Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Svartbränning  (läst 8508 gånger)

Livat

  • Inlägg: 337
    • -
Svartbränning
« skrivet: 01 mar-18 kl 07:24 »
Såg på Mandelmann när Marie brände keramik i grop och blev sugen att testa, läste mer på nätet och förstår att folk bränner i allt från gropar, oljefat och vanliga vedkaminer. Öppnar ju massa möjligheter för en nyfiken! Men när jag sen läste vidare om svartbränning så verkar det som skröjbränning innan är ett måste? Undrar hur de kan göra det hemma?
Och så undrar jag om det funkar med vilken keramiklera som helst? Hur länge måste det torka innan bränning?
Tänkte testa i vedkamin först då snön ligger djup ute. Några råd? Förstår att folk lägger i tex plåtburkar i kamin.
Tacksam för svar!

Postat med Alternativ.nu´s app


celloisten

  • Inlägg: 2
    • Skåne
SV: Svartbränning
« Svar #1 skrivet: 01 mar-18 kl 10:10 »
Oh spännande, följer med intresse


Skickat från min iPad med Alternativ.nu

Livat

  • Inlägg: 337
    • -
SV: Svartbränning
« Svar #2 skrivet: 01 mar-18 kl 13:26 »
Kul att det är någon mer som är nyfiken!
Nån här föreslår att det kan förbrännas i vanliga köksugnen, låter som det kan ta en förskräcklig tid men man får väl testa

Postat med Alternativ.nu´s app


tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: Svartbränning
« Svar #3 skrivet: 01 mar-18 kl 15:19 »
Om det bara är själva svartbränningen du vill testa så skulle du väl kunna göra det med några terrakotta krukor? Då slipper du oroa dig över att du inte har en ordentlig keramikugn.

Mvh
Magnus

Livat

  • Inlägg: 337
    • -
SV: Svartbränning
« Svar #4 skrivet: 01 mar-18 kl 20:45 »
Mjo kan ju testa men hade helt klart tänkt mig bränna egna fantastiska alster

Postat med Alternativ.nu´s app


LoveSol

  • Inlägg: 0
    • Västergötland
SV: Svartbränning
« Svar #5 skrivet: 07 mar-18 kl 21:04 »
Jag har svartbränt några gånger, och såvitt jag vet måste godset definitivt vara skröjbränt innan... Om du vill skröjbränna och inte har ugn, finns det många keramiker som kan låta någon betala för att få bränna en eller några ugnar i deras verkstad - om du frågar keramiker i ditt närområde finns det säkert någon som är intresserad!

Jag jobbar bara i stengods så vet inte hur det funkar med lergods och svartbränning... Med stengods blir vit lera bra, men den röda leran lyfter nästan fram det svarta ännu mer kan jag tycka så brukar köra på röd! Har bara svartbränt i grop så har tyvärr noll koll på hur det funkar i kamin. Hoppas du lyckas!

Livat

  • Inlägg: 337
    • -
SV: Svartbränning
« Svar #6 skrivet: 08 mar-18 kl 05:31 »
Tack för svar! Hoppsan, kanske var stengods jag skulle haft istället för lera..? Jag läste någonstans att keramiker kan vara försiktiga med att låna ut ugnar pga risker för ugnens stenar med mera- och att det därför kan kosta därefter att låna. Tanken var därför att det skulle göras helt själv och på enklast (billigast) vis. Men det kanske inte är möjligt helt enkelt.. keramikern jag köpte lera av (det blev gulaktig) trodde inte på idén utan påpekade att det handlade om gradantal och tid som bara riktiga keramikugnar kommer upp i. Men va fasen, leran kostar inte mycket - så fram med experimentslustan! Tänker på hur man gjorde keramikalster under forntiden, inte fasen hade man dagens ugnar då och det gick ändå..

Postat med Alternativ.nu´s app


Lise

  • Inlägg: 355
    • Värmland
SV: Svartbränning
« Svar #7 skrivet: 08 mar-18 kl 20:20 »
Har inte sett Mandelmanns program men har testat svärtbränna vid några tillfällen. Första gången gjorde jag så att jag la lite halm och sågspån på bakcen, min lilla skål jag hade gjort i lera på detta och sen en gammal kasserat gryta upp o ner ovanpå, alltså som lock. Sen fylldes det på med skräp. Det var i samband med att vi resade ut ett gammalt uthus och skulle elda en större hög.  Lilla skålen blev snitsnygg och kolsvart. Den var inte skröjbränt innan.
Sen har jag "lajvat" på en vikingamarknad där jag gjorde svartbränning i grop. hade förberett och gjort ett litet gäng, kanske 20 små skålar härmad form från vikingatida keramik. Barn som var där under första dagen gjorde även pärlor som han torka i solen och åkte med i bränningen. Igen först brännbart i botten på gropen, därefter keramiken och så fuskade jag lite med en upponervänt plåtbalja innan jag la ved ovanpå och täckte till stor del överst med torv.  Inte heller den gången hade jag skröjbränt, men ca hälften af sakerna gick sönder. Det hade garanterat blivit bättre statistik om sakerna hade varit skröjade.
Ett tips är att magra leran, då blir den tåligare mot snabba temperaturförändringar. Magra betyder blanda in t.ex. sand, chamotte (förr har man blandat in även asbest  :-X). Finns även lera att köpa som innehåller chamotte från början. Spelar ingen roll om leran är lergodlera eller stengodslera, temperaturen kommer förmodligen inte upp över 900 grader ändå med mindre det är en gigantisk vårbrasa. 
Leran måste alltid vara fullständigt snustorr innan bränning.

 

Livat

  • Inlägg: 337
    • -
SV: Svartbränning
« Svar #8 skrivet: 21 apr-18 kl 06:15 »
Jag har missat detta svar! Stort tack för ett uttömmande och detaljrikt svar!
Vi gjorde våra fantastiska alster som sen fick torka, det torkades extra genom att läggas uppe på vedkaminen. Sen la vi in dem i kaminen bredvid elden helt enkelt (vanlig vedkamin i gjutjärn). Bara en sak sprack och det var pga tjockleken. Sakerna blev faktiskt fina! Men jag har ju inte direkt forskat i hållbarhet osv..
Nu när majbrasorna tänds ska man kanske plantera in några alster

Postat med Alternativ.nu´s app



 


Dela detta:

* Inloggade just nu

331 gäster, 4 användare
xaelanar, Henrik Karlsson, hofboss, erland76

* Forum

* Om tidningen Åter



Vilken underbar inspiration!
/Anneli Ullergård

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser