Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Spänningsrelering av 3-fas elverk (AVR)  (läst 7273 gånger)

MantaMania

  • Inlägg: 57
    • Jämtland
Spänningsrelering av 3-fas elverk (AVR)
« skrivet: 10 jun-16 kl 18:00 »
Hej Torbjörn och andra!
Jag har som minst dum på el fått i uppdrag att försöka fixa till jaktlagets elverk som är en gammal diesel med en Asea geneator.
Jag har en del data och bilder på åbäket, men väntar med dom tills du/någon tror sig kunna hjälpa till.
Har hittat en del regulatorer på ebay, men vet ju inte vad jag ska köpa 😐

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Spänningsrelering av 3-fas elverk (AVR)
« Svar #1 skrivet: 11 jun-16 kl 09:34 »
Jo, nog kan man kanske hjälpa till.
Har elverket haft spänningsregulator från början eller finns det bara ett reglermotstånd för magnetiseringen och tanken är att en maskinist ska sköta spänningsregleringen för hand?
Om det har haft spänningsregulator, finns den gamla (eller rester av den) kvar?
Har generatorn roterande matare (alltså en liten likströmsgenerator som hänger längst ut på axeländen och ska ge magnetiseringsström), eller har den statisk matare (dvs en magnetiseringslikriktare, ungefär som magnetiseringsdioderna i en bilgenerator)?
Har generatorn släpringar och kol eller är den borstlös?

MantaMania

  • Inlägg: 57
    • Jämtland
SV: Spänningsrelering av 3-fas elverk (AVR)
« Svar #2 skrivet: 11 jun-16 kl 11:17 »
Hej Torbjörn!
Elverket är försett med en likströmsgenerator och manuell reglering med ett reglermotstånd.
Dieseln har automatisk varvtalsregulator. Problemet idag är att vid start av tex. en elmotor sjunker
spänningen, motorn jojjar och belysningen blinkar.
Aggregatet är en gammal Asea GA18 och likspänningsgeneratorn heter LD-8(tror jag) och sitter i änden och har kol.
Data:
Likströmsgenerator
115V, 5,2A, 0,6kW, 1500rpm
Generator
400V, 10,5kvA, 1500rpm

Jag ska försöka lägga upp ett par bilder.

MantaMania

  • Inlägg: 57
    • Jämtland
SV: Spänningsrelering av 3-fas elverk (AVR)
« Svar #3 skrivet: 11 jun-16 kl 12:54 »
Bilder......

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Spänningsrelering av 3-fas elverk (AVR)
« Svar #4 skrivet: 11 jun-16 kl 22:59 »
Det ser ut som en så att säga klassisk lösning med roterande matare - precis likadant som man gjorde i stora vattenkraftverk från 1890-talet och säkert 60-70 år framåt.

Håller dieselmotorn konstant varvtal eller sackar den också när man belastar elverket?
Hur mycket instrumentering finns? En voltmeter för utgående spänning från stora generatorn antar jag finns, men finns det t ex instrument för magnetiseringsström eller -spänning? Frekvensmätare?
Vad är det för slags elmotorer du har problem med att starta? Enfas eller trefas?
Vad händer om man plötsligt kopplar in en rent resistiv last (t ex en trefas aerotemper på 5 eller 8 kW), som inte drar någon otrevlig startström? Blir det problem att hålla spänningen då också?

I det här fallet ska en automatisk spänningsregulator mäta utgående spänning från elverket (400 V) och styra magnetiseringsströmmen till den lilla likströmsgeneratorn så att spänningen hålls konstant.

MantaMania

  • Inlägg: 57
    • Jämtland
SV: Spänningsrelering av 3-fas elverk (AVR)
« Svar #5 skrivet: 13 jun-16 kl 09:44 »
Hej!
Det finns bara en voltmeter med en omkopplare för faserna och en Hz mätare.
Vid konstant belastning håller den spänningen, men det är ju en del prylar som slås på/av i ett slakteri som tex elpatron för vv, köttkvarn, winchar, tigersåg mm.
Kan du förklara enkelt hur spänningsregleringen fungerar. Jag kan inte se någon koppling mellan AC och DC generatorerna ?

Vilka data bör en AVR ha för att klara av detta.
Det är ju inte så långt kvar till årets jakt.. ;D

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Spänningsrelering av 3-fas elverk (AVR)
« Svar #6 skrivet: 13 jun-16 kl 11:38 »
Jag ska se om jag hittar ett schema i någon gammal elmaskinhandbok, så lägger jag upp det.

MantaMania

  • Inlägg: 57
    • Jämtland
SV: Spänningsrelering av 3-fas elverk (AVR)
« Svar #7 skrivet: 13 jun-16 kl 20:52 »
👍👍👍

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Spänningsrelering av 3-fas elverk (AVR)
« Svar #8 skrivet: 13 jun-16 kl 21:27 »
Här är ett schema.
1 är växelströmsgeneratorns magnetiseringslindning (ansluten via kol och släpringar).
2 är matarens (likströmsgeneratorns) rotor.
3 är matarens magnetiseringslindning.
4 är reglermotståndet.

MantaMania

  • Inlägg: 57
    • Jämtland
SV: Spänningsrelering av 3-fas elverk (AVR)
« Svar #9 skrivet: 15 jun-16 kl 11:05 »
Hej igen !
Tack för schemat, nu förstår jag hur det hänger ihop.
När jag var vid slakteriet senast såg jag inte ledningarna mellan generatorerna....lite mörkt 😎

Vad ska jag titta efter när jag söker en AVR ?
Är det bara en som kan leverera 115V och ca 6A...
eller vad.....?

Jag kom ju på att jag har ett gammalt 3-fas verk hemma på gårn som min gamla farbror byggt en gång i tiden !

En JAP-motor med magnettändning och en hembygd generator på 2,2kW.
Kan det finnas nåt värde i en sån pjäs ?


MantaMania

  • Inlägg: 57
    • Jämtland
SV: Spänningsrelering av 3-fas elverk (AVR)
« Svar #10 skrivet: 15 jun-16 kl 14:44 »
http://stores.ebay.com/Jeenda-Tool-and-Parts-Market?rt=nc&_from=R40&_trksid=p2056350.m570.l1313.TR0.TRC0.H0.Xavr+.TRS0&_nkw=avr+&_sacat=0

Jag har ägnat ett par timmar på ebay och sökt på avr.
Det finns så otroligt mycket där, jag blir bara yr i luvan ! Vet inte vilka data jag ska söka efter.
Här är en länk med några jag tittat på........





torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Spänningsrelering av 3-fas elverk (AVR)
« Svar #11 skrivet: 15 jun-16 kl 19:50 »
Titta i första hand på vad den lilla likströmsgeneratorn kräver för magnetiseringsström och -spänning, dels kan du få ledtrådar av vad som står på typskylten och dels kan du mäta ström och/eller spänning till dess fältlindning med elverket igång och se vad det behövs för magnetiseringsström dels för att hålla rätt utspänning i tomgång och dels när det går max belastat.

Tänk på att ALDRIG bryta fältlindningskretsen medan verket är igång. Fältlindningen har hög induktans, så det kan bli kraftiga överspänningsspikar som ger otrevliga ljusbågar eller orsakar överslag i lindningarna. Ska du koppla in en amperemeter för att mäta strömmen, så gör hela inkopplingen medan elverket är avstängt och gör i ordning ordentliga anslutningar så det inte finns ens skuggan av en risk att något glappar eller lossnar under mätningen.

MantaMania

  • Inlägg: 57
    • Jämtland
SV: Spänningsrelering av 3-fas elverk (AVR)
« Svar #12 skrivet: 12 jul-16 kl 22:01 »
Data:
Likströmsgenerator 
115V, 5,2A, 0,6kW, 1500rpm
Generator 
400V, 10,5kvA, 1500rpm 

Hej Torbjörn!
Det har tyvärr inte hänt så  mycket här, har inte haft tid att åka till slakteriet.
Tror du inte det går att leta rätt på en regulator med dom data jag har ?
I länken ett par inlägg upp finns ett antal regulatorer att välja bland, har du lust att kika om någon av dessa skulle kunna fungera?


MantaMania

  • Inlägg: 57
    • Jämtland
SV: Spänningsrelering av 3-fas elverk (AVR)
« Svar #13 skrivet: 13 jul-16 kl 19:16 »
Jag har varit och tittat på generatorn idag, och kikat lite närmare, nu med en ficklampa  ;D
förutom data ovan kunde jag också se att på  3-fas generatorn står 110V DC 4,2A.
Hittade också ledningarna mellan DC och 3-fas generatorn!

Hoppas det gör det lättare att hitta rätt regulator.
Vad tror du Torbjörn.... ::)

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Spänningsrelering av 3-fas elverk (AVR)
« Svar #14 skrivet: 13 jul-16 kl 20:23 »
Det verkar som om de där regulatorerna mest är avsedda som reservdelar till olika specifika elverk, inte direkt som universalregulatorer. Men med stor sannolikhet skulle det kunna gå att använda t ex den som heter HVR-11. Åtminstone om trefasgeneratorn är Y-kopplad så att man kan få ut en fasspänning på 230 V att reglera på och mata regulatorn med.

timvuort

  • Inlägg: 1
    • Norrbotten
SV: Spänningsrelering av 3-fas elverk (AVR)
« Svar #15 skrivet: 12 jul-18 kl 09:30 »
Hej! Är ny på forumet och hittat en hel del intressant!
Har en relaterad fråga till denna tråd om en gammal ASEA generator med typen G12 50 kVA nr 211065 som är kopplad till TD51 1.0 kVA nr 211067.
Kan någon hjälpa till med uppgifter som kopplingsschema, vikt och årtal? Var kan man läsa om dessa generatorer?

Hälsningar, Timo

 

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Spänningsrelering av 3-fas elverk (AVR)
« Svar #16 skrivet: 12 jul-18 kl 10:28 »
Är det samma maskin som var på tapeten på Fluxio härom dagen?


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

347 gäster, 3 användare
xaelanar, olleryd, Hantverkaren

* Forum

* Om tidningen Åter



- En tidning med djupa rötter.
/Margit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser