Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tips & synpunkter på hugelkultur  (läst 5337 gånger)

Humle

  • Inlägg: 1571
    • Västerbotten
Tips & synpunkter på hugelkultur
« skrivet: 17 maj-18 kl 19:42 »
Hej har påbörjat en hugelkultur i en upphöjd bädd jag kallmurat. Grundat med kartong sen träbitar, sen löv och småkvistar från under en stupränna, sen hö och löv och lite älgbajs :P. Stampat på med spaden för att trycka ner lövet bland stockarna. Slog på 20 liter vatten.

Tips och synpunkter mottages gärna. Funderar på att sätta jordbuggar där efter att jag lagt på jord.

Lager 1, kartong under stockarna


Lager 2 löv och småkvistar från under en stupränna


Lager 3 hö och löv


Lite älgbajs
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

Humle

  • Inlägg: 1571
    • Västerbotten
SV: Tips & synpunkter på hugelkultur
« Svar #1 skrivet: 07 jun-18 kl 22:49 »
Gjort en ny hugelkultur nu och satt mandel. Kanonbra att bli av med massa murket trä!

Före:


I med murket trä


På med gräs


Jord på, behövde inte tillsätta ny jord


gräsklipp överst som täckning
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

Be

  • Inlägg: 377
    • Finland
SV: Tips & synpunkter på hugelkultur
« Svar #2 skrivet: 04 jul-18 kl 07:52 »
Ser ju snyggt ut i alla fall! Vet inget om hugelkultur så har inte mycket synpunkter, men av nyfikenhet på metoden undrar jag om det inte blir torrt när det är så häftigt dränerat?
Ingen människa är illegal

 

Humle

  • Inlägg: 1571
    • Västerbotten
SV: Tips & synpunkter på hugelkultur
« Svar #3 skrivet: 16 jul-18 kl 08:35 »
Ser ju snyggt ut i alla fall! Vet inget om hugelkultur så har inte mycket synpunkter, men av nyfikenhet på metoden undrar jag om det inte blir torrt när det är så häftigt dränerat?

Principen är att träet jag grävt ner ska fungera som en stor svamp som kan avge vatten/näring långsamt. Mandelpotatisen verkar då trivas blir intressant att gräva sen och se vad som hänt med jorden. Sen ska jag alltid ha jorden täckt med gräsklipp.
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16854
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Tips & synpunkter på hugelkul
« Svar #4 skrivet: 26 jul-18 kl 13:26 »
Det är perfekta lösningar.
Testar för första gången hyggekultur i vår odling och gurkor, lök, persilja mår kanonbra trots att dom knappt fått något vatten i år.
Jag vattnade dock upp dom riktigt rejält i våras när jag under ett par dagar var tvungen att byta vatten i brunnen.

Variationen jag har är att jag använde ett tjockt lager blött gräs mellan veden och jorden.
Den tredje storbädden har jag använt en kompott av stock, bakar från andra bäddar och sedan ett tickat lager med sågspån från vedhanteringen. På detta lägger jag gräsklipp faktiskt närapå allt gräsklipp som blivit i år där skall även på ensilage och sådant innan jag lägger på jord.
Sedan vattnas det upp rejält på vårkanten om det blir en snörik vinter så kommer jag att skotta upp så mycket snö som möjligt.

Om man har en väl dränerad jord så kan det vara lönt att klä utgrävningen med dammduk och använda mer fint material som sådant man kört i tuggen för att få en säkrare lagring av vatten.
Det är en metod jag ska testa nästa år då jag har kommit över en del sådant.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Humle

  • Inlägg: 1571
    • Västerbotten
SV: Tips & synpunkter på hugelkultur
« Svar #5 skrivet: 24 sep-18 kl 16:43 »
Sådär har grävt upp potatisen nu.




bädd nr 2

Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

Vissel-Johanna

  • Gäst
SV: Tips & synpunkter på hugelkultur
« Svar #6 skrivet: 25 mar-19 kl 16:52 »
Intressant tråd! Bra att kunna använda murket trä.:)

Tångräkan

  • Inlägg: 1963
    • Åland
SV: Tips & synpunkter på hugelkultur
« Svar #7 skrivet: 26 mar-19 kl 18:29 »
Gjort en ny hugelkultur nu och satt mandel. Kanonbra att bli av med massa murket trä!

Trodde för en sekund att någon planterat mandelträd och så var det bara potäter! Intressant ändå att Vissel-Johanna plockade upp denna tråd, jag har tänkt anlägga hugelbädd för bärbuskar nu i vår. Vill gärna höra mera om någon har erfarenhet.
Var dig själv, alla andra är redan upptagna.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16854
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Tips & synpunkter på hugelkultur
« Svar #8 skrivet: 26 mar-19 kl 19:07 »
Trodde för en sekund att någon planterat mandelträd och så var det bara potäter! Intressant ändå att Vissel-Johanna plockade upp denna tråd, jag har tänkt anlägga hugelbädd för bärbuskar nu i vår. Vill gärna höra mera om någon har erfarenhet.

Jah kan bara säga att det fungerar så jäkla bra.
Vår gurkbädd överlevde sommaren som gick.
Jag vattnande nog med 200 liter vatten och sedan sinade vår brunn.

Våra bäddar har en ram som är ca 60 cm hög, i denna har jag grävt ur ca 20 cm och sedan fyllt med närapå 40 cm trämatrial allt från vedkubbar, plank, sågspån och sådant som jag kört genom kompostkvarnen för att få en ganska tät masssa.
På detta jag jag lagt på ett tjockt lager hö, halm ensligagelager.  I princip hela vägen upp till kanten och lite till det har sedan fått sjunka till sig ens rund och dåsedan la jag på ca 10 cm jord. Och mer stråmatrial på toppen.

Har inte varit i och tittat i bädden i år men jag litar på att där är massvis med mask.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

375 gäster, 1 användare
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Helt underbar lektyr. Läser hemma hos en släkting och tycker de är så bra. Gott o blandat!
/Sanna H

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser