Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Nykläckt vaktel utan balans  (läst 3793 gånger)

wahlgrens

  • Inlägg: 648
    • Uppland
Nykläckt vaktel utan balans
« skrivet: 18 jun-18 kl 07:04 »
I natt kläcktes det första ägget den här omgången. Det var en lite märklig kläckning då vakteln kom med först knäet och sedan hela benet först genom skalet. Nu är den helt ute men verkar inte hitta balansen. Den ligger på sida och sprattlar med benen. Kan man anta att den repar sig om den får lite tid eller bör man försöka hjälpa den på något sätt eller ta bort den?

simon.arvestrand

  • Inlägg: 774
    • Östergötland
SV: Nykläckt vaktel utan balans
« Svar #1 skrivet: 18 jun-18 kl 08:21 »
I natt kläcktes det första ägget den här omgången. Det var en lite märklig kläckning då vakteln kom med först knäet och sedan hela benet först genom skalet. Nu är den helt ute men verkar inte hitta balansen. Den ligger på sida och sprattlar med benen. Kan man anta att den repar sig om den får lite tid eller bör man försöka hjälpa den på något sätt eller ta bort den?
Vänta ett tag men tyvärr så har jag erfarenheten av att dom som gör så (haft kanske 2 på 100) dom dör inom några dagar.  Nån som vet vad det beror på och vad det är för problem?

Sent from my SM-G950F using Tapatalk


wahlgrens

  • Inlägg: 648
    • Uppland
SV: Nykläckt vaktel utan balans
« Svar #2 skrivet: 21 jun-18 kl 15:49 »
Ja, tyvärr gick det inte så bra. Jag lät honom vara ett dygn men eftersom ingen förbättring infann sig fick jag avsluta det hela så att han slapp lida. Jag provade att ge honom lite selen om det kunde vara någon sådan brist? Men det gav inget resultat. Om det handlade om det var det i vilket fall som helst för sent. Inget av de andra äggen kläcktes så det kan ju ha varit något annat vajsing också.

simon.arvestrand

  • Inlägg: 774
    • Östergötland
SV: Nykläckt vaktel utan balans
« Svar #3 skrivet: 21 jun-18 kl 19:12 »
Hur många ägg kläckte du?

Finns massor faktorer som kan gå fel då man kan aldrig vara säker.
Hade 86% kläckning och överlevnad senast men så bra är första gången 55=65% har nog varit mer vanligt och nån gång sämre ändå

Sent from my SM-G950F using Tapatalk


 

wahlgrens

  • Inlägg: 648
    • Uppland
SV: Nykläckt vaktel utan balans
« Svar #4 skrivet: 11 jul-18 kl 00:47 »
Jag har kläckt fram vaktlar flera gånger förut och det brukar alltid gå bra. Majoriteten brukar kläckas, men nu blev det bara den här stackarn som inte kunde stå. Misstänker att tuppen kanske inte riktigt gör sitt jobb just nu heller.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

397 gäster, 8 användare (3 dolda)
xaelanar, javill, Be, Lucas Axman, Jon.b

* Forum

* Om tidningen Åter



- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser