Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Borra brunn Hylte  (läst 1008 gånger)

pontan

  • Inlägg: 2
    • -
Borra brunn Hylte
« skrivet: 13 jul-18 kl 13:52 »
Ngn som gjort detta och kan rekommendera ? Har ett torp och inte vatten ..


Postat med Alternativ.nu´s app

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Borra brunn Hylte
« Svar #1 skrivet: 13 jul-18 kl 15:33 »
Börja med att kolla vad det finns för erfarenheter av grundvattenförhållandena i trakten - vilken slags brunnslösning de närmaste grannarna har, om de har problem med vattenkvalitet eller tillgång osv. Det kan ge en fingervisning om huruvida borrad eller grävd brunn har störst chanser att fungera bra för dig.
Titta på SGU:s kartvisare över brunnar så kan du få en viss indikation på vilka slags brunnar som förekommer i närheten. https://apps.sgu.se/kartvisare/kartvisare-brunnar.html

Om det är ett gammalt torp du har, så måste ju tidigare generationer som har bott där ha fått vatten någonstans ifrån. Finns det kanske någon gammal brunn som går att återställa i användbart skick?


 

Zixten

  • Inlägg: 85
    • Västergötland
SV: Borra brunn Hylte
« Svar #2 skrivet: 15 jul-18 kl 10:29 »
Om det var folk som borrar brunnar du är ute efter så finns det  http://www.jannesbrunnsborrning.se/ dom finns inte så långt från Hylte så dom borde kunna hjälpa dig...
Det är den enda jag känner till, men har inte hört något illa om dom, vet att dom borrade här för längesedan och vad jag vet funkade det bra.

Och tipset om att kolla upp befintlig brunn och grannars lösning innan du beställer borrning är bra!
Glöm inte att bromsen är fartens värsta fiende.  // Zixten


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

357 gäster, 4 användare (2 dolda)
xaelanar, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter



Så glad att jag hittade denna tidning och det är lite som julafton varje gång den kommer i brevlådan
/Mathilda Oja

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser