläggning, jag vill dock varna för att anlita en elektriker som inte kan teorierna bakom utan bara vet hur man knappar på ett halvintelligent "användarvänligt" mätinstrument för att få ett ja- eller nej-svar. Sådana mätningar bör göras av en gammal erfaren besiktningsman eller elkraftingenjör som har tillräckligt med omdöme och erfarenhet för att bedöma tveksamma mätvärden.
Inte tvinnade & inte heller rör i väggen. Kanske Khulo då? Jag kanske kan fota då jag är tbx i torpet igen. Om man hittar åt en mer erfaren El-person, kan man isf då vid ett prov mäta, likt en gradering av isoleringsmaterialets tillstånd? (för att undvika få problem inom snar framtid)

Postat med Alternativ.nu´s app


Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
Du kan sätta en jordfelsbrytare i centralen så får du reda på en del om läckaget i elledningar och apparater. Kan vara irriterande, men kan göra att du slipper brand. Inte 100%-igt, men bra för säkerheten.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

344 gäster, 6 användare (1 dolda)
xaelanar, surris91, Adels, Niklas Nyström, Westerbergarn

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superinspirerande! Nu är jag prenumerant!
/ Pia T

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser