Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Behöver bli av med shettis, vad gör man?  (läst 10527 gånger)

Gamina

  • Inlägg: 914
SV: Behöver bli av med shettis, vad gör man?
« Svar #20 skrivet: 22 okt-17 kl 23:01 »
Man kan inte avliva en häst utan papper av en veterinär heller. Alternativen är att hitta någon som vill ta den utan papper. Eller att ringa länsstyrelsen och förklara situationen så att de kan komma och omhänderta och omplacera alla djuren. De ombesörjer då registrering av hästen. Dock kommer ägaren att få en räkning för omhändertagandet.

Postat med Alternativ.nu´s app

Det borde man kunna göra. Passet är till för att säkra livsmdelskedjan. En häst som avlivas av veterinär går till destruktion och har inget med livsmedel att göra.
Genbank för Gotlandshöns

köttkyckling

  • Gäst
SV: Behöver bli av med shettis, vad gör man?
« Svar #21 skrivet: 23 okt-17 kl 08:19 »
Ät upp den. Hästkött är gott..

Håller med fullständigt, för inte allt för många årtionden sedan är det precis vad man hade gjort, utan att ägna en tanke åt något annat.
"Kasta inte pengar på gamarna"

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Behöver bli av med shettis, vad gör man?
« Svar #22 skrivet: 23 okt-17 kl 09:07 »
Ät upp den.
Detta var nu SISTA utvägen, läs trådstartarens inlägg!  ("Jägarmässigt" betyder lungskott, inget eftersträvansvärt!!!)

  Jag undrar om man kunde annonsera här på forumet efter någon som är intresserad av att hyra ett rum i hästägarens hus mot att utföra sysslor på gården?  Hästägaren bor tydligen kvar, och känner fortfarande till hur man gör för att sköta djuren?  Arbete mot bostad och kunskaper.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

skogaliten

  • Inlägg: 1288
    • -
SV: Behöver bli av med shettis, vad gör man?
« Svar #23 skrivet: 23 okt-17 kl 09:59 »
Det borde man kunna göra. Passet är till för att säkra livsmdelskedjan. En häst som avlivas av veterinär går till destruktion och har inget med livsmedel att göra.

Att avliva hästen med hjälp av veterinär, och sedan skicka kroppen på destruktion, blir antagligen dyrare än att skaffa  pass..

Varför skaffade man inte pass från början? Rann det ut i sanden?

köttkyckling

  • Gäst
SV: Behöver bli av med shettis, vad gör man?
« Svar #24 skrivet: 23 okt-17 kl 10:56 »
Att skaffa pass till häst är ett nytt påfund, många hästar var födda långt innan.
Som jag förstod det först var för man skulle resa utomlands med hästen, och passera passkontroll.
"de är ju så rädda för att djuren är sjuka nuförtiden, men dom som är sjuka är inte djuren"
Förmodligen är det även till för man ska spåra förfäder till hästen, och förhindra ogenomtänkt avel.

Angående foder till häst, är många av annonserna fejk, och existerar inte i verkligheten.
Eller så annonseras ett pris, sen när man ringer och pratar är det plötsligt 3 gånger högre.
Eller så sägs det vara slut redan.
Är nog någon form av handelstrick dom håller på med kan jag förstå.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Behöver bli av med shettis, vad gör man?
« Svar #25 skrivet: 23 okt-17 kl 11:44 »
Hoppas det löser sig för din kamrat Kajsa, med hjälp av någon av de som som kan ta kusen. De andra alternativen blir ju en massa jobb för den som är ovan.


Slaktar man en häst hemma för att äta den, själv eller som djurfoder, så skall man givetvis veta hur man gör och oftast är ett huvudskott det bästa. Även där kan man mycket väl hamna i konflikt med lagar och förordningar, men än så har inte allt bondförstånd hjärntvättats bort från landsbygdsbefolkningen, så att få hjälp med en oregistrerad häst borde gå att få några år till.

Avliva och gräva ned (där tycker jag också att man tar hjälp av en van person med bössa) går ju att göra, främst om kusen är medicinerad eller ägaren inte vill att den skall ätas (känslomässiga band skall inte åsidosättas). Då krävs som sagts tidigare ett tillstånd som kan vara olika svårt att få beroende på var kusen skall grävas ned. Bor man bra till kan man ju glömma...



Köttkyckling, du måste ta kontakt i god tid med de som tar hö eller ensilage om du skall få ett bra pris. De som annonserar när de har hö räknar med att tjäna på det, och i Stockholmstrakten går det att få sådana priser som du nämner. Ta din moped och åk ut till någon kobonde och köp vad de kallar ogräs, så skall du se att du klarar kusen över vintern utan att han mår dåligt. Och planera nästa år...

Ylven

  • Inlägg: 959
  • Ena foten i jorden och andra i datarymden!
    • Småland
    • Min blogg
SV: Behöver bli av med shettis, vad gör man?
« Svar #26 skrivet: 23 okt-17 kl 12:16 »
Ibland undrar man vad det är för alternativare som finns här. Att jaktmässigt avlivande skulle betyda lungskott är det dummaste jag har hört. Ja, det är det bästa när man av naturliga skäl inte kommer nära djuret. Är det ett tamt djur så är det sannolikt ett skott i huvudet md 22:a och djuret dör direkt. Mycket skonsammare än ev veterinär.

Hoppas i första hand på att det hittas ett nytt hem till honom, nu när flera visat intresse. Annars är det väl bättre att äta upp den än att gräva ner den (värst av allt, skicka på slakttransport ner till södra europa ...)
Om får, biodling, småbruk, husrenovering och tankar om världen omkring:

http://ylven.blogspot.com/

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Behöver bli av med shettis, vad gör man?
« Svar #27 skrivet: 23 okt-17 kl 13:17 »
Vill ingen ta hand om hästen till liv så finns det inte så många alternativ kvar. Slakta en häst utan pass är svårt vad jag förstått om man inte säljer till någon som fifflar med papper och kör den mot en plågsam död nere i europa...det alternativet går bort! I valet mellan att avliva och gräva ner eller att äta upp så borde det vara självklart att man tar tillvara på köttet. Varför ska man kasta bort fint kött som haft det bra och gå till affärn och köpa annat? Vansinne.
Nu får vi väl hoppas att nån vill ta den till liv i första hand.. men i annat fall så borde hemslakt vara det bästa alternativet. Hjärnan bedövas med bult eller skjutvapen.. avblodningen genom att skära halspulsådrorna är själva avlivningen. Läs på jordbruksverket vad som gäller.
Fjäderfän och kaniner

WP

  • Inlägg: 168
    • Södermanland
SV: Behöver bli av med shettis, vad gör man?
« Svar #28 skrivet: 23 okt-17 kl 20:13 »
Vad är det för påstående, är du möjligtvis vetrinär?


Jag kan i alla fall stava till yrket.



Postat med Alternativ.nu´s app

Kajsa

  • Inlägg: 231
    • Blekinge
SV: Behöver bli av med shettis, vad gör man?
« Svar #29 skrivet: 30 okt-17 kl 07:38 »
Tiden går och han finns tyvärr fortfarande kvar hos min sjuka väninna.

Nu har jag i alla fall fått en del fakta, ska gå in på Jordbruksverket och läsa vad som står där.

Tack för alla tips.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Behöver bli av med shettis, vad gör man?
« Svar #30 skrivet: 30 okt-17 kl 09:03 »
Hälsa från oss, och tillönska henne god bättring!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

WP

  • Inlägg: 168
    • Södermanland
SV: Behöver bli av med shettis, vad gör man?
« Svar #31 skrivet: 10 nov-17 kl 20:43 »
Har skickat PM.

 

snowbird

  • Inlägg: 71
  • Taget för 1 vecka sen
    • Lappland
SV: Behöver bli av med shettis, vad gör man?
« Svar #32 skrivet: 03 jun-18 kl 18:17 »
Kajsa ! E shettisen borta eller finns den kvar ! Jag vill gärna ta hand om den !


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

320 gäster, 2 användare
xaelanar, Björkris

* Forum

* Om tidningen Åter



- Makalöst mysig och lärorik tidning för en som tycker om återbruk och självhushållning!
/ PW

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser