Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kalkoner i kalvhydda?  (läst 2216 gånger)

alpkråkas dotter

  • Inlägg: 73
  • Det är roligt att leva och se hur det går.
    • Östergötland
Kalkoner i kalvhydda?
« skrivet: 02 aug-14 kl 12:07 »
Vi har haft slaktkalkoner i ett utrymme på gården, som min man nu istället vill bygga kalvboxar i (vi har mjölkkor). Därför har vi börjat fundera på en annan lösning till kalkonerna. Skulle det funka att ha kalkoner i en kalvhydda för gruppållning? Typ http://www.gardsbyiglu.se/iglo_veranda.asp, fast något enklare och billigare. Skulle de kunna bo i en sån även vintertid? Jag är lite sugen på att starta en avelsgrupp bronze istället för att köpa in vita kycklingar varje vår.
Bor i villa i ett litet samhälle på landet. För närvarande har jag två katter och gotlandskaniner i genbank. Maken har ett sjuttiotal kor i konventionell mjölkproduktion.
Mamma till Moa, född 16 oktober 2008, och Hugo, född i februari 2012.
Är djurvårdare, biolog och jobbar med lantbruksfrågor.

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: Kalkoner i kalvhydda?
« Svar #1 skrivet: 02 aug-14 kl 21:59 »
Kalkoner är mycket förtjusta i att sitta högt,  gärna i träd eller på hustak.
Jag hade mina kalkoner i en koja på höga ben om natten.  Eller när de var stora ungdjur i en stor ek.
Vuxna kalkoner är mycket köldtåliga.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

* Forum

* Om tidningen Åter



- Längtar alltid till nästa nummer. De kommer aldrig tillräckligt ofta!
/Annelie R

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser