Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kanin som inte vill gräva  (läst 2062 gånger)

Norrhöna

  • Inlägg: 7
Kanin som inte vill gräva
« skrivet: 12 jul-18 kl 23:17 »
Med en nyinflyttad kille på 11 veckor så har det dykt upp en del nybörjarfunderingar hos oss.

1. Han får varje dag sly, hö, lite pellets och dagligen vistelse i sin betesbur. Men jag tycker han äter halvdåligt. Hur vet man säkert att de får i sig ordentligt med mat? Han växer iaf väldigt mycket. Han är en blandras med bl.a. belgisk jätte i sig.
2.han har en stor hundgård med nedgrävt nät runtom om även långt ner i botten för att få möjlighet att gräva men han har hittills inte ens krafsat på ytan... Kan det komma lust till det senare eller finns det kaniner som inte vill gräva helt enkelt?
3.HÖ. jag har inte sett honom äta ett strå än så länge. Behöver man ge dem det under sommaren då de betar och äter sly?
Tacksam nybörjare!

Wybrewel

  • Inlägg: 157
  • Keep calm and hop on
    • Bohuslän
SV: Kanin som inte vill gräva
« Svar #1 skrivet: 13 jul-18 kl 10:42 »
Med en nyinflyttad kille på 11 veckor så har det dykt upp en del nybörjarfunderingar hos oss.

1. Han får varje dag sly, hö, lite pellets och dagligen vistelse i sin betesbur. Men jag tycker han äter halvdåligt. Hur vet man säkert att de får i sig ordentligt med mat? Han växer iaf väldigt mycket. Han är en blandras med bl.a. belgisk jätte i sig.
2.han har en stor hundgård med nedgrävt nät runtom om även långt ner i botten för att få möjlighet att gräva men han har hittills inte ens krafsat på ytan... Kan det komma lust till det senare eller finns det kaniner som inte vill gräva helt enkelt?
3.HÖ. jag har inte sett honom äta ett strå än så länge. Behöver man ge dem det under sommaren då de betar och äter sly?
Tacksam nybörjare!
Hej,

1. Om det finns mycket mat äter vad de tycker är godast och det är ganska individuellt. Generellt sett är det dock pellets och gröna blad/frukt framför hö. Problemet är att hö behövs för tänderna och matsmältningen.
Så om han äter dåligt kan det bero på att han antingen är mätt eller att han har ont i magen av för mycket grönt. Är han pigg? Bajsar han runda jämna pluppar?
2. Också väldigt individuellt. En del gillar att gräva, andra inte. Tycker honor har större tendens att gräva än hanar, men det kanske bara har varit mina.
3. Hö är basfödan som sagt för att slita på tänderna och hålla magen igång. Men sly kan också fungera på samma sätt om kaninen äter barken också, inte bara de mumsiga gröna bladen.
Är det bra hö? Ensilage från en bonde eller ett stall är inte samma sak som hö.


Postat med Alternativ.nu´s app


Norrhöna

  • Inlägg: 7
SV: Kanin som inte vill gräva
« Svar #2 skrivet: 13 jul-18 kl 16:32 »
Hej,

1. Om det finns mycket mat äter vad de tycker är godast och det är ganska individuellt. Generellt sett är det dock pellets och gröna blad/frukt framför hö. Problemet är att hö behövs för tänderna och matsmältningen.
Så om han äter dåligt kan det bero på att han antingen är mätt eller att han har ont i magen av för mycket grönt. Är han pigg? Bajsar han runda jämna pluppar?
2. Också väldigt individuellt. En del gillar att gräva, andra inte. Tycker honor har större tendens att gräva än hanar, men det kanske bara har varit mina.
3. Hö är basfödan som sagt för att slita på tänderna och hålla magen igång. Men sly kan också fungera på samma sätt om kaninen äter barken också, inte bara de mumsiga gröna bladen.
Är det bra hö? Ensilage från en bonde eller ett stall är inte samma sak som hö.


Postat med Alternativ.nu´s app


Tack för svar! Han är pigg och har fina runda pluttar. Har försökt iaktta honom lite och han äter mest gräs och sly. Pellets är han inte så intresserad av. Höet är från en lokal ekologisk bonde och det är väldigt fina strån och packat löst i pappkassar. Inte ensilage eller köpt på djuraffär. Men så länge han betar så antar jag att han inte kommer äta hö.. Är mest rädd att han inte nöter ned tänderna tillräckligt. Kände på honom idag och han är mycket bättre i hull nu än när vi tog hem honom då jag tyckte att han var ganska mager..

 

Lingonberry

  • Gäst
SV: Kanin som inte vill gräva
« Svar #3 skrivet: 13 jul-18 kl 18:55 »
Tack för svar! Han är pigg och har fina runda pluttar. Har försökt iaktta honom lite och han äter mest gräs och sly. Pellets är han inte så intresserad av. Höet är från en lokal ekologisk bonde och det är väldigt fina strån och packat löst i pappkassar. Inte ensilage eller köpt på djuraffär. Men så länge han betar så antar jag att han inte kommer äta hö.. Är mest rädd att han inte nöter ned tänderna tillräckligt. Kände på honom idag och han är mycket bättre i hull nu än när vi tog hem honom då jag tyckte att han var ganska mager..

Det går alldeles utmärkt att ge gräs och sly som grovfoder, de sliter på tänderna de också. Det är något av en vandringssägen att kaniner behöver hö året om för tänderna, det behöver de inte alls. Däremot det man kallar för grovfoder (hö, ensilage, hösilage, gräs, sly osv) ska de ha fri tillgång till. Så gillar din kille sly, hamla och torka till vintern. Kraftfoder (som exempelvis pellets) behövs inte på sommaren, om nu inte kaninen faktiskt är mager.

Jo, och att din kanin inte gräver beror på att han är ung, det kommer med åldern. :)

Jegeråsen

  • Inlägg: 6
    • Västergötland
    • Jegeråsen
SV: Kanin som inte vill gräva
« Svar #4 skrivet: 21 aug-18 kl 17:00 »
Tack för svar! Han är pigg och har fina runda pluttar. Har försökt iaktta honom lite och han äter mest gräs och sly. Pellets är han inte så intresserad av. Höet är från en lokal ekologisk bonde och det är väldigt fina strån och packat löst i pappkassar. Inte ensilage eller köpt på djuraffär. Men så länge han betar så antar jag att han inte kommer äta hö.. Är mest rädd att han inte nöter ned tänderna tillräckligt. Kände på honom idag och han är mycket bättre i hull nu än när vi tog hem honom då jag tyckte att han var ganska mager..

Fina strån som i att de är små och tunna? Det verkar vara ett försäljningsargument från de som "producerar" och säljer hö dyrt i plastpåse i djuraffärer mm att fint ängshö är det bästa för kaniner. Ängshö är magert och en kanin bör få hö med mycket protein och grova strån.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

281 gäster, 2 användare
xaelanar, Storlyckans Anna

* Forum

* Om tidningen Åter



- Enormt intressant tidning. Vill köpa tidningar från 2012 men dom är slut, så hur får man tag på dom?
/Tina

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser