Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Rengöra gängade hål  (läst 4447 gånger)

Okulärbesiktning av Byrålåda

  • Inlägg: 232
    • Blekinge
Rengöra gängade hål
« skrivet: 19 mar-18 kl 17:25 »
När man har gjort en gänga där man inte har tillgång till tryckluft, hur får man bort spånorna bäst?

Postat med Alternativ.nu´s app


Skogsvilde

  • Inlägg: 16854
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Rengöra gängade hål
« Svar #1 skrivet: 19 mar-18 kl 17:32 »
Spolar rent med vatten, eller tryckluft på burk.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Okulärbesiktning av Byrålåda

  • Inlägg: 232
    • Blekinge
SV: Rengöra gängade hål
« Svar #2 skrivet: 19 mar-18 kl 18:35 »
För snål för burkluft, jag provade att blåsa med en slang men var väl inte helt nöjd med resultatet, nån refill historia kanske, bygga om en gammal brandsläckare.??

Postat med Alternativ.nu´s app


Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14375
    • Östergötland
SV: Rengöra gängade hål
« Svar #3 skrivet: 19 mar-18 kl 18:37 »
Dammsugare funkar bra. Samma visa vid metallsvarven, bättre suga bort än blåsa in.

Okulärbesiktning av Byrålåda

  • Inlägg: 232
    • Blekinge
SV: Rengöra gängade hål
« Svar #4 skrivet: 19 mar-18 kl 18:58 »
Bra tips, ska prova damsugare

Postat med Alternativ.nu´s app


von tratt

  • Inlägg: 1698
    • Skåne
SV: Rengöra gängade hål
« Svar #5 skrivet: 19 mar-18 kl 19:09 »
Sitter spånen i olja räcker det nog inte med långsamt blås eller sug. Kanske "flaskborste", eller bara trasa / papper?
Jag bor i lägenhet så jag är inte trovärdig.

Okulärbesiktning av Byrålåda

  • Inlägg: 232
    • Blekinge
SV: Rengöra gängade hål
« Svar #6 skrivet: 19 mar-18 kl 19:24 »
Ja jag funderar på den största mellanrumsborsten, till tänderna

Postat med Alternativ.nu´s app


Okulärbesiktning av Byrålåda

  • Inlägg: 232
    • Blekinge
SV: Rengöra gängade hål
« Svar #7 skrivet: 19 mar-18 kl 19:26 »
Eller piprensare om det nu finns att köpa nuförtiden

Postat med Alternativ.nu´s app


Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Rengöra gängade hål
« Svar #8 skrivet: 19 mar-18 kl 19:31 »
Eller borra och gänga lite djupare och låt spånen ligga kvar på botten

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Rengöra gängade hål
« Svar #9 skrivet: 19 mar-18 kl 19:43 »
Skölj med diesel och blås med munnen.

von tratt

  • Inlägg: 1698
    • Skåne
SV: Rengöra gängade hål
« Svar #10 skrivet: 19 mar-18 kl 21:48 »
Jag tror att det kan gå att sätta en vanlig cykelventil på lämpligt kärl (pet-flaska?) och ordna med slang och munstycke (hur göra ventil?) så pumpar man upp ett hyfsat tryck med cykelpump och har tryck till några puffar... verkar det vettigt?
Jag bor i lägenhet så jag är inte trovärdig.

 

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Rengöra gängade hål
« Svar #11 skrivet: 19 mar-18 kl 22:22 »
Eller också blåser man direkt med en enkel handhållen cykelpump utan slang. Det kanske är allra enklast. Ett tips när det gäller gängning är att blåsa ut så mycket som möjligt av spånorna innan man skruvar ut gängtappen, man kan gärna rucka den lite fram och tillbaks medan man blåser. Då är risken mindre att spån kilar fast sig och river sönder gängorna.

En gång i tiden hade jag en trycklufttank från en lastbil, som jag fyllde från kompressorn hemma och tog med mig när jag behövde tryckluft någonstans där det inte fanns tillgång till el.  Mycket användbar t ex en gång då jag skruvade loss ett topplock på en bilskrot, då hade jag med mig tryckluft och sandbläster och kunde på en gång blästra av toppen på det ställe där den var ökänd för att få sprickor, och se till att jag fick med mig ett sprickfritt exemplar.

Okulärbesiktning av Byrålåda

  • Inlägg: 232
    • Blekinge
SV: Rengöra gängade hål
« Svar #12 skrivet: 31 mar-18 kl 04:59 »
kan ju göra en återkoppling om hur jag gjorde, jag skulle på jobbet, utomhus utan tryckluft borra och gänga en massa hål för fastsättning av en detalj, jo jag använde mig av en vanlig sprayflaska med sk elektronikrengöring, det fungerade mycket bra, med en röd liten slang fick jag bra tryck som blåste rent och vätskan tog bort gängoljan samtidigt så dunstade vätskan snabbt så jag kunde använda loctite.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14375
    • Östergötland
SV: Rengöra gängade hål
« Svar #13 skrivet: 31 mar-18 kl 09:31 »
Tänkte på det du skrev om att bygga om en brandsläckare. Det behövs inte byggas om. Jag har använt en förbrukad pulver-2a till att blåsa med, det är bara att hålla handtaget ihoptryckt och blåsa in luft med tryckluftsmunstycket och sedan släppa efter ett tag. Lite meckigt, men sätter man fast slangen till släckaren med en snabbtving någonstans så fungerar det bra med två händer.

Okulärbesiktning av Byrålåda

  • Inlägg: 232
    • Blekinge
SV: Rengöra gängade hål
« Svar #14 skrivet: 31 mar-18 kl 09:55 »
Tänkte på det du skrev om att bygga om en brandsläckare. Det behövs inte byggas om. Jag har använt en förbrukad pulver-2a till att blåsa med, det är bara att hålla handtaget ihoptryckt och blåsa in luft med tryckluftsmunstycket och sedan släppa efter ett tag. Lite meckigt, men sätter man fast slangen till släckaren med en snabbtving någonstans så fungerar det bra med två händer.

ja bra tips, och om man kapar slangen och sätter dit en snabbkoppling så är det ju smidigt att koppla ihop och fylla bara man trycker in handtaget på släckaren,sedan när den är fylld så kan man ju sätta dit ett blåshandtag
.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14375
    • Östergötland
SV: Rengöra gängade hål
« Svar #15 skrivet: 01 apr-18 kl 10:11 »
Smart! En så enkel sak, och den har jag helt missat. Tack :)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

348 gäster, 5 användare
xaelanar, skräptanten, Valpen001, MagdaMaggan, Banelinjen

* Forum

* Om tidningen Åter



- Helt underbar lektyr. Läser hemma hos en släkting och tycker de är så bra. Gott o blandat!
/Sanna H

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser