Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Byta olja på bil men inte filtret  (läst 9018 gånger)

piggetröska

  • Gäst
Byta olja på bil men inte filtret
« skrivet: 19 mar-18 kl 22:40 »
Jag kör inte många mil om året, oftast 500-700.

Har inte tillgång till lyft.

T o m 1950tal verkade många bilar inte ha oljefilter. Istället var oljebytena milmässigt tätare, t e x var 500:e mil. Vilket motsvarar rätt bra min årliga körsträcka.
Att få loss ett envist oljefilter är heller ingen höjdare när domkraften är enda hjälpmedlet för att få upp bilen en bit från marken.

Om  rekommendationen för filterbyte är 2000mil, samma mil eller 1ggr/år för oljan, skulle det räcka att jag bytte filter var 3:e år?
I s f skulle jag ju kunna byta olja med pump och helt slippa kräla under bilen 2 år i taget.
Eller ännu längre? Har oljefilter ev ngn klaff som går ner när filtret är fullt, så att oljan inte passerar igenom?

Piggetröskan

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Byta olja på bil men inte filtret
« Svar #1 skrivet: 19 mar-18 kl 23:11 »
Nja, om du har en bra olja och ett bra filter så skulle jag byta både och vart annat år (eller vart tredje), oljan håller.

Filtret täpper till, tror inte det finns några överströmningsventiler.


Det värsta är om du lyckas köra så korta sträckor och har så fuktig luft hos dig att du får kondens i motorn. Kolla så du inte har vispgrädde i ventilkåpan, för det kan vara det som blir det första problemet, inte att oljan blir gammal eller full med spån.

Skogsola

  • Gäst
SV: Byta olja på bil men inte filtret
« Svar #2 skrivet: 20 mar-18 kl 07:24 »
 Det fanns åtminståne förr en by- pass ventil som släppte förbi oljan när filtret var tätt. Man behöver inte byta filtret mer än vartannat oljebyte. Men byter man filtret så får man ur all gammal olja och det känns bättre.

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Byta olja på bil men inte filtret
« Svar #3 skrivet: 20 mar-18 kl 07:26 »
Varmkör motorn något så oljan blir tunnare/mer flytande. Hissa bilen och skruva ur oljepluggen..samla upp oljan i ett kärl. Lossa filtret..Filtret byter man givetvis vid varje oljebyte.. Det finns olika typer av filteravdragare. Smörj det nya filtrets packning..rengör anläggningsytan..dra fast det nya filtret med handkraft. Rengör oljepluggen..och anläggningsytan och dra fast den.
Fyll på olja av rätt kvalitet. Kolla så att det inte läcker ut under bilen....
Fjäderfän och kaniner

Skogsola

  • Gäst
SV: Byta olja på bil men inte filtret
« Svar #4 skrivet: 20 mar-18 kl 07:43 »
Varmkör motorn något så oljan blir tunnare/mer flytande. Hissa bilen och skruva ur oljepluggen..samla upp oljan i ett kärl. Lossa filtret..Filtret byter man givetvis vid varje oljebyte.. Det finns olika typer av filteravdragare. Smörj det nya filtrets packning..rengör anläggningsytan..dra fast det nya filtret med handkraft. Rengör oljepluggen..och anläggningsytan och dra fast den.
Fyll på olja av rätt kvalitet. Kolla så att det inte läcker ut under bilen....

Ett klipp direkt ur manualen. Men verkligheten är inte lika enkel alltid. T.ex så sitter filtret så tokigt på många nyare bilar att man behöver lyft. Och det hade han ju inte.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16854
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Byta olja på bil men inte filtret
« Svar #5 skrivet: 20 mar-18 kl 08:02 »
Skiter du utan att torka dig i arslet?

Det är ett onödigt risktagande att inte göra hela servicen, du kan tex köra in på en gds och lyfta bilen där.
Det har hänt att jag gjort så vid ett flertal tillfällen är det inte känts kul att krypa.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Gröfre Slissing

  • Inlägg: 1627
    • -
SV: Byta olja på bil men inte filtret
« Svar #6 skrivet: 20 mar-18 kl 08:06 »
Ägde för många år sedan en Volvo 142, vilket jag tror mig veta, är en 2-dörrars vagn. Den var gammal redan på 1980-talet.Den skulle köras på blyhaltig bensin, men detta kringgicks på så sätt att jag struntade i det, och körde på ”grön” bensin, samt att jag under 7000 mils körning INTE bytte oljefilter och INTE bytte olja. Vagnen förbrukade litet olja, och när nivån sjunkit visade sig detta genom att oljetryckslampan glimmade till vid hastig vänstersväng.  DET föranledde en ½ liters påfyllning av färsk olja. Några försämringar märkte jag inte efter alla dessa mil, men karossen säckade ihop succesivt!
G S
« Senast ändrad: 20 mar-18 kl 21:41 av Gröfre Slissing »
"Klar låg himlen över viken; solen stekte hett.." ("Vackert väder") (Fröding)
"Tjock låg oljan över viken; ingen stekte fläsk..("Gulfkriget")(Henric Pllebsen)

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Byta olja på bil men inte filtret
« Svar #7 skrivet: 20 mar-18 kl 11:27 »
Har inte bytt filter på bilar nyare än 2005.. så det är möjligt att de krånglat till filterbyte på senare tid. Antingen använder jag avdragaren av kedje/spänntyp eller den 3 armade som passar på spärrskaftet. Skulle man sakna avdragare så funkar det att slå en mejsel genom filtret och vrida av filtret med hjälp av den..
Fjäderfän och kaniner

 

Gröfre Slissing

  • Inlägg: 1627
    • -
SV: Byta olja på bil men inte filtret
« Svar #8 skrivet: 20 mar-18 kl 12:08 »
Har inte bytt filter på bilar nyare än 2005.. så det är möjligt att de krånglat till filterbyte på senare tid. Antingen använder jag avdragaren av kedje/spänntyp eller den 3 armade som passar på spärrskaftet. Skulle man sakna avdragare så funkar det att slå en mejsel genom filtret och vrida av filtret med hjälp av den..
"grimbart!"  Jo det där med mejsel genom filtret har provats , fungerade bra! Kladdigt förstås !
Häsningar!
G S
« Senast ändrad: 20 mar-18 kl 12:55 av Gröfre Slissing »
"Klar låg himlen över viken; solen stekte hett.." ("Vackert väder") (Fröding)
"Tjock låg oljan över viken; ingen stekte fläsk..("Gulfkriget")(Henric Pllebsen)

Radar

  • Inlägg: 1689
    • Jämtland
SV: Byta olja på bil men inte filtret
« Svar #9 skrivet: 20 mar-18 kl 15:53 »
Det framgår inte vilken års- eller bilmodell det handlar om?
Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Byta olja på bil men inte filtret
« Svar #10 skrivet: 20 mar-18 kl 15:57 »
Det finns många bilar där tillverkaren rekommenderar filterbyte bara vid vartannat oljebyte. Men då gäller det ju att föra noggrann körjournal så man vet om det är dags för filterbyte eller inte vid ett visst oljebyte. Somliga skriver datum och mätarställning på oljefiltret då det sätts dit.
Om man byter olja utan att byta filter, så bör man vara noga med att använda exakt samma typ av olja som redan fanns i motorn. Om det visar sig att den sorten/märket har slutat säljas, så är det bäst att byta filter också även om det ur körsträckesynpunkt hade kunnat få sitta kvar ett tag till.

500 mil var vanligt oljebytesintervall fram mot slutet av 70-talet, på den tidens bilar var det oftast 1000 eller 2000 mil bytesintervall på filtret. Mot slutet av 80-talet var det vanligt med 1000 mil oljebytesintervall på bensinbilar och 750 mil på dieslar.  Anledningen till att bytesintervallen har ökat är dels att motoroljorna har blivit av bättre kvalitet och dels att bränslena har blivit bättre och inte så lätt förstör oljan kemiskt (framför allt för att svavelhalten har blivit mycket mindre i både bensin och diesel).

Det brukar finnas en överströmningsventil för att oljan ska släppas förbi filtret, dels för att rädda smörjningen om det är totalstopp i filtret och dels för att det kan vara svårt för mycket trögflytande olja att ta sig genom filtret vid kallstart.

En del biltillverkare har gått över från "burk"-oljefilter till insatsfilter på senare år. Filtret blir kanske något billigare i tillverkning och det blir mindre metallskrot som följd av filterbytena, men istället blir det mer pilligt att byta filter och större risk att en klåpare gör fel. Ofta kan det t ex finnas tätningar som följer med lösa och ska sättas på plats i det nya filtret innan montering, det kan finnas fjädrar och brickor som har klibbat fast på det gamla filtret och blir bortslängda tillsammans med det istället för att flyttas över, man slarvar med rengöring av filterburken osv.
Den nyaste bil jag har bytt oljefilter på själv var en Ford Transit '08 , och den hade ett helt vanligt "burk" -filter. Tyvärr dumt placerat långt upp på motorns baksida, så att den olja som rann ut rann över stödlagret för höger drivaxel och sölade ner en hel del.

Apropå Volvo 142, så tål B20-motorn utmärkt väl att gå på blyfri bensin även om Volvo officiellt inte vågade rekommendera det i Sverige. I USA tilläts däremot blyfri bensin redan från början för dessa motorer. Men det finns många andra motorer av samma generation där man INTE får slarva med blyersättning utan riskerar sönderbrända avgasventilsäten mycket snabbt. T ex Ford/Saab V4 och andra motorer med säten av gjutjärn, och luftkylda VW.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16854
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Byta olja på bil men inte filtret
« Svar #11 skrivet: 20 mar-18 kl 15:58 »
Tex Skodan som sambon fräser omkring i har oljefiltret monterat så det är extremt lätt att komma till uppifrån.

Huvudregeln är som alltid när man skall göra något, använd rätt verktyg!
En del bilar kräver att man använder kedjeverktyget andra kräver att man har den där mojängen med tre armar. Och en annan grundförutsättning är att man alltid smörjer in packningen noggrant samt bara drar fast filtret med handkraft.
Gör man rätt så blir det jäkligt lätt att byta oxå.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Brukspatronen

  • Inlägg: 774
  • Bakåtsträvande Dåtidsromantiker
    • Hälsingland
SV: Byta olja på bil men inte filtret
« Svar #12 skrivet: 20 mar-18 kl 19:21 »
Att behöva verktyg för att byta oljefilter är en god indikation att det drogs för hårt vid förra bytet.

Gröfre Slissing

  • Inlägg: 1627
    • -
SV: Byta olja på bil men inte filtret
« Svar #13 skrivet: 20 mar-18 kl 19:54 »
Gjorde ett inlägg men det blev inte som jag ville ha det = ett elände att man inte heeelt kan ta bort ett nytt inlägg! Eller kan man det?
GS
"Klar låg himlen över viken; solen stekte hett.." ("Vackert väder") (Fröding)
"Tjock låg oljan över viken; ingen stekte fläsk..("Gulfkriget")(Henric Pllebsen)

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Byta olja på bil men inte filtret
« Svar #14 skrivet: 20 mar-18 kl 20:59 »
Att behöva verktyg för att byta oljefilter är en god indikation att det drogs för hårt vid förra bytet.

Men det kan också bero på att oljefiltrets tätningsring har svällt eller klibbat fast med tiden. Jag har en känsla av att det har förekommit en gång i tiden på billiga Biltemafilter. Och om filtret har suttit orört orimligt länge kan vilket filter som helst klibba fast. Det finns ju också bilar där filtret sitter så illa till att det helt enkelt inte går att få bra grepp för att lossa det med handkraft. Och i en del fall - speciellt där det sitter en oljekylare mellan motor och oljefilter - kan anliggningsytan vara ojämn eller skev så man måste dra åt filtret hårdare än vanligt för att det ska hålla tätt.

Skogsola

  • Gäst
SV: Byta olja på bil men inte filtret
« Svar #15 skrivet: 20 mar-18 kl 21:37 »
"grimbart!"  Jo det där med mejsel genom filtret har provats , fungerade bra! Kladdigt förstås !
Häsningar!
G S

Mejsel genom filtret är inget bra sätt. :(  En vass huggmejsel på den hårda plåtfalsen i änden på filtret är ett bättre sätt.  8)

piggetröska

  • Gäst
SV: Byta olja på bil men inte filtret
« Svar #16 skrivet: 20 mar-18 kl 22:15 »
Tack för alla svar !

Bilen ifråga är en nyligen övertagen Kia från -00. Burkfilter.

Då det inte är känt vilken olja som använts tar jag åt mig rådet att byta filter så att olja i motor och filter blir samma.

Att köra mejsel genom filtret, är inte det en åtgärd med no return? Om filtret inte skulle lossa så blir det ju bogsering till verkstad (men filtret kanske alltid lossnar..)

Piggetröskan

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Byta olja på bil men inte filtret
« Svar #17 skrivet: 20 mar-18 kl 22:28 »
En del biltillverkare har gått över från "burk"-oljefilter till insatsfilter på senare år. Filtret blir kanske något billigare i tillverkning och det blir mindre metallskrot som följd av filterbytena, men istället blir det mer pilligt att byta filter och större risk att en klåpare gör fel. Ofta kan det t ex finnas tätningar som följer med lösa och ska sättas på plats i det nya filtret innan montering, det kan finnas fjädrar och brickor som har klibbat fast på det gamla filtret och blir bortslängda tillsammans med det istället för att flyttas över, man slarvar med rengöring av filterburken osv.
Både mercedes och bmw började med insatsfilter redan på 80-talet, och burken sitter överst på motorn så även om en klåpare kanske kan göra fel så beror det i alla fall inte att man inte ser ordentligt eller inte kommer åt i såna fall. Alla biltillverkare borde komma med samma lösning.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Byta olja på bil men inte filtret
« Svar #18 skrivet: 20 mar-18 kl 22:31 »
Tack för alla svar !

Bilen ifråga är en nyligen övertagen Kia från -00. Burkfilter.

Då det inte är känt vilken olja som använts tar jag åt mig rådet att byta filter så att olja i motor och filter blir samma.

Att köra mejsel genom filtret, är inte det en åtgärd med no return? Om filtret inte skulle lossa så blir det ju bogsering till verkstad (men filtret kanske alltid lossnar..)

Piggetröskan
Skruvmejseln är sista utvägen, inte minst för att man sölar en massa olja överallt då. Köp en avdragare med kedja på biltema istället, det är mycket bättre. Men oavsett så lossnar alltid filtret till slut, jag har aldrig varit med om annat.

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Byta olja på bil men inte filtret
« Svar #19 skrivet: 21 mar-18 kl 07:09 »
Både mercedes och bmw började med insatsfilter redan på 80-talet, och burken sitter överst på motorn så även om en klåpare kanske kan göra fel så beror det i alla fall inte att man inte ser ordentligt eller inte kommer åt i såna fall. Alla biltillverkare borde komma med samma lösning.

Mercedes har haft insatsfilter sedan urminnes tider (åtminstone 50-talet) men gick över till burkfilter på vissa modeller på 80-talet. 102-motorn har t ex burkfilter då den sitter i en W201 men insatsfilter i W123. Det är möjligt att de har gått tillbaka mer konsekvent till insatsfilter senare, jag har själv sett insatsfilter i en Vaneo '02 (samma maskineri som i A-klasse).

Volvo hade insatsfilter förr men gick över till burkfilter 1962 då B18-motorn kom. Sedan tycks de ha gått tillbaks till insatsfilter igen i slutet av 90-talet, jag har stött på sådana på bl a V40 och S80 från omkring '99-00.

Skoda gick över från insats- till burkfilter omkring 1985, och övriga VAG-märken har vad jag vet i stort sett enbart burkfilter.

På Ford, Opel och franska och italienska bilmärken förekommer i stort sett bara burkfilter. Japanerna använder gärna insatsfilter på MC-motorer men nästan uteslutande burkfilter på personbilar.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

363 gäster, 7 användare (2 dolda)
xaelanar, malarmaster, Palle500, sayerbýr, Efwa

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superbra tidning, väldigt intressanta artiklar.
/ Jimmy

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser