Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tvätta som förr  (läst 39079 gånger)

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Tvätta som förr
« Svar #40 skrivet: 25 jun-18 kl 11:57 »
Dock har ju tvål exakt samma nackdelar som såpa när det gäller att den fungerar dåligt, bildar olösliga kalktvålar mm i hårt vatten. Och för den delen att det behövs mer värme (och rätt värme) för ett bra tvättresultat med tvål än med "moderna" tvättmedel.

Det är förresten intressant att se råd om tvättvålinköp i hushållningshandböcker från 1940- och 50-talet.  På ett ställe står att tvålflingor är mycket dyrare än tvål i fast form, så där rekommenderas att köpa stora tvålblock, tälja flingor själv och lösa upp dem till en koncentrerad tvållösning i förväg, som man sen använder vid tvätt.  Och på ett annat ställe menar man att tvålflingor blir hutlöst dyra om man köper dem i småförpackning i affärerna, bättre att beställa stora partier direkt från tillverkaren.

JohannaMaria

  • Inlägg: 196
SV: Tvätta som förr
« Svar #41 skrivet: 25 jun-18 kl 12:12 »
Ett tips för att komma runt sura grannar (som kanske klagar mer på röken on du har en eldgrop) och för att spara ryggen är att köpa/ mura upp en BBQ som ger dig möjlighet att enkelt skapa en rejäl glödbädd och att ställa grytor etc vid sidan av och framför glöden. Perfekt för att laga mat och baka bröd i gjutjärnsgryta (eng: "dutch oven").

Postat med Alternativ.nu´s app

Smart tips! Tack!


Postat med Alternativ.nu´s app

Be

  • Inlägg: 377
    • Finland
SV: Tvätta som förr
« Svar #42 skrivet: 25 jun-18 kl 17:50 »
Hemma hos oss på 50-talet kokade man vittvätt i en jättelik järngryta ute på gården. Sedan använde man en räfflad tvättbräda för att tvätta, mycket effektivt. https://sv.wikipedia.org/wiki/Tvättbräda Alltså tvättbräda var förr i tiden ett bruksföremål, inte som numera magmuskler hos individer som använder sin tid och ork till för att finjustera sin kropp.

Jag gissar att just vittvätt är det enklaste om man vill tvätta som förr. Koka & använda soda så blir det säkert rent och vitt. Material som inte kan kokas är det nog svårare med, och soda bleker ju rätt rejält så färgtvätt funkar det kanske inte lika bra till. Själv tror jag inte heller på att det blir miljövänligare, men vill man testa kan man ju. Däremot skulle jag nog avråda från att göra som man gjorde förr när man sköljde tvätten i hav, sjöar eller andra vattendrag. Det kan inte ha varit det bästa ur miljösynpunkt
Ingen människa är illegal

Berberis

  • Inlägg: 1575
    • Närke
SV: Tvätta som förr
« Svar #43 skrivet: 15 jul-18 kl 17:52 »
En vaskrensare som man gör några större hål i och en hink med lock slår vilken tvättbräda som helst. https://www.clasohlson.com/se/Vaskrensare/34-1911 Här är en video som beskriver processen https://youtu.be/jfsimwIKr3g och här är en specialvariant gjord för tvätt https://www.lehmans.com/product/breathing-hand-washer

Tvätta med vaskrensare är väl något för "preppers" och "survivalists", alltså människor som vill överleva "katastrofen" när all modern teknik bryter samman. Bara för skojs skull testade jag metoden. Jag gjorde lite mindre hål i vaskrensaren (det går alltid att göra större hål sen). Så hade jag en vanlig hink, och borrade ett hål i locket.
Tvättade en riktig smutsig golvtrasa och en mikrofibermopp. Vask och slask och några skölningar. De blev skapligt rena, renare än jag kunnat tvätta dem med bara händerna.

Denna metod kan vara användbar för supersmutsiga saker, eller som ett slags förtvätt när det har hänt en liten olycka.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Tvätta som förr
« Svar #44 skrivet: 16 jul-18 kl 10:07 »
Är det din vaskrensare på bilden?  Hur ser locket ut?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

 

Berberis

  • Inlägg: 1575
    • Närke
SV: Tvätta som förr
« Svar #45 skrivet: 16 jul-18 kl 13:07 »
Ja, det är min vaskrensare.
En vanlig hink med lock, från Granngården eller kanske ICA-butiken.
Locket klämde jag fast på en brädlapp, satte fast en träborr lite större än vaskrensarskaftet i en gammaldags borrsväng. Borrade lugnt och sakta.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Tvätta som förr
« Svar #46 skrivet: 17 jul-18 kl 10:13 »
Verkar som en fin ersättning för tvättmaskin för riktigt fattigt folk!  Eftersom du säger att det faktiskt fungerade.  :)
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

326 gäster, 4 användare
xaelanar, Gröfre Slissing, Tur-Johan, Hokuspokus

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastiskt inspirerande
/Catarina L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser