Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Flasklamm och övriga flocken.  (läst 2996 gånger)

fannyfia

  • Inlägg: 1
Flasklamm och övriga flocken.
« skrivet: 17 maj-15 kl 20:26 »
Jag har fått ett flasklamm som är en vecka gammalt. Just nu går hon ensam i en box i stallet då mina två tackor med lamm går på bete. Jag vill få ut lammet i flocken samtidigt som jag fortsätter flaskmatta så fort som möjligt då det inte känns bra att hon är ensam. När kan jag släppa ut henne med övriga flocken utan uppsikt? Ska man släppa någon timme per dag och sen utöka eller ska man göra på något annat sätt? Hon har fått träffa flocken ett par gånger för att de ska lära känna varandra  lite. Vid dessa tillfällen har lammet inte varit intresserad av tackorna utan mest gått runt och luktat på annat. De två äldsta tackorna har däremot varit väldigt nyfikna och stångar henne lite lätt. Jag kommer att göra en liten lammbox i vindskyddet dit bara hon kan gå. Vår hage är väldigt stor så frågan är om hon orkar hänga på de andra? Tacksam för lite tips😊

javill

  • Inlägg: 11372
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Flasklamm och övriga flocken.
« Svar #1 skrivet: 18 maj-15 kl 10:14 »
Kan du göra en lite mindre hage nära huset tillfälligt? Tänker att de kan gå där en vecka så att du har koll på dem. Alternativt ta in allihop några dagar om du har gott om plats inne. Det är inte bra att lammet är ensamt. Ju längre tid som går ju mer präglad kommer hon att bli på dig och inte förstå att hon är ett får. Ett annat alternativ är att skaffa ett flasklamm till så att de hänger ihop när de är på betet med de andra.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Nils-Lars

  • Inlägg: 2
    • Hälsingland
SV: Flasklamm och övriga flocken.
« Svar #2 skrivet: 29 mar-16 kl 10:55 »
Släpp tillbaka lammet, den kommer komma till dig för att få mat. Lamm lär sig fort vem som är "mamman" och i detta fall är det du.

Halte

  • Inlägg: 1106
    • Östergötland
SV: Flasklamm och övriga flocken.
« Svar #3 skrivet: 29 mar-16 kl 13:03 »
Som de andra skriver, släpp ihop lammet med de andra så fort som möjligt. I annat fall kommer ni få ett får som inte går att ha med andra får på grund av rymning.

Får mina tackor lamm som de inte tar hand om så gör jag så att jag stänger in flocken i ladugården fram tills lammet är stort nog att hänga med övriga flocken lite skapligt, 1-2 veckor. Mata endast genom att gå in i boxen med alla djuren runt omkring, helst via hink med napp på, i undandragsfall via nappflaska. Mat 2 ggr per dag, möjligtvis mer i början om det ser ut att behövas. Genom att de inte får vara proppmätta hela tiden så lär de sig att tjuva mjölk ifrån andra digivande tackor.

Har man dem iväg från flocken så kommer man till slut få slakta ut den med stor sannolikhet då den kommer att rymma ideligen för att få komma till sin flock(människor)
"Fördomen har alltid sin rot i vardagslivet. Den gror på arbetsplatsen och i grannkvarteret. Den är ett utlopp för egna misslyckanden och besvikelser. Den är framför allt ett uttryck för okunnighet och rädsla."
- Olof Palme

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Flasklamm och övriga flocken.
« Svar #4 skrivet: 29 mar-16 kl 15:06 »
Flaskmatar du ett lamm, så ser lammet dig som sin mamma.  Eftersom lamm är "följare", kan det vara svårt att lämna det öht så länge det "diar".  Övriga tackor kan vara elaka mot ett ensamt lamm, så jag skulle hellre släppa in henne till de övriga medan jag själv kan se på och rädda henne ifall hon skulle bli mobbad.

  Flasklamm blir i regel tama och trevliga.  Det enda problemet jag har haft är att enstaka tackor kan vara elaka, särskilt om lammet är framåt och söker di hos dem, samt att lamm normalt lär sig av sin mor vad som går bra att äta.  Där har jag haft svårt att vara lika duktig som ett riktigt får.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

651 gäster, 4 användare (1 dolda)
xaelanar, Besksöta, alternaiv

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser