Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Pressade rabarber  (läst 6667 gånger)

Cornelis

  • Inlägg: 14
    • Västerbotten
Pressade rabarber
« skrivet: 14 sep-14 kl 07:22 »
Hej, är det någon som har erfarenhet av att pressa rabarber. Görs det i råsaftcentrifug eller i press?
Bor i ett hus vid älven, odlar massa grönsaker och ser hönsen sprätta omkring på gården.

greven2

  • Inlägg: 17
    • Hälsingland
SV: Pressade rabarber
« Svar #1 skrivet: 16 okt-16 kl 20:22 »
har pressat rabarber i vår fruktpress och blev förvånad vad mycket vätska den innehöll ;D

BjörnBjörn

  • Inlägg: 20
    • -
SV: Pressade rabarber
« Svar #2 skrivet: 16 jun-17 kl 00:02 »
Jag testade att köra rabarber i råsaftcentifugen min, det gick inte. Fibrerna blev blev ej rivna i småbitar så de fastnade i "riv-tallriken" varpå det blev obalans i den och allt började skaka nå fruktansvärt. Det lilla saften jag hann så ut var dock väldigt god/sur/rabarberaktig!

Har läst att fruktpress är vad man ska satsa på!

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Pressade rabarber
« Svar #3 skrivet: 18 jun-17 kl 20:31 »
De billiga råsaftcentrifugerna med fast rivskiva är ganska värdelösa tycker jag, har aldrig provat rabarber på dem, men rönnbär och sådant blev inte alls bra, surt som räven sade (eller mer korrekt väldigt beskt och verkade inte få ur fruktpektinet vidare bra heller), när man lagt ned flera timmar på att riva dem, men det var värt att göra experimentet...

Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Hanna Stahle

  • Inlägg: 1
SV: Pressade rabarber
« Svar #4 skrivet: 25 maj-18 kl 15:08 »
Läste att det ska vara bra att frysa rabarbern för att kunna pressa den, läs här: http://www.folkbladet.se/nyheter/norrkoping/de-lagger-garna-rabarber-pa-dina-rabarber-8092027.aspx Kanske kan funka även för råsaftcentrifug eller hushållsassistentens passervagga?

 

Berberis

  • Inlägg: 1575
    • Närke
SV: Pressade rabarber
« Svar #5 skrivet: 25 maj-18 kl 18:11 »
Javisst! Frysa rabarber hjälper. Växtfibrena bli mjuka och släpper saften lättare. Tvätta, skär i bita och frys långsamt (ingen snabbfrysfunktion). I frysen får påsarna ligga ett par dagar. Tina upp sakta. Pressa går bra.

Signe Timid

  • Inlägg: 14
    • Jämtland
SV: Pressade rabarber
« Svar #6 skrivet: 22 aug-20 kl 11:12 »
Går utmärkt att kallpressa rabarber som varit frysta, ger 85-90% i utbyte och går väldigt fort jämfört med att pressa bär. Sen har du en juice som är användbar till mycket.

greven2

  • Inlägg: 17
    • Hälsingland
SV: Pressade rabarber
« Svar #7 skrivet: 06 okt-20 kl 19:55 »
kört rabarber i våran kross och press, är också förvånad vad mycket den gav! rörde i socker som fick lösas upp, värmde inte upp den, hade den som saft och  en av de godaste safter jag gjort.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

317 gäster, 4 användare (1 dolda)
xaelanar, alternaiv, Stengrim

* Forum

* Om tidningen Åter



- Förvånansvärt väl sammansatt och innehållsrik tidning! Kanske är det just för att den är skriven av entusiaster, inte professionella skribenter, som den andas så mycket glädje och inspiration.
/Jeuce

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser