Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Har vaktlar ömtåligt skal  (läst 2126 gånger)

Tossefarmors

  • Inlägg: 256
    • Dalsland
    • tossefarmors gotlandskaniner
Har vaktlar ömtåligt skal
« skrivet: 18 okt-19 kl 22:08 »
Jag pratade med en person i dag om ägg. Han sa att vaklelägg är så dyra, för att äggen är så otroligt ömtåliga, stämmer verkligen detta. Jag vill ha vaktlar, men blir lite tveksam när jag hörde att det är jättesvårt med äggen, då de lätt går sönder.

mattias_33

  • Inlägg: 1256
    • Hälsingland
SV: Har vaktlar ömtåligt skal
« Svar #1 skrivet: 19 okt-19 kl 08:43 »
Min uppfattning är tvärtom. När jag hade tillgång till vaktelägg så upplevde jag det att dom hade lika stor mängd skal som ett hönsägg, fast tjockare. Fick ju nästan ta kött yxan för att knäcka skalet.
Målet är att inte slita ut sig i förtid med att jobba åt nån annan.

 

simon.arvestrand

  • Inlägg: 777
    • Östergötland
SV: Har vaktlar ömtåligt skal
« Svar #2 skrivet: 19 okt-19 kl 20:41 »
Ett hönsägg går sönder mycket lättare iallafall hos mina djur.
Hörde nån säga att mängden skal är lika mycket på ett vaktelägg som ett hönsägg vilket gör att vaktelägget har säkert 3-4 ggr tjockare skal än ett hönsägg

Pumba

  • Inlägg: 295
    • Småland
SV: Har vaktlar ömtåligt skal
« Svar #3 skrivet: 03 nov-19 kl 22:17 »
Tycker nog at skalen på vakteläggen är ganska ömtåliga, att hönsäggen går sönder lättare har nog mer med storleken att göra än att skalet är tunnare.

om jag tag en skalbit från hönorna och jämför mot en från vakteläggen så är ju hönsägget klart tjockare hos mig.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

591 gäster, 3 användare
xaelanar, Själv är bäste dräng, per.martinsson

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser