Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tvätta med såpa?  (läst 32625 gånger)

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Tvätta med såpa?
« Svar #20 skrivet: 16 mar-18 kl 22:32 »
Ni som har såptvätterfarenheter, skriv gärna några rader om vad ni har för vattenkvalitet (hårdhet, eventuell salt/kloridhalt, andra speciella egenheter), och vilka textilmaterial som har tvättats.

Jag skulle tro att man kan få bättre resultat vid tvätt i tvättmaskin med såpa om man inte har tvättmaskinen ansluten direkt till en kallvattenledning, utan har en möjlighet att välja om den ska ta in varm- eller kallvatten. Då skulle man låta den ta in kallvatten till tvätten (vattnet bör ju värmas långsamt så att tvättmedlet hinner lösa upp proteiner i smutsen innan de koagulerar runt 40 grader), och innan maskinen tar in vatten till första sköljningen ställer man om så den får varmvatten med ungefär samma temperatur som tvätten kördes med. Och sedan sänker man temperaturen lika mycket för varje sköljning så att sista sköljningen sker i kallvatten.

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SV: Tvätta med såpa?
« Svar #21 skrivet: 16 mar-18 kl 22:47 »
Det enda jag vet om mitt vatten är att det är svagt surt.
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

Be

  • Inlägg: 377
    • Finland
SV: Tvätta med såpa?
« Svar #22 skrivet: 17 mar-18 kl 08:22 »
Håller också helt och hållet med om vikten av att inte tvätta i onödan, men när det behövs (och med småbarn behöva det hela tiden) får det nog bli högre temp och såpa för både vår egen och naturens skull.

Ville absolut inte säga att man aldrig ska tvätta, och tycker själv varmtvätt är ett bra sätt att få kläderna ordentligt rena  ;D Men apropå tvättnötter o.d. så använde jag sådana tidigare, och tyckte det var ok att använda dem emellanåt. Men om jag bara tvättade med dem, blev kläderna lite trista efter ett tag så använder hellre tvättpulver ibland  :-[
Ingen människa är illegal

Gammeltanten

  • Inlägg: 21
    • Östergötland
SV: Tvätta med såpa?
« Svar #23 skrivet: 20 mar-18 kl 07:51 »
Jag använder såpa till tvätt å äppelcidervinäger till sköljning. Jag kör allt i 40° å har aldrig haft problem med lukt, löss eller annat ;D 8)

JohannaMaria

  • Inlägg: 196
SV: Tvätta med såpa?
« Svar #24 skrivet: 20 mar-18 kl 09:08 »
Jag använder såpa till tvätt å äppelcidervinäger till sköljning. Jag kör allt i 40° å har aldrig haft problem med lukt, löss eller annat ;D 8)

Det var skönt att höra!


Postat med Alternativ.nu´s app

 

Livat

  • Inlägg: 337
    • -
SV: Tvätta med såpa?
« Svar #25 skrivet: 20 mar-18 kl 11:45 »
Jag använder såpa till tvätt å äppelcidervinäger till sköljning. Jag kör allt i 40° å har aldrig haft problem med lukt, löss eller annat ;D 8)
Vilken såpa använder du? Finns ju en rad olika och i olika koncentration.. och hur mycket?

Postat med Alternativ.nu´s app


torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Tvätta med såpa?
« Svar #26 skrivet: 20 mar-18 kl 16:00 »
Jag använder såpa till tvätt å äppelcidervinäger till sköljning. Jag kör allt i 40° å har aldrig haft problem med lukt, löss eller annat ;D 8)

Vad skulle äppelcidervinägern ge för fördel vid sköljningen? Behöver pH-värdet minskas av någon anledning, och skulle inte det gå lika bra med en mindre kvalificerad produkt, t ex vanlig ättikssyra?
Fin vinäger och andra saker av livsmedelskvalitet känns det inte särskilt resurseffektivt att slösa bort på simpla användningsområden såsom sköljning av tvätt.
Vad har du för temperatur på sköljvattnen?

Gammeltanten

  • Inlägg: 21
    • Östergötland
SV: Tvätta med såpa?
« Svar #27 skrivet: 23 mar-18 kl 12:22 »
Tyvärr använder jag billigast möjliga gul såpa just nu. Vinägern är för å få lite mjukare tvätt. Ättika är väl iofs oxå ett livsmedel i mina ögon, men använder äppelcidervinäger till mycket, tex balsam, måltidsdryck å sårtvätt👍

Berberis

  • Inlägg: 1575
    • Närke
SV: Tvätta med såpa?
« Svar #28 skrivet: 23 mar-18 kl 16:42 »
Jag börjar undra om vi talar om samma sak:
Vanlig såpa: en lite vattnigare variant av den gamla såpan, som man också kan göra själv av fett och lut.
Tvättsåpa: ett flytande tvättmedel av svensk tillverkning som skall passa maskintvätt. (Har inte testat det själv.)

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SV: Tvätta med såpa?
« Svar #29 skrivet: 23 mar-18 kl 18:35 »
Jag börjar undra om vi talar om samma sak:



Jag pratar om Grumme såpa http://grumme.se/produkter/stada/
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

withsuuuz

  • Inlägg: 1
    • Södermanland
SV: Tvätta med såpa?
« Svar #30 skrivet: 18 mar-19 kl 16:46 »
Hej.

Här kommer jag bara ett år senare med mitt svar. När vi utgår från miljö i vår tillverkning, så blir det alltid mer jobb - så man måste ha tid och ett brinnande intresse. Vi som är av brinnande intresse får oxå tänka på att alla varken kan eller vill samma sak som oss.

När vi vill tillverka själv.. Fast här då: mot vad du tvättar med idag, vad är innehållet. vart kommer råvarorna ifrån, hur långt har denna produkt rest för att nå dig.
Sen kan man ju använda sig av och inhandla såpa som är gjord av återvunnet fett från restauranger och industrin i Sverige.

För går det att tvätta med t e x grummes flytande tvätt med såpa i - så går det att göra egen tvättsåpa.

Samt att nu för tiden kan man köpa vegetabiliska tensider att blanda upp såpan med. Då slipper man använda sig av de syntetiskt petroleumbaserade tensider som är i kommersiella tvättmedel.
Vidare så slipper vi konserveringsmedel, färgämnen och många fler onödiga ingredienser för miljön.

Vi tillverkar givetvis ett eget avkalkande medel för maskinen av citronsyra (finns i bulk på nätet) eller vanligt grovsalt.

Gillar du mjukmedel så använder du ättika (det gör inte jag)
Jag köper dock ättika från livsmedels siter på internet. Jag köpte 9 liter för 120 kr sist - jag har det till all städning hemma.

A och O är att kallskölja all tvätt innan för att inte värma upp tvätt med tex protein fläckar. Att förbehandla vissa fläckar med en kall processad vegetabilisk tvål.

Jag tänker precis idag starta med att tillverka eget tvättmedel på ekologisk såpa (och vare sig jag köper det från rest industri i Sverige eller nytillverkad såpa)
Det kommer bli bättre för miljön än den färdiga från handeln - vare sig den är miljömärkt.


Ibland får vi ställa oss frågan, att det är mycket möjligt att vi får svar från en människa som själv Absolut INTE är en "hemma tillverkar dom det mesta själva" utan en del har egenintresse i den kommersiella handeln.

MVG och Lycka till

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Tvätta med såpa?
« Svar #31 skrivet: 18 mar-19 kl 18:41 »
Finns det idag något kommersiellt tvättmedel som innehåller färgämne? Annat än såpa som brukar vara färgad grön eller gul, då.

Ett problem kvarstår med att använda såpa som tvättmedel och försöka sälja den till måttligt kemikunniga kunder, och det är att den fungerar så dåligt i hårt vatten. I all synnerhet om man ska använda den i en normalt byggd och programmerad tvättmaskin, som sköljer i kallvatten. För att inte få tvätten ingrodd med olösliga kalktvålar så MÅSTE första sköljvattnet ha samma temperatur som tvättvattnet när man har tvättat med såpa, sen ska temperaturen sänkas gradvis för varje sköljning så att sista sköljningen sker i kallt vatten.  Och det duger inte att maskinen tar in kallvatten och värmer det under sköljningen, vattnet måste ha rätt temperatur redan då det tas in.

Malin80

  • Inlägg: 81
    • Småland
SV: Tvätta med såpa?
« Svar #32 skrivet: 25 jun-21 kl 10:13 »
Hej!
Gammal tråd men någon kanske kan få nytta av det. Jag gör egen tvål av billigt kokosfett i silverpaket. Det är väldigt lätt, köper kaustiksoda från Nitor. Köp inte Mr Muscle, den är ojämn i koncentration och kan bli riktigt fel. Viktigt att väga och räkna noga. Använd färdigt recept eller räkna själv med t.ex. soapcalc.net "recipie calculator". Tillverkningen tar någon timme. Dagen efter finriver jag tvålen och låter den torka och mogna några veckor. När den är torr blandar jag med lika delar natriumkarbonat. Detta är mitt tvättmedel. Funkar i alla temperaturer. Både kläder, handdukar och lakan blir rena. Doseras med hälften av vad du vanligtvis doserar köpta tvättmedel. Typ en halv deciliter till en normal maskin.

Be

  • Inlägg: 377
    • Finland
SV: Tvätta med såpa?
« Svar #33 skrivet: 25 jun-21 kl 11:24 »
Kan dock vara bra att hålla koll på rören. Vi diskade några år med tvål och fick rensa rören stup i kvarten, tills det inte räckte längre utan fick öppna många rör och tvätta ur ordentligt. Sannolikt pga tvålen.
Ingen människa är illegal

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Tvätta med såpa?
« Svar #34 skrivet: 25 jun-21 kl 16:12 »
Kan dock vara bra att hålla koll på rören. Vi diskade några år med tvål och fick rensa rören stup i kvarten, tills det inte räckte längre utan fick öppna många rör och tvätta ur ordentligt. Sannolikt pga tvålen.

Har ni hårt vatten, så att det kan ha bildats kalktvålar av fettet i diskvattnet?

Be

  • Inlägg: 377
    • Finland
SV: Tvätta med såpa?
« Svar #35 skrivet: 26 jun-21 kl 13:12 »
Har ni hårt vatten, så att det kan ha bildats kalktvålar av fettet i diskvattnet?

Nej, mycket mjukt, 2,8 °dH lär det ska vara.
Ingen människa är illegal

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Tvätta med såpa?
« Svar #36 skrivet: 24 nov-23 kl 20:42 »
En läsvärd artikel ur Teknisk Tidskrift (flera sidor) : http://runeberg.org/tektid/1930k/0075.html . Tre sidor in i artikeln står det litegrann om s k saponiner, alltså de aktiva ämnena i bl a tvättnötter.


Jag läste den gamla artikeln igen och uppmärksammade en sak som jag inte har tänkt på tidigare. Om man ska använda såpa för tvätt, så är det tydligen viktigt att den är gjord av mättade fettsyror. Såpa som är gjord av starkt omättade vegetabiliska fettsyror/oljor (s k härdande oljor) som t ex linolja eller sojaolja, har nackdelarna att den dels bryter ner bomulls- och linnefibrer så att tygets hållfasthet minskar i förtid, och dels får den tvätten att gulna. Fettsyror med lågt jodtal, som t ex kokosfett eller stearin, är alltså mer lämpliga att göra tvättsåpa av.
Och problemen med att få tvättsåpa att fungera ihop med hårt vatten framgår tydligt.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

319 gäster, 4 användare
Westerbergarn, xaelanar, MickeMård, Oskari

* Forum

* Om tidningen Åter



- Kan bara varmt rekommendera denna tidning!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser