Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Persilad och torka vitlök  (läst 1894 gånger)

Kanin-Eva

  • Inlägg: 785
    • Dalarna
Persilad och torka vitlök
« skrivet: 02 aug-13 kl 10:25 »
Tänkte göra persilad (kryddsalt med persilja och vitlök) av en del av all vår persilja. Tidigare år har jag mixat ihop allt i färskt tillstånd och torkat men i år tänkte jag försöka torka varje ingrediens för sig och sedan mixa.

Persilja är ju en barnlek att torka men har någon något tips om hur jag bäst torkar vitlöken. Utan att det mesta av smaken "vädras bort"?

Någon annan som gör persilad och har andra tips och recept?
Lever min dröm på världens vackraste plats med min man, kaniner, hundar, höns och odlingar.

 

Be

  • Inlägg: 377
    • Finland
SV: Persilad och torka vitlök
« Svar #1 skrivet: 09 aug-17 kl 18:22 »
Funderar lite på samma sak så drar upp den här gamla tråden. Hur torka vitlök så att man håller kvar smaken bäst? Har en hel del vitlök och det mesta sparar jag som det är, men de som är lite skadade eller så och kanske inte håller för lagringen tänkte jag att jag kan torka och gärna göra till pulver så att jag sedan lätt kan göra dippsåser o.d. Men vilken metod är bäst, tro?
Ingen människa är illegal

Håkan B

  • Inlägg: 604
    • Värmland
SV: Persilad och torka vitlök
« Svar #2 skrivet: 09 aug-17 kl 19:46 »
Vet inte men gissnings vis hacka upp vitlöken och torka om man ska ha till pulver.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

575 gäster, 3 användare
xaelanar, malle h, kretslopp

* Forum

* Om tidningen Åter



- Verkar vara en mycket användbar tidning!
/Marcus

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser