Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hasselnötter  (läst 2161 gånger)

frulila

  • Inlägg: 33
    • Blekinge
Hasselnötter
« skrivet: 09 jul-17 kl 10:15 »
Vi har rätt gott om hassel runtom på gården men igår va första gången jag såg en buske med nötter på! De är ännu gröna. När är det dags att plocka dem (Blekinge)?

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Hasselnötter
« Svar #1 skrivet: 10 jul-17 kl 08:09 »
Jag vet inte exakt men du har en väldigt kort tid på dig från att nötterna mognar till att fåglar och ekorrar tar dom. Djuren tycks veta instinktivt när det är dags och det är ofta svårt att få vara med och dela på kakan. Men håll koll på nötskrikorna, när de börjar skräna och slåss i buskarna är det dags att skynda sig ut.

ärt

  • Inlägg: 822
    • Halland
    • www.lillanabben.se
SV: Hasselnötter
« Svar #2 skrivet: 10 jul-17 kl 08:39 »
 Här på marken står ett antal hasselbuskar. I bland har det varit gott om nötter. Har dock aldrig lyckats få någon att knäcka. I år ska jag ha bättre koll. Lyssna till skriket av nötskrikan.
 Kan man inte plocka dem tidigare och låta eftermogna på skyddat ställe?
 Hade vart kul o knäcka egna nötter.
I Halland är det gott om hassel.
Lämna nuet. Gå till nyet. Rösta blankt.
 Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Hasselnötter
« Svar #3 skrivet: 10 jul-17 kl 10:02 »
Skall man inte spara nötterna, utan t ex göra pesto eller frysa, så kan man använda gröna hasselnötter också. Man bör dock se upp, de första nötterna som "mognar" brukar vara angripna av nötvivel, så att det ligger en enda fet larv inne i dem!

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Hasselnötter
« Svar #4 skrivet: 10 jul-17 kl 17:44 »
Skall man inte spara nötterna, utan t ex göra pesto eller frysa, så kan man använda gröna hasselnötter också. Man bör dock se upp, de första nötterna som "mognar" brukar vara angripna av nötvivel, så att det ligger en enda fet larv inne i dem!
Ja, de är väldigt vanliga. Men då brukar man kunna se ett lite hål i nötskalet där de kommit in

kurt

  • Inlägg: 3488
SV: Hasselnötter
« Svar #5 skrivet: 10 jul-17 kl 18:20 »

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Hasselnötter
« Svar #6 skrivet: 10 jul-17 kl 18:23 »
Det kanske är utgångshålen jag brukar se då ja

frulila

  • Inlägg: 33
    • Blekinge
SV: Hasselnötter
« Svar #7 skrivet: 10 jul-17 kl 21:09 »
Okej då ska jag försöka ha koll på nötskrikorna. Körsbären såg jag inte röken av iår, men nötskrikorna förde ett jäkla liv i körsbärsträdet. Får hoppas de inte tar alla hasselnötter också. Men det borde väl behövas en månad till så i augusti?

Tack för infon om larverna och vilka hål jag ska hålla utkik efter.

Rassemouse

  • Inlägg: 261
    • -
SV: Hasselnötter
« Svar #8 skrivet: 31 aug-17 kl 08:54 »
Är det nån som har koll på hur det går att odla hassel i Ångermanland (växtzon 6) för att få nötter?


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

531 gäster, 10 användare (2 dolda)
xaelanar, ärt, Tur-Johan, sayerbýr, von tratt, Palle500, alternaiv, Be

* Forum

* Om tidningen Åter



- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser