Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Rena vatten med pimpsten?  (läst 2779 gånger)

x-lab

  • Gäst
Rena vatten med pimpsten?
« skrivet: 05 dec-17 kl 21:35 »
Jag har funderat på vatten pening och provat lite olika saker genom åren. Men jag funderar på om man kan anv pimpsten till rening (aldrighörttalas om det men best att fråga) ?

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Rena vatten med pimpsten?
« Svar #1 skrivet: 05 dec-17 kl 21:39 »
Mycket tveksamt. Vad är det för olämpligheter du vill avlägsna från vattnet?

Pimpsten skulle möjligen kunna fungera som ett mekaniskt filter, alltså ungefär som en fin sil. Skulle kunna tänkas ta hand om sand, rostflagor, barr och liknande synlig smuts. Men den har ingen möjlighet att avlägsna vattenlösliga saker, inte heller mikroskopisk ohyra som t ex bakterier eller virus.

x-lab

  • Gäst
SV: Rena vatten med pimpsten?
« Svar #2 skrivet: 05 dec-17 kl 21:52 »
Mycket tveksamt. Vad är det för olämpligheter du vill avlägsna från vattnet?

Pimpsten skulle möjligen kunna fungera som ett mekaniskt filter, alltså ungefär som en fin sil. Skulle kunna tänkas ta hand om sand, rostflagor, barr och liknande synlig smuts. Men den har ingen möjlighet att avlägsna vattenlösliga saker, inte heller mikroskopisk ohyra som t ex bakterier eller virus.

ok då vet jag tack

kretslopp

  • Inlägg: 2246
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Rena vatten med pimpsten?
« Svar #3 skrivet: 06 dec-17 kl 14:15 »
Prova med träkol!
kretslopp

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: Rena vatten med pimpsten?
« Svar #4 skrivet: 06 dec-17 kl 18:23 »
Pimpsten funkar hyggligt för biologisk rening. Har du ammoniak eller nitrit i vattnet så kan det vara aktuellt.

Vatten löser det mesta, åtminstone över tid. För att rena så måste man alltid deffiniera vad man vill filtrera bort. Ett helt rent vatten är också farligt.

Mvh
Magnus

x-lab

  • Gäst
SV: Rena vatten med pimpsten?
« Svar #5 skrivet: 06 dec-17 kl 21:04 »
tack för svaren:)

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Rena vatten med pimpsten?
« Svar #6 skrivet: 06 dec-17 kl 21:26 »
Prova med träkol!

Du kanske skulle skriva vilken slags föroreningar i vattnet du tänker dig att kunna ta bort med träkol, hur det fysikaliskt/kemiskt fungerar, under vilka förutsättningar det fungerar osv, också.

kretslopp

  • Inlägg: 2246
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Rena vatten med pimpsten?
« Svar #7 skrivet: 07 dec-17 kl 14:56 »
Träkol, eller om den är nykrossad kallads aktiv kol, kan ta bort dom flesta tungmetaller och organiska och kemiska gifter.
kretslopp

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Rena vatten med pimpsten?
« Svar #8 skrivet: 07 dec-17 kl 21:10 »
Ytterst tveksamt. Framför allt tror jag knappast träkolet klarar av sånt som är lösligt i vatten. Å andra sidan är det ju välkänt att en del mikroskopiska föroreningar i fast form, t ex vissa bakterier och humuspartiklar, kan fastna i aktivt kol.

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: Rena vatten med pimpsten?
« Svar #9 skrivet: 07 dec-17 kl 22:04 »
Träkol är detsamma som aktivt kol och det finns massor av belägg för att det tar bort tungmetaller ur vattnet.

Försvaret lär ut till soldater i fält hur de kan rena vatten från sjöar och vattendrag med kol för att göra det säkert att dricka.

Mvh
Magnus

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Rena vatten med pimpsten?
« Svar #10 skrivet: 07 dec-17 kl 22:49 »
De seriösa hemma producenterna av fylledrycker renar vatten med aktivt kol innan de gör öl, cider och vin.

De mindre seriösa renar med aktivt kol, efter att de destillerat.

Och de desperata fryser dåligt vin gjort på socker, vatten och jäst, för att få lite starkare saker att släcka törsten med, utan aktivt kol.

Och de riktigt desperat hemma producenterna dricker det dåliga vinet, som det är.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Rena vatten med pimpsten?
« Svar #11 skrivet: 07 dec-17 kl 22:50 »
Träkol är detsamma som aktivt kol och det finns massor av belägg för att det tar bort tungmetaller ur vattnet.

Försvaret lär ut till soldater i fält hur de kan rena vatten från sjöar och vattendrag med kol för att göra det säkert att dricka.

Mvh
Magnus

I det fallet är det ju framför allt akut magsjuka pga bakterier man vill förebygga, och just det duger nog träkol ganska bra till.
Om tungmetaller och sånt ska fastna eller inte beror nog ganska kraftigt på om vattnet är hårt eller mjukt och vad det har för pH-värde.  Om vattnet är mjukt och har lågt pH, så är det betydligt svårare att bli av med såna saker än annars.  Men tungmetallerna blir man inte sjuk av på kort sikt, man hinner gott och väl slutföra sitt militära uppdrag innan man märker att de har försämrat ens hälsa.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14410
    • Östergötland
SV: Rena vatten med pimpsten?
« Svar #12 skrivet: 07 dec-17 kl 23:57 »
Blandade gissningar och kunskaper om aktivt kol :-\

https://sv.wikipedia.org/wiki/Aktivt_kol

Anders G.

  • Inlägg: 1039
    • -
SV: Rena vatten med pimpsten?
« Svar #13 skrivet: 08 dec-17 kl 08:51 »
Man behöver inte gå en massa universitetskurser i avloppsvattenrening. Två-tre rader i foruminlägg räcker gott för att göra något miljövänligt, och slå kommunens tjänstemän på fingrarna.  o:)

x-lab

  • Gäst
SV: Rena vatten med pimpsten?
« Svar #14 skrivet: 08 dec-17 kl 15:05 »
Blandade gissningar och kunskaper om aktivt kol :-\

https://sv.wikipedia.org/wiki/Aktivt_kol

Nu hänger jag inte med? vad då gissningar?

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14410
    • Östergötland
SV: Rena vatten med pimpsten?
« Svar #15 skrivet: 09 dec-17 kl 00:03 »
Det som jag länkade till är aktivt kol. Träkol är inte aktivt kol och kolet blir inte aktivt för att man finkrossar det.

Men visst, gissningar är fel ord. Den som hört något och tror på det gissar ju inte, men det är inte bra att förmedla det som om det vore sant.

x-lab

  • Gäst
SV: Rena vatten med pimpsten?
« Svar #16 skrivet: 09 dec-17 kl 10:35 »
Det som jag länkade till är aktivt kol. Träkol är inte aktivt kol och kolet blir inte aktivt för att man finkrossar det.

Men visst, gissningar är fel ord. Den som hört något och tror på det gissar ju inte, men det är inte bra att förmedla det som om det vore sant.

jag vet att det funkar hos mig och att det är godkänt

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: Rena vatten med pimpsten?
« Svar #17 skrivet: 09 dec-17 kl 13:36 »
I det fallet är det ju framför allt akut magsjuka pga bakterier man vill förebygga, och just det duger nog träkol ganska bra till.
Om tungmetaller och sånt ska fastna eller inte beror nog ganska kraftigt på om vattnet är hårt eller mjukt och vad det har för pH-värde.  Om vattnet är mjukt och har lågt pH, så är det betydligt svårare att bli av med såna saker än annars.  Men tungmetallerna blir man inte sjuk av på kort sikt, man hinner gott och väl slutföra sitt militära uppdrag innan man märker att de har försämrat ens hälsa.

Instruktionerna för soldater i fält är först filtrera över kol för att ta bort ev tungmetaller sen koka för att döda bakterier och parasiter. Jag är helt övertygad om att kokning är fullständigt överlägsen  det mesta när det gäller just patogener.

Mvh
Magnus

kretslopp

  • Inlägg: 2246
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Rena vatten med pimpsten?
« Svar #18 skrivet: 09 dec-17 kl 15:11 »
Aktivt kol betyder att kolet inte varit i kontakt med luft eller vätska. För att så mycket som möjligt av kolet ska vara aktivt ska det vara nykrossat eller förvarat luftfritt.
kretslopp

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Rena vatten med pimpsten?
« Svar #19 skrivet: 09 dec-17 kl 15:23 »
Aktivt kol betyder att kolet inte varit i kontakt med luft eller vätska. För att så mycket som möjligt av kolet ska vara aktivt ska det vara nykrossat eller förvarat luftfritt.

Det där känns inte som riktig information.
Aktivt betyder då inte att det inte varit i kontakt luft.
Det är ju luft i miljön när det paketeras.

Kan inte rikt hur hela processen är, men har för mig att kolet hettas upp och därefter aktivers på nått vis. Tror det var på kemisk eller nåt annat sätt.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

429 gäster, 7 användare (1 dolda)
xaelanar, Anders Flix, Lucy Rist, simon.arvestrand, LimJans, Palle500

* Forum

* Om tidningen Åter



- En kanontidning på alla vis!
/Michael Andreasson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser