Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

 

Författare Ämne:  Snabbrimning  (läst 1570 gånger)

Sommartorparn

  • Inlägg: 2834
Snabbrimning
« skrivet: 12 jul-18 kl 14:25 »
Jag testade ett recept ur en gammal skolkokbok och det fungerade jättebra att rimma en bit oxbringa på mindre än en vecka. Receptet rekommenderas för främst oxbringa och tunga, så med en tjockare bit som julskinka kanske det inte går så bra. Det handlar ju i o f s om smaken, inte om konservering på lång sikt. Det är kanske någon annan som har testat en större bit. Min bit var bara på 1 kg och övriga ingredienser därför hälften av receptet.

2 kg kött (t ex tunga eller oxbringa)
2 msk salt (utan jod)
2 msk socker
1/2 tsk salpeter

Tvätta köttet och gnid in det med ovanstående blandning. Ställ kallt ett dygn och vänd ibland.

2,5 l vatten
3 dl salt (utan jod)
1 dl socker
1 tsk salpeter

Koka upp ingredienserna och häll lagen het över köttet. Efter 3 - 6 dagar är det färdigt.

Sen tycker jag att sältan var lagom. Efter kokning i nytt vatten med soppgrönsaker etc (utan att köttet legat i vatten efter saltningen) var både köttet och spadet perfekt.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

293 gäster, 2 användare
xaelanar, Oskari

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser